bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۷
دبیر اجرائی دومین کنفرانس دوسالانه نفت، گاز در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد؛
قرار است 23 آبان ماه 97، در دانشگاه خلیج فارس کنفرانسی علمی با مشارکت برجسته‌ترین استادان و محققان داخلی و خارجی برگزار و آخرین و جدیدترین یافته‌های علمی کشورها به اشتراک گذاشته شود.
پیوند صنعت و محیط زیست در دانشگاه خلیج فارسبامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
قرار است 23 آبان ماه 97، در دانشگاه خلیج فارس کنفرانسی علمی با مشارکت برجسته‌ترین استادان و محققان داخلی و خارجی برگزار و آخرین و جدیدترین یافته‌های علمی کشورها به اشتراک گذاشته شود. از نکات حائز اهمیت این کنفرانس، یکی ثبت ترکیب پر از شان و شکوه «خلیج فارس» با حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس در آن و محوری با عنوان «انرژی و محیط زیست» است. صنعتی که با ورودش پیامدهای متفاوتی برای جوامع در بر داشته و به زعم بسیاری طی چند دهه آینده، رونق امروزین خود را از دست می‌دهد، در کنفرانس دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی در پیوند با محیط زیست، بررسی می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی ما را با دبیر اجرائی دومین کنفرانس دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی OGPC2018 می‌خوانید. 
آرش خسروی در پاسخ به این سوال که نخستین کنفرانس در کدام دانشگاه برگزار شده است، تصریح کرد: نخستین همایش این کنفرانس دو سال پیش در دانشگاه خلیج فارس در سطح ملی برگزار شد. 

این عضو هیات علمی دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس با بیان این‌که این همایش23 آبان ماه در دانشگاه خلیج فارس با مشارکت انجمن مهندسی شیمی ایران برگزار می‌شود و چندین شرکت کننده خارجی از دانشگاه یو تی ام مالزی، دانشگاه بصره، دانشگاه مونتان اتریش و دانشگاه آی آی تی بی هند در آن حضور دارند، تصریح کرد: پژوهشگران، محققان و متخصصان ملی و بین‌المللی در حوزه انرژی و محیط زیست از 16 کشور دنیا در کمیته علمی کنفرانس عضو هستند که مشخصات آنها روی سایت کنفرانس به آدرس www.OGPC2018.IR قرار داده شده است. این پژوهشگران از کشورهای مالزی، هند، ترکیه، مراکش، رومانی، دانمارک، نروژ، انگلستان، کانادا، ایالات متحده و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس عضو کمیته علمی کنفرانس هستند. 

به گفته وی، یکی از نکات حائز اهمیت در این کنفرانس، قید نام «خلیج فارس» در جای‌جای سایت کنفرانس است و کشورهای عضو به صورت آگاهانه شرکت در این کنفرانس را پذیرفته‌اند. 
دبیر اجرائی کنفرانس دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به این سوال که محوریت خروجی این همایش چیست، خاطرنشان کرد: در این همایش سه گروه مخاطب را مد نظر داریم، گروه نخست دانشگاهیان هستند که آخرین یافته‌های علمی آنها به اشتراک گذاشته و دنبال می‌شود و ما در این راستا توفیق داشتیم تعداد زیادی از متخصصان داخلی را در این امر مشارکت دهیم. دکتر فوزی اسماعیل از بزرگ‌ترین مهندسان شیمی، کین برگر از دانشگاه مونتان اتریش در زمینه نت‌ورک انرژی، دکتر ویشال از دانشگاه آی آی تی بی هند درباره مدیریت کربن و تزریق C02 و پروفسور صدر عاملی از دانشگاه تربیت مدرس از جمله سخنرانان کلیدی همایش هستند. دو گروه مخاطب دیگر، یکی صنعت و دیگری جامعه است. ما تلاش کردیم تا با اطلاع‌رسانی‌ها بتوانیم نخبگان صنعتی را دور هم جمع کنیم. به همین منظور کمیته صنعتی را تدارک دیده‌ایم و مدیران صنعتی که در حوزه مسائل فنی صاحب نظر هستند در همایش حضور دارند و این گونه ارتباط دانشگاه و صنعت را ترتیب داده‌ایم تا زمینه پژوهش‌ها و همکاری‌های بعدی را فراهم کنیم.

خسروی در ادامه از انجمن‌ها و سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست درخواست کرد تا با شرکت در این همایش، با مسائل روز دنیا آشنا شوند و دانشگاه نیز بتواند از ظرفیت‌های آنها استفاده کند. 
وی در پاسخ به این سوال که نفت، گاز و پتروشیمی در شمار سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند، آیا سرمایه‌گذاری بر این صنایع، منطقی و توجیه‌پذیر است، تاکید کرد: عنوان همایش نفت، گاز و پتروشیمی است اما محورهای گوناگونی همچون انرژی‌های نو و انرژی و محیط زیست در این کنفرانس جایگاه ویژه‌ای دارند. واقعیت این است که مزیت نسبی فعلی در کشور ما، نفت است و در دنیا کشورهای نفتی مانند ایالات متحده، تلاش بر تولید بالا دارند. هر چند در چند دهه آینده سوخت‌های فسیلی جایگاهی در سبد انرژی ندارند اما ما در حال حاضر باید تولید بالا و بهره‌وری بالا داشته باشیم و اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش دهیم تا صنعت نفت و گاز خودمان را موتور محرکی برای سرمایه‌گذاری به منظور تامین انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دهیم. درآمدهای نفتی را باید به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ببریم. انرژی‌های تجدیدپذیر آینده روشنی دارند اما ما همچنان مزیت نسبی‌مان نفت و گاز است. 

این عضو هیات علمی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و تورهای اکوصنعتی را از برنامه‌های جانبی این کنفرانس اعلام کرد که به ویژه برگزاری تورهای اکوصنعتی تاثیر بسزایی در معرفی استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی ایران خواهد داشت. 
دبیر اجرائی همایش در ادامه از دانشگاه شیراز، گیلان، علم و صنعت و علوم پزشکی و پارک علم و فناوری بوشهر در کنار دانشگاه‌های هند، اتریش، هند، مالزی و دانشگاه بصره به عنوان حامیان علمی کنفرانس نام برد و از جمله اسپانسرهای کنفرانس را پالایشگاه فجر جم، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، صنایع دریایی ایران (صدرا)، نیروگاه اتمی بوشهر و شرکت شاخه زیتون لیان عنوان کرد. همچنین از نهادهای دولتی هم استانداری بوشهر، محیط زیست و بنیاد ملی نخبگان از دیگر حامیان کنفرانس هستند. 

دومین کنفرانس دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی OGPC2018 یک رویداد علمی بین‌المللی برای پایش پژوهش‌های علمی و یافته‌های صنعتی جدید در حوزه انرژی و محیط زیست است که به همت دانشگاه خلیج فارس و با همکاری انجمن مهندسی شیمی ایران در 23 آبان 1397 در بوشهر برگزار می‌شود. استان بوشهر به‌دلیل داشتن میدان‌های متعدد نفتی و گازی، تاسیسات گسترده بالادستی نفت، پالایشگاه‌های گاز، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های تولید برق که عموما در نوع خود از بزرگ‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شوند به عنوان پایتخت انرژی ایران شناخته می‌شود. این کنفرانس قصد دارد که نخبگان دانشگاهی و خبرگان صنعتی را در حوزه انرژی و محیط زیست با هدف ارتقا و عرضه تجارب ویژه صنعتی، پژوهش‌ها و اختراعات علمی، توسعه فناوری، پیشرفت پایدار و تبادل دانش گرد هم آورد. امید که خروجی این همایش در راستای کاهش آلایندگی‌ها و تاثیر سوء فلرهایی که آسمان عسلویه را تیره و تار کرده، راهگشا باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: