bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
سرپرست کمیته فوتوالی استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
ورزش جدید فوتوالی که حدود نیم قرن از ابداع آن می‌گذرد اکنون در جهان طرفداران خاص خود را دارد، این ورزش که از کشور برزیل می‌آید سراسر هیجان است و نوعی بازی با پاست. فوتوالی را می‌توان آمیخته‌ای از چند ورزش والیبال، فوتبال و سپک تاکرا دانست چون قانون‌های این رشته ورزشی، شبیه والیبال است اما شما باید با پا توپ را وارد زمین حریف کنید.
بوشهر، به‌زودی قطب فوتوالی کشور می‌شودبامداد جنوب - علی تنگستانی:
ورزش جدید فوتوالی که حدود نیم قرن از ابداع آن می‌گذرد اکنون در جهان طرفداران خاص خود را دارد، این ورزش که از کشور برزیل می‌آید سراسر هیجان است و نوعی بازی با پاست. فوتوالی را می‌توان آمیخته‌ای از چند ورزش والیبال، فوتبال و سپک تاکرا دانست چون قانون‌های این رشته ورزشی، شبیه والیبال است اما شما باید با پا توپ را وارد زمین حریف کنید. از اوایل سال 1387 و با پیگیری‌های سیدحسین موسوی‌شفیق، ایران به عضویت فدراسیون جهانی فوتوالی در آمد. ایران پس از تایلند دومین کشور آسیایی بود که این رشته را فعال کرد. این رشته مدتی است که در استان بوشهر فعالیت خود را آغاز کرده و ثمره آن دعوت دو ورزشکار بوشهری به تیم ملی فوتوالی است. در همین رابطه با پرویز عبدی‌پور، سرپرست کمیته فوتوالی استان گفت‌وگو کردیم.

از پیدایش رشته فوتوالی در کشور و استان بوشهر بگویید. به‌نظر می‌رسد این رشته خیلی دیر در استان شروع به فعالیت کرد.
رشته فوتوالی ابتدا در شهرهای شمالی کشور به‌طور پراکنده فعال ‌شد و می‌توان گفت استان‌‌های گلستان و مازندران منشاء این رشته در ایران بودند. آنها انجمنی تشکیل دادند و زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی به فعالیت خود ادامه می‌دادند تا این‌که در اردیبهشت 97 این انجمن تحت پوشش فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی قرار گرفت و نام این انجمن را نیز انجمن فوتوالی کشور نامیدند. هدف اصلی این انجمن این بود که این رشته در تمام استان‌های کشور توسعه دهند و حالا همانطور که می‌بینید بیشتر استان‌هایی که به ساحل دسترسی دارند یا دارای زمین ساحلی هستند، فعالیت خود را در این رشته آغاز کرده‌‌اند. بوشهر هم یکی از این استان‌هاست که در این رشته فعالیت خود را شروع کرده است. می‌بینید که ما امکانات اولیه این رشته را داریم و از طرفی مردم ما هم به فوتبال و فوتبال ساحلی علاقه‌مند هستند، رشد و توسعه این رشته در استان بیشتر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. 

در واقع باید گفت رشته فوتوالی، ترکیبی از ورزش فوتبال و والیبال است که نحوه داوری آن مثل والیبال است ولی نوع بازی آن مثل فوتبال است که نباید دست دخالتی در حرکت توپ داشته باشد. با توجه به این‌که ما مسوولیت این رشته را در استان بر عهده گرفته‌ایم، در حال تشکیل نهادهای مختلف این رشته در شهرستان‌های استان هستیم، به‌ویژه در شهرستان‌های ساحلی. از آنجا که این رشته نیازی به امکانات خاصی ندارد، ما می‌توانیم این رشته را به‌راحتی در زمین‌های ساحلی برپا کنیم. همچنین مقررات این رشته به شکلی نیست که برای ورزشکاران علاقه‌مند محدودیتی ایجاد کند، این مساله باعث می‌شود ما از ظرفیت فوتبالیست‌های استانمان در این رشته استفاده کنیم. در حال حاضر شمالی‌ها حرف اول را در این رشته می‌زنند ولی می‌خواهیم با تلاش و پشتکار زیاد در دو سال آینده به آنها برسیم و استان بوشهر را در کشور مطرح کنیم.

کسانی که برای اولین بار فوتوالی را می‌بینند، خیلی سریع آن را با سپک‌تاکرا مقایسه می‌کنند، نظر شما چیست؟
البته بعضی‌ها این رشته را نمونه ساحلی رشته سپک‌تاکرا می‌دانند ولی باید گفت که فوتوالی با آن رشته تفاوت‌هایی دارد. نکته جالب این است که تنها ورزشکارانی که نمی‌توانند وارد این رشته شوند، ورزشکاران سپک‌تاکرا هستند. سپک‌تاکرا اولا در سالن برگزار می‌شود، ثانیا ارتفاع تور این رشته کم است. همچنین بازیکنانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، اکثرا کوتاه قد هستند و به همین دلیل است که کشورهایی مانند اندونزی و تایلند که میانگین قدشان کم است، در این رشته موفق هستند. اما در فوتوالی وضعیت کاملا فرق می‌کند: 1- بازیکنان این رشته قد بلند هستند، چراکه ارتفاع تور این رشته اندازه ارتفاع تور والیبال است 2- مساحت زمین فوتوالی به اندازه والیبال است که این کار ورزشکاران را سخت می‌کند 3- بازی‌های این رشته در زمین ساحلی برگزار می‌شود 4- بازی‌های این رشته به‌صورت 2 به 2 یا 3 به 3 برگزار می‌شود. 
حدود یک ماه پیش، مسابقات فوتوالی در شهرستان گناوه برگزار شد که با استقبال خوبی هم همراه بود. در این مسابقات بگویید.

وقتی ما مسوولیت این کار را بر عهده گرفتیم، از طرف انجمن به ما ابلاغ شد که مسابقات کشوری در پیش است که انتخابی تیم ملی است (چراکه در مردادماه امسال تیم ملی فوتوالی عازم مسابقات آسیایی می‌شود). انجمن فوتوالی کشور از ما خواست که خیلی سریع تیم‌هایی از این استان برای حضور در مسابقات معرفی کنیم و ما هم با توجه به این‌که فرصت کمی در اختیار داشتیم، خیلی سریع بازیکنان موردنظر را جمع کردیم و با سه تیم که از بوشهر بودند در این مسابقات حضور یافتیم. همچنین با فعالیت‌هایی که در گناوه داشتیم، آنها هم با یک تیم در این مسابقات حضور یافتند. اگرچه ما در این مسابقات نتوانستیم به مقامی دست پیدا کنیم ولی با توجه به تلاشی که داشتیم، دو تیم از استان توانستند از گروه خود صعود کنند. 

در نهایت هر دو تیم نتوانستند به مراحل بعدی بروند که دلیل آن هم نداشتن تجربه کافی و زمان بد برگزاری مسابقات بود. البته نکته مثبت این مسابقات این بود که دو تن از ورزشکاران استان (آقایان شعبانلو و فیاض‌بخش) به اردوی تیم ملی دعوت شدند. متاسفانه از آنجایی که این دو بازیکن در شاهین فعالیت می‌کردند و زمان اردوی تیم ملی با تمرینات شاهین هم‌زمان شده بود، نتوانستند در این اردو شرکت کنند ولی مطمئن باشید آنها در فرصت بعدی در تمرینات تیم ملی حضور می‌یابند. در مسابقاتی که در گناوه برگزار شد، بین ارگان‌های شهر همکاری خوبی بود برای این‌که مسابقات به بهترین شکل ممکن برگزار شود. همچنین مردم شهر از این بازی‌ها استقبال خوبی کردند.

با توجه به اهدافی که دارید، برنامه‌های شما برای آینده این رشته در استان بوشهر چیست؟
اولویت اول ما این است که این رشته را در تمام شهرستان‌های استان فعال کنیم و مسیر فعالیت آنها را مشخص کنیم. همچنین باید بگویم که الان در تهران هستم گفت‌وگو با رئیس انجمن برای برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری این رشته در استان بوشهر گفت‌وگو کنم. هدف ما از این کار این است که علاقه‌مندان به این رشته جمع کنیم و تمام‌های آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم تا بتوانیم از استعداد آنها در راستای پیشرفت فوتوالی استفاده کنیم. الان بیشتر ورزشکاران ما فوتبالیست هستند و از آنجایی که این رشته قوانین مخصوص خود را دارد، باید به آنها آموزش‌های لازم را بدهیم. بخش دوم کار ما هم همانطور که گفتم آموزش داور و مربیان علاقه‌مند به این رشته است. مرحله سوم هم تشکیل مسابقات است که سعی می‌کنیم این مسابقات در قابل یک لیگ به صورت رفت و برگشتی برگزار کنیم. هدف ما این است که تا پایان سال این رشته در کل استان فعال باشد. 

در پایان، فکر می‌کنید چقدر زمان می‌برد تا استان بوشهر به سطح شهرهای شمالی کشور برسد؟
از نظر من که زودتر آن چیزی که فکرش را می‌کنیم، به سطح موردنظر خواهیم رسید. ما نیروی انسانی بااستعداد و خوبی در سطح استان داریم که این مساله تا حدودی کار را ما راحت‌تر می‌کند. شهرستان‌های تنگستان، گناوه و بوشهر که زمین ساحلی خوبی دارند، استعدادهای خوبی دارند که می‌توانند به کمک فراوانی کنند. الان در سطح جهان هم ورزشکارانی که به پایان فوتبال خود رسیده‌اند، وارد این مسابقات می‌شوند تا آمادگی بدنی خود را حفظ کنند. من فکر می‌کنم تا مردادماه سال آینده به تمام اهداف خود در این رشته خواهیم رسید. 

نام:
ایمیل:
* نظر: