bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۷
ادعاهای دروغ در مورد آینده روابط ایران و روسیه و تاثیرپذیری این روابط از همکاری مشترک دو کشور در سوریه که با فشارهای مختلفی از طرف کشورهای عربی غربی و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه با کمک روس‌ها، صورت گرفته است.
ادعاهای دروغ در مورد آینده روابط ایران و روسیه و تاثیرپذیری این روابط از همکاری مشترک دو کشور در سوریه که با فشارهای مختلفی از طرف کشورهای عربی غربی و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه با کمک روس‌ها، صورت گرفته است. 
در این میان رسانه‌های غربی مدعی هستند که توافقی در نشست پوتین و ترامپ در هلسینکی در این مورد شده است. روزنامه واشنگتن‌پست در این مورد ادعا کرده است: قبل از نشست خصوصی ترامپ‌–پوتین، نتانیاهو با ترامپ تماس گرفت تا وی را در جریان جزئیات توافقی که وی با پوتین در مورد سوریه طی سفرش به مسکو داشته، قرار دهد. پوتین و ترامپ هر دو به‌صورت علنی و البته غیرمستقیم درباره این توافق از زمان نشست هلسینکی صحبت کردند؛ یک توافق واقعی که نحوه اقدام قدرت‌های خاورمیانه در جنوب سوریه را باز تعریف می‌کند.

منابع وابسته به دولت که به نصفه نیمه خواندن گزارش نشست پوتین ترامپ اذعان دارند، گفته‌اند ترامپ اکنون کاملا با توافق پوتین–نتانیاهو بر سر سوریه هماهنگ و موافق است. ترامپ روز سه‌شنبه در کاخ سفید به آن اشاره کرد و گفت: ما درباره اسرائیل و امنیت اسرائیل صحبت کردیم؛ پرزیدنت پوتین اکنون با ما و بنیامین نتانیاهو درمورد سوریه به‌ویژه در ارتباط با امنیت اسرائیل تعامل دارد.
منابع وابسته به دولت امریکا گفته‌اند با وجود آن‌که هنوز کسی اطمینان کامل ندارد -چون ترامپ به‌طور کامل کارمندان خودش را در جریان قرار نداده- این درک وجود دارد که پوتین همانند نتانیاهو تلاش کرده تا ترامپ را  به سوی پذیرش شرایط توافق سوریه سوق دهد.
پوتین همچنین در کنفرانس خبری با ترامپ درباره توافق سوریه صحبت کرد. پوتین گفت: آنها درباره نابودی تروریست‌ها در جنوب سوریه بحث کردند و این‌که این منطقه باید تحت توافق سال ۱۹۷۴ تفکیک قوای اسرائیل و سوریه اداره شود. او این توافق را به‌عنوان راهی برای حفاظت از امنیت اسرائیل و تامین روابط اسرائیل و حکومت بشار اسد دانست. پوتین گفت: این توافق صلح را در بلندی‌های جولان ایجاد کرده و یک روابط صلح‌آمیزتر میان سوریه و اسرائیل به وجود می‌آورد و همچنین امنیت اسرائیل را تامین می‌کند.

جزئیات بیشتری از این توافق را واشنگتن‌پست منتشر کرده است که بر مبنای گفت‌وگو با چند منبع دیپلماتیک و دولتی بوده است. همه آنها می‌گویند این توافق مطابق با خواست نتانیاهو برای حفاظت از اسرائیل در آستانه پایان حملات روسیه و حکومت اسد برای بازپس‌گیری کنترل اراضی در مرز با اسرائیل است؛ منطقه‌ تحت کنترل شورشیان مورد حمایت امریکا.
بر اساس این توافق اسرائیل (و به‌طور فرضی امریکا) به‌طور رسمی حاکمیت اسد بر این منطقه را قبول کرده و برای اجرای توافق ۱۹۷۴ که مرزهای فیزیکی را تعیین کرده و مجوز استقرار ناظران سازمان ملل را می‌دهد، تلاش می‌کند.
بر اساس توافق جدید، روسیه قبول می‌کند که سربازان ایرانی و گروه‌های نیابتی را به فاصله ۸۰ کیلومتر یا حدود ۵۰ مایل از مرزهای اسرائیل دور نگه دارد و پوتین قول می‌دهد اگر اسرائیل به پایگاه‌ها و تجهیزات ایران در جنوب سوریه به‌ویژه در صورت استقرار تهدیدآمیز سلاح از سوی ایران حمله کند، اعتراض نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: