bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
روایت مردم از خرابی تجهیزات در پی قطعی برق؛
تابستان طاقت‌فرسای بوشهر زیر گوش نیروگاه اتمی با قطعی‌های مکرر برق برای شهروندان در حال سپری شدن است و آن‌گونه که از خبرها برمی‌آید، قطعی‌ها قرار نیست به این زودی‌ها پایان یابد. در همین زمینه، روزانه گلایه‌هایی از قطعی‌های مکرر برق به بامداد جنوب و سایر رسانه‌ها منتقل می‌شود که...
بیمه می‌دهید، خسارت بگیرید!بامداد جنوب- جواد شکریان:
تابستان طاقت‌فرسای بوشهر زیر گوش نیروگاه اتمی با قطعی‌های مکرر برق برای شهروندان در حال سپری شدن است و آن‌گونه که از خبرها برمی‌آید، قطعی‌ها قرار نیست به این زودی‌ها پایان یابد. در همین زمینه، روزانه گلایه‌هایی از قطعی‌های مکرر برق به بامداد جنوب و سایر رسانه‌ها منتقل می‌شود که حاکی از بروز مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان، صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان است. عده‌ای از شهروندان از مشکلات و گرفتاری‌هایشان در ادارات و طولانی شدن روند انجام کارهای اداریشان سخن می‌گویند، عده‌ای از گرفتار شدن در آسانسورهای عمومی و معطل شدن در گرما، برخی از توقف خط تولید کارخانه و خسارات مالی ناشی از آن و برخی دیگر از فساد مواد غذایی در یخچال‌ها و...؛ با این حال شاید مهم‌ترین سوال مردم مربوط به خسارت‌های ناشی از قطعی‌های مکرر برق و خرابی‌های برخی از وسایل الکترونیکی منزل یا محل کار، ناشی از نوسانات و قطعی‌های مکرر برق باشد، زیرا آنها نمی‌دانند که در صورت بیمه نبودن ساختمان، آیا این خسارت‌ها قابل وصول است یا خیر.

کاهش کیفیت برق شبکه که با کاهش یا نوسان ولتاژ، تاثیر خود را در بخش برق خانگی نشان می‌دهد و همچنین قطع و وصل شدن‌های ناگهانی ممکن است موجب بروز مشکلات فنی یا خرابی‌هایی در وسایل الکترونیکی خانگی شود و همین موضوع در هفته‌های اخیر به چالشی برای شهروندان تبدیل شده است.
در این خصوص، همان‌گونه که گفته شد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشترکان برق در این روزها، خاموشی‌های پراکنده و از بین رفتن برخی از تجهیزات در پی همین قطعی‌هاست، با این حال شاید کمتر کسی بداند که صنعت برق برای این موضوع راهکاری را در نظر گرفته است. 
حق بیمه منازل در قبوض برق دریافت می‌شود
با توجه به گفته‌های سخنگوی صنعت برق، طبق مصوبه مجلس مشترکان شهری و روستایی سالانه مبلغی را تحت عنوان بیمه در قبوض برق خود پرداخت می‌کنند که برای همین موضوع در نظر گرفته شده است.

محمودرضا حقی‌فام در نشست خبری با اشاره به این‌که از مشترکان شهری مبلغ هزار و ۲۰۰ تومان و از مشترکان روستایی ۶۰۰ تومان در طول سال برای خسارات ناشی از قطع برق در قبوض دریافت می‌شود، خاطرنشان کرد: گرچه این مبلغ بسیار ناچیز است اما یک شرکت بیمه‌گذار برای این موضوع انتخاب شده و اگر خساراتی ایجاد شود، مشترکان می‌توانند با مراجعه به شرکت توزیع و با بررسی پرونده از سوی کارشناسان، میزان خسارت به‌طور کامل مشخص شده و در حد مقررات خسارت این دسته از مشترکان از سوی صنعت برق پرداخت شود.
در همین رابطه همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز اعلام کرد: اگر مشترکانی باشند که وسایل برقی آنها در زمان قطع و وصل برق یا به لحاظ کاهش ولتاژ دچار مشکل شود، می‌توانند برای بررسی و دریافت خسارت به مناطق توزیع برق در محل زندگی‌شان مراجعه کنند.
به‌گفته وی، پرداخت خسارت به مشترکان پیش‌بینی شده و چارچوب‌هایی نیز برای آن مشخص شده ولی پرداخت خسارت به مردم مستلزم این است که برای کارشناسان شرکت توزیع برق مشخص شود اشکالی که برای وسایل برقی مشترک به وجود آمده، ناشی از مسائل برقی بوده است.

مشترکانی که متحمل خسارت ناشی از قطع برق شده باشند می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و بر اساس مقررات، باید در اسرع وقت از سوی شرکت بیمه‌گر رسیدگی و پرداخت شود. همچنین بر اساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز خسارت شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. 
ادامه قطعی‌ها، حداقل تا نیمه شهریور
سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به این‌که بر اساس آخرین آمار، میزان درجه حرارت هوا در ماه آینده افزایش خواهد یافت. لذا باید گفت که تا دو هفته اول شهریورماه شرایط خوبی پیش روی صنعت قرار ندارد، تصریح کرد: در هفته گذشته درجه حرارت متوسط کشور از بالاترین درجه حرارت سال گذشته بالاتر بوده است. در هفته هفدهم سال جاری به‌طور متوسط 43/1 درجه نسبت به سال قبل درجه حرارت افزایش یافته است و باید گفت که به‌ازای هر یک درجه حرارت هزار و 500 مگاوات به نیاز مصرف اضافه می‌شود.

محمودرضا حقی‌فام با بیان این‌که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ماه آینده شرایط خوبی گزارش نشده است، ضمن این‌که عمده مشکل ما در مرداد‌ماه و دو هفته اول شهریورماه است، تاکید کرد: محدودیت منابع آبی و افزایش درجه حرارت دو مشکلی بود که امسال صنعت برق با آن دست و پنجه نرم کرد. بنابراین اگر مدیریت مصرف صورت نمی‌گرفت قطعا با کمبود برق مواجه می‌شدیم اما به‌دلیل همکاری‌های صورت گرفته میزان مصرف نسبت به سال قبل تنها سه درصد افزایش یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: