bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
ادامه حاشیه‌های بی‌آبی در برازجان؛
پیامد غفلت و بی‌توجهی به مسائل مردم طی سال‌های اخیر، گریبانگیر سلامت و بهداشت شهروندان شده و معلوم نیست در چنین شرایطی وضعیت مسوولان و مدیرانی که می‌بایست وقت و هزینه بیت‌المال را در راستای حل و فصل مشکلات مردم صرف می‌کردند...
می‌گویند آب نیست، بخشی هم گویا آلوده است!!بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
پیامد غفلت و بی‌توجهی به مسائل مردم طی سال‌های اخیر، گریبانگیر سلامت و بهداشت شهروندان شده و معلوم نیست در چنین شرایطی وضعیت مسوولان و مدیرانی که می‌بایست وقت و هزینه بیت‌المال را در راستای حل و فصل مشکلات مردم صرف می‌کردند و اغلب برای نشست‌های نمایشی و سفرهای بی‌نتیجه خرج شده، مانند مردم است یا این‌که نان و آب سالم برای آنها از جایی دیگر تامین می‌شود؟! 
با آن‌که مسوولان وعده حل مشکلات بی‌آبی دشتستانی‌ها را طی یک هفته داده بودند اما خبرها حاکی از تداوم بی‌آبی و تبعات ناشی از آن است. طی روزهای اخیر شهروندان برازجان از آلودگی آب و مشکلات گوارشی که به واسطه آب آلوده دچار شده بودند، ابراز گلایه‌مندی کردند. اعتراض شهروندان به این مساله در حالی مطرح شد که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی از آزمایش آب و میکروبی نبودن آن خبر دادند. 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تأمین آب سالم را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسوولان در سطح شهرستان برشمرد و گفت: نقش شبکه بهداشت و درمان در زمینه آب سالم دارای اهمیت بسیار است.
ماریا خویش‌دوست با بیان این‌که در شهرستان دشتستان به علت تعدد منابع آبی از جمله چاه و چشمه و قنات پایش و ارزیابی وضعیت آب اهمیت ویژه‌ای دارد و در همین راستا ضمن پایش میکروبی و شیمیایی آب از سوی ادارات آبفا و آبفار، شبکه بهداشت و درمان نیز در راستای وظیفه نظارتی خود و در جهت اطمینان از سلامت آب مصرفی شهروندان، در طول شبانه‌روز اقدام انجام کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی و شیمیایی از سامانه‌های آب‌رسانی به شبکه‌های توزیع می‌کند.

به گفته وی، از ابتدای فروردین‌ماه و با شروع بحران آب در شهرستان، این شبکه با تشدید نظارت‌ها اقدام به انجام ۷ هزار و ۷۳۴ مورد کلرسنجی و بیش از ۸۱۲ نمونه‌برداری میکروبی آب کرده و همچنین ۱۶۶ نمونه‌برداری جهت پایش وضعیت شیمیایی آب در همین دوره انجام ‌شده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان دشتستان از شهروندان محترم دشتستان خواست، با توجه به ‌نوبت‌بندی آب و تأکید بر صرفه‌جویی در این زمینه، نکات ذیل را جهت افزایش سلامت آب شرب شهروندان را رعایت کنند.

1- قبل از کنتور آب، شیر یک‌طرفه نصب کنید تا از برگشت آب از مخازن خانگی به شبکه عمومی و آلودگی احتمالی شبکه آب‌رسانی جلوگیری شود.
2- در صورت کمبود آب، از منابع مطمئن که مورد تائید متولیان آب‌رسانی ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی هستند آب مورد نیاز را تأمین کنند.
3- توزیع آب از سوی تانکر فقط با نظارت آب و فاضلاب شهری و روستایی مجاز است، بنابراین جهت تأمین آب مورد نیاز از تانکرهای سیار این دو ارگان استفاده کنند.
4- در صورت مشکوک بودن به آب مصرفی، حتما قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آب را بجوشانید.
5- جهت سالم‌سازی آب، از محلول کلر مادر که در خانه‌های بهداشت به‌صورت رایگان توزیع شود، استفاده کنند.

6- در ساعات قطعی آب به‌هیچ‌وجه از پمپ استفاده نکنید، چون بر اثر مکش منفی احتمال ورود فاضلاب از نشستی‌های لوله‌ها به سیستم آب‌رسانی وجود دارد.
خداقوت به همه مسوولان و مدیرانی که دغدغه سلامت و رفاه مردم، اولویت نخست آنهاست اما نکته‌ای که در این بین مهم به نظر می‌رسد این است که مسوولان سطح همه شهروندان را در نظر بگیرند. مردم نباید برای تامین آب مورد نیازشان این همه دستورالعمل را مد نظر قرار دهند. در برخی خانه‌ها افراد سالمندی زندگی می‌کنند که از محتوای چنین اطلاعیه‌هایی خبردار نمی‌شوند. در صورت بروز مشکل برای این دسته از شهروندان، آیا مشکل خودشان است!!!
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به افزایش نیاز آبی جامعه و کاهش شدید میزان آب در روزهای اخیر شاهد قطعی‌های مکرر آب شبکه لوله‌کشی هستیم که برای جبران آن از منابع محلی آب (آب چاه) اقدام شده است که این مساله دقت بیشتر شهروندان را می‌طلبد.
‎آب چاه از نظر آلودگی میکروبی نسبت به آب سطحی آلودگی میکروبی کمتری دارد ولی املاح بیشتری دارد، رعایت نکردن موازین بهداشتی در مصرف آب می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد، بنابراین از همشهریان می‌خواهیم با رعایت موازین بهداشتی، سلامت خود و جامعه را تضمین کنند.
بر اساس اعلام مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و با اشاره به گروه‌های حساس جامعه درخواست شده است: عموم مردم جهت سالم‌سازی آب شرب مخازن آب خود را رسوب‌زدایی و شست‌وشو دهند و آب مصرفی را جوشانده و سپس استفاده کنند.
 بر اساس این اطلاعیه استفاده از آب آشامیدنی سالم آب بدون رنگ، طعم، بو، کدورت و آلودگی میکروبی برای کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و سالمندان، ضروری است و آب باید جوشانده و سپس برای آشامیدن استفاده شود. آب باید حداقل سه دقیقه در حال جوش باشد و پس از سرد شدن مصرف شود.

بازرسان بهداشتی در مناطق مختلف بر ا‌ساس وظیفه خود نظارت بر آب آشامیدنی را بیشتر کرده‌اند و فعالیت‌های مورد نیاز در راستای بررسی سلامت آب را همچنان انجام خواهند داد اما با توجه افزایش دما و وضعیت موجود آب در مناطق مختلف به منظور کاهش مخاطرات احتمالی شهروندان به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.
در این بین اما زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری امتیاز احاث آب‌شیرین‌کن شهر برازجان به بوشهر به گوش می‌رسد تا از طریق آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر، آب مورد نیاز برازجان تامین شود!!! امیدواریم این زمزمه‌ صحت نداشته باشد، در غیر این صورت به مردم توضیح داده شود که چرا دشتستانی‌ها با داشته‌های ارزشمندشان در علم، فرهنگ، تاریخ و ادب این خطه از استان، باید در چنین شرایط اسف‌باری باشند. 

بی‌آبی در دشتستان در حالی ادامه دارد که رقابت بر سر آب گرفتن، دغدغه مردم شده و همسایه با همسایه را به جان همدیگر انداخته است. نماینده‌های مردم در مجلس دقیقا مشغول چه اموری هستند که مهم‌تر از تامین آب برای مردم شده است؟ به رای مردمی که با آن دروازه‌های خوشبختی به رویتان باز شد، خیانت نکنید. البته ناگفته نماند: از ماست که بر ماست.
 با سپاس از متولیان بهداشت شهرستان و استان که تلاششان برای تامین بهداشت و سلامت مردم، انکارناشدنی است اما ضرورت اعلام نتیجه آزمایش‌ها و رصد آب دشتستان با سند موثق، الزامی است و امیدواریم که متولیان امر حساسیت این امر را درک کنند و بپذیرند مطالبه بحق مردم است که بدانند... .  

نام:
ایمیل:
* نظر: