bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
عبدالمحمد شعرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
صدای خنده بچه‌ها در کوچه‌ای از محله‌های قدیمی شهر، طنین‌انداز است. کوچه‌ای که لبریز از هیاهوی پچ‌پچه‌هاست. پچ‌پچه‌های کودکانی که پرانرژی و شاد، همه سختی‌ها و ناملایمتی‌های زندگی را به هیچ می‌انگارند. با دیدن این کودکان، شوق زندگی و بارقه‌های امید برای ساختن فردایی بهتر در وجود هر انسانی شعله‌ور می‌شود.
بامداد جنوب- هدی خرم‌آبادی:
صدای خنده بچه‌ها در کوچه‌ای از محله‌های قدیمی شهر، طنین‌انداز است. کوچه‌ای که لبریز از هیاهوی پچ‌پچه‌هاست. پچ‌پچه‌های کودکانی که پرانرژی و شاد، همه سختی‌ها و ناملایمتی‌های زندگی را به هیچ می‌انگارند. با دیدن این کودکان، شوق زندگی و بارقه‌های امید برای ساختن فردایی بهتر در وجود هر انسانی شعله‌ور می‌شود. مگر می‌شود کودکی را دید که با دست‌های نحیفش، نهالی را در خاک می‌کارد و لذت نبرد؟ مگر می‌شود پسربچه‌ای را دید که با دست‌های کوچکش به ساحل شورانگیزِ زیبا عشق می‌ورزد و ته‌مانده‌های سیگار بزرگسالان را در کیسه زباله می‌ریزد و به فکر فرو نرفت؟ صدای قهقهه کودکان در این کوچه قدیمی از مدرسه شهید فخرایی می‌آید. 

مدرسه شهید فخرایی یکی از مدارس غیر دولتی در بوشهر است که توانسته با حفظ استقلال خود، خروجی موفقی داشته باشد و برای اثبات این مدعا، همین بس که ظرفیت مدرسه برای مهر 97، پیش از مهلت مقرر تکمیل شد. 
در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مدرسه غیر دولتی که در راستای اعتمادسازی برای خانواده‌ها موفق عمل کرده، با موسس مدرسه شهید فخرایی گفت‌وگو کردیم. عبدالمحمد شعرانی درباره تاریخچه این مدرسه با بیان این‌که امسال چهارمین سال از آغاز به کار مدرسه شهید فخرایی است و بسیار خرسندم که با عملکرد موفق و تاثیرگذار نیروی انسانی فعال در مدرسه، توانستیم زمینه اعتماد خانواده‌ها را به مدارس غیر دولتی جلب کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف من از تاسیس مدرسه، کمک به کودکان برای کسب مهارت‌های زندگی بود نه صرفا آموزش مطالب درسی. از این رو تلاش کردیم با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و مدون، فعالیت‌های جانبی برای دانش‌آموزان ترتیب دهیم و آموزش را در کنار پرورش در آنها نهادینه و تقویت کنیم. 

شعرانی در پاسخ به این سوال که مدرسه شهید فخرایی در آشنا کردن دانش‌آموزان با مسائل زیست‌محیطی و شرکت دادن آنها در فعالیت‌های گروهی در استان بوشهر، پیشرو است و می‌تواند الگویی برای مدارس سراسر استان باشد، خاطرنشان کرد: برای این‌که نسل آینده، نسلی مسوولیت‌پذیر باشد، باید از دوران کودکی آغاز کرد. به واسطه تلاش و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست، آشنایی شهروندان با این حوزه افزایش یافته و یکی از درخواست‌های والدین از ما، آشنایی کودکانشان با محیط زیست بوده است. خانواده‌ها زمانی که برای ثبت نام به مدرسه شهید فخرایی می‌آیند و متوجه می‌شوند که دانش‌آموزان در فعالیت‌های زیست‌محیطی مشارکت می‌کنند، خوشحال می‌شوند و اعتماد و استقبالشان دوچندان می‌شود. 
به گفته وی، مدرسه شهید فخرایی نه تنها در حوزه محیط زیست که در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی آماده همکاری با نهادهایی است که با رعایت چارچوب قوانین آموزش و پرورش، مایل به ارائه برنامه‌های آموزشی خود در مدرسه هستند. 

موسس مدرسه شهید فخرایی در پاسخ به این سوال که خانواده‌ها از برخی مدارس غیر دولتی رضایت کافی را ندارند، درباره آسیب‌شناسی این گونه مدارس، گفت: به هیچ وجه قصد ندارم سخنی بگویم و از آن سوء برداشت شود که برای برجسته کردن مدرسه خودم، می‌خواهم مدارس دیگر را زیر سوال ببرم اما گمان می‌کنم در وهله نخست نباید به مدرسه به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد، اگر موسسان در اندیشه درآمدزایی باشند، مساله آموزش خود به خود تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در گام دوم، نقش خانواده‌ها در کیفیت مدارس نباید نادیده انگاشته شود. خانواده‌ها نباید نسبت به مسائل آموزش و پرورش کودکانشان، بی‌تفاوت باشند، چراکه در سایه بی‌تفاوتی‌ها و بی‌توجهی‌ها، مساله آموزش نادیده گرفته می‌شود. 

شعرانی به نکته مهم دیگری در زمینه مدارس غیر دولتی اشاره و تاکید کرد: هر دانش‌آموز سالانه 3 میلیون و پانصد تا چهار میلیون برای آموزش و پرورش هزینه دارد و از طرفی تعداد دانش‌آموزان در مدارس دولتی نیز زیاد است، این در حالی است که با روی کار آمدن مدارس غیر دولتی، هم از شلوغی کلاس‌های درس در مدارس دولتی کاسته شده و معلم آرامش بیشتری دارد و هم از هزینه‌های بر دوش دولت کم شده است. بر این باورم که مدارس غیر دولتی اگر در چارچوب قانون عمل کنند، آینده روشنی برایشان متصور است. 

وی در ادامه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایش اشاره و تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش به تعهدات خود در قبال مدارس غیر دولتی عمل می‌کرد و سهم بیمه معلمان را که تا کنون پرداخت نکرده، متقبل می‌شد، مایل هستم این سهم بیمه را که در حال حاضر خودم پرداخت می‌کنم، به حقوق معلمانم اضافه کنم. به‌طور قطع معلمی که امنیت مالی داشته باشد با خیال آسوده‌تری در کلاس درس حاضر می‌شود. این نکته را هم اضافه کنم که انتخاب معلم‌ها در مدرسه شهید فخرایی صرفا بر اساس شایسته‌سالاری است و خوشحالم که از تعهد و تجربه معلمانی دلسوز و مسوول در مدرسه بهره‌مندم. خروجی این تصمیم‌ها و برنامه‌ها، اعتماد دوچندان به ما بوده است و این افتخاری بس بزرگ برای من و مجموعه مدرسه شهید فخرایی است. 
یکی از راهکارهای موجود برای تقویت مدارس غیر دولتی، مشارکت و همفکری مدارس با یکدیگر است تا به جای پیمودن مسیرهای خطا، از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند. عبدالمحمد شعرانی که پیش از این راوی قصه كوچك‌ترین مدرسه دنیا در جمال‌آباد كالو بوده است، بی‌شک راوی قصه‌های شیرین و به یادماندنی از آموزش به کودکانی است که در راه هموار کردن زندگی گام برمی‌دارند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: