bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام این‌که ۳۰۰ محیط‌بان امسال استخدام خواهند شد، گفت: دیه معوق محیط‌بانانی که از سال ۱۳۹۴ دچار مجروحیت شده‌اند پرداخت می‌شود.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی با تاکید بر تبدیل دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط‌بانی افزود: محیط‌بانانی که در آزمون استخدامی موفق می‌شوند باید دوره‌های کاردانی تا کارشناسی را بگذرانند. محیط‌بانان مانند نیروی انتظامی صاحب درجه می‌شوند که از محیط‌دار سوم شروع و به ارشد محیط‌داری می‌رسد که نقش مستقیمی در میزان حقوق و پست سازمانی دارد. در نظر داریم امسال ٣٠٠ محیط‌بان را استخدام کنیم که آزمون آنها به صورت متمرکز از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود، در مرحله اول ٦٠٠ نفر پذیرفته می‌شوند و از میان آنها با برگزاری مصاحبه ٣٠٠ نفر انتخاب می‌شوند. 

محبت‌خانی درباره نحوه جذب محیط‌بانان از نقاط مختلف کشور نیز گفت: سهمیه استان‌های مختلف برای جذب محیط‌بان مشخص و به استان‌ها ابلاغ شده است. مسلما استان‌هایی که در تعداد نیروی انسانی ضعیف بودند سهم بیشتری در جذب محیط بان خواهند داشت. حدود یک ماه پیش این سهمیه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده و امور اداری مربوط به این موضوع از طریق ادارات محیط زیست استان‌ها پیگیری می‌شود.
به گفته وی، تا کنون ۱۲۰ محیط بان در راه حفاظت از محیط زیست کشور جان خود را از دست داده و به مقام شهادت نائل شده‌اند. متاسفانه پرونده این شهدا در بنیاد شهید با مشکلاتی مواجه می‌شد اما بر اساس بخشنامه جدید ستاد کل نیروهای مسلح قرار شده با محیط‌بانان شهید مشابه کارکنان نیروهای مسلح رفتار شده و امور مربوط به پرونده شهدا با سرعت بیشتری پیگیری شود. 

این مسوول با اشاره به مشکلات قضائی محیط‌بانان در پرونده‌های درگیری با مجرمان شکار و صید نیز گفت: از این پس با محیط‌بانان مشابه نیروهای مسلح رفتار می‌شود و جرائم محیط‌بانان به جای رسیدگی در دادسرای عمومی در دادسرای نظامی بررسی خواهد شد. به همین منظور کلاس‌های آموزشی در استان‌ها برگزار می‌شود و از کلیه دادستان‌ها خواهش می‌کنم که در این جلسات شرکت کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست به وضعیت نامناسب البسه و تجهیزات پیشین محیط‌بانان نیز اشاره کرد و خبر داد: در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه ۴۰ میلیارد تومان برای خرید جلیقه ضد گلوله، پوتین، زانوبند و ... به یگان محیط زیست اختصاص داده بود که خوشبختانه ماه گذشته توانستیم ۷ هزار کفش و پوتین برای محیط‌بان‌ها خریداری کنیم، همچنین تا ۴۵ روز آینده ۷ هزار دست لباس بین محیط‌بانان توزیع خواهد شد. افزون بر این ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت در نیمه اول سال جاری در مناطق مختلف تقسیم می‌شود. بر اساس استانداردهای جهانی در هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط‌بان حضور داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما هر ۱۲ هزار هکتار با یک محیط‌بان پاسداری می‌شود. بر اساس چارت سازمانی هم باید ۸۵۰۰ محیط‌بان در کل کشور فعال باشند اما تاکنون تنها ۳۵۰۰ محیط‌بان در مناطق مختلف کشور مستقر هستند. به عبارت دیگر تنها ۳۷ درصد نیروی انسانی محیط‌بان در محیط زیست سراسر کشور وجود دارد اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند این میزان را به ۶۵ درصد افزایش دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: