bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
با تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی در عسلویه؛
موضوع آلایندگی در عسلویه و مناطق همجوار آن در دنیای خبر، به پارادوکسی بدل شده که تکراری است اما با وجود تکراری بودن، رنگ کهنگی نمی‌گیرد، چرا که با سلامت جسم و روان مردم سر و کار دارد. در این بین امامان جمعه در شهرستان عسلویه همواره تریبون‌های نماز جمعه خود را به هشدار در این باره اختصاص می‌دهند تا فریادرسی از گوشه و کناری برخیزد و پایانی باشد بر آلایندگی در عسلویه... .
بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
موضوع آلایندگی در عسلویه و مناطق همجوار آن در دنیای خبر، به پارادوکسی بدل شده که تکراری است اما با وجود تکراری بودن، رنگ کهنگی نمی‌گیرد، چرا که با سلامت جسم و روان مردم سر و کار دارد. در این بین امامان جمعه در شهرستان عسلویه همواره تریبون‌های نماز جمعه خود را به هشدار در این باره اختصاص می‌دهند تا فریادرسی از گوشه و کناری برخیزد و پایانی باشد بر آلایندگی در عسلویه... . هشدارها درباره تاثیر آلایندگی‌ها بر سلامت شهروندان و محیط زیست در حالی ادامه دارد که از یک‌سو بیداری و آگاهی‌بخشی نسبتا کافی بین مسوولان و مردم ایجاد شده و امروزه کسی نیست که درباره ارتباط آلایندگی با سلامت انسان و طبیعت نداند، جز آن دسته از افراد که منافع و مصلحتشان به خطر می‌افتد که در این صورت «نرود میخ آهنین در سنگ»...، از سوی دیگر برخی مدیران با درک حساسیت‌های پیش رو و تهدیدهایی که کل جامعه مرتبطشان را درگیر می‌کند، تلاش‌هایی برای کنترل آلایندگی‌ها ترتیب داده‌اند.

در همین زمینه، مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با تاکید بر لزوم کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی گفت: در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی، کارگروه‌ مدیریت آلایندگی‌های آب، فلرینگ، گازهای گلخانه‌ای و گازهای اسیدی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی تشکیل شده است.
احمد ولی‌پور روز گذشته در جلسه هم‌اندیشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE با اشاره به تحویل فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در قالب پالایشگاه ششم این منطقه صنعتی در سال 1394 تصریح کرد: در زمان تحویل این پالایشگاه به برنامه ایمنی، بهداشت و محیط زیست آن توجه ویژه‌ای و در این راستا اقدامات مهم و با ارزشی همسو با وضعیت بهبود HSE در این پالایشگاه محقق شد.
وی با اشاره به رفع مشکلات متعدد پانج‌های ایمنی و آتش‌نشانی از زمان تحویل‌گیری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در زمان تحویل‌گیری پالایشگاه ششم بیش از ‌هزار و 675 مورد پانج ایمنی و آتش‌نشانی وجود داشت که در این مدت با تلاش جمعی و کارگروهی متخصصان در مجتمع گاز پارس جنوبی، تاکنون بیش از 423 مورد از پانج‌های بسیار مهم و حیاتی محقق شده است.

ولی‌پور با بیان این‌که تانکر آب آتش‌نشانی در پالایشگاه ششم مجتمع مورد بازرسی فنی دقیق قرار گرفته گفت: اقدامات اصلاحی نیز طبق برنامه مدون و زمان‌بندی شده عملیاتی می‌شود. پالایشگاه ششم یکی از مجهزترین پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی از لحاظ تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی است. با پیگیری‌های انجام شده، فازهای 15 و 16 مجتمع گاز پارس جنوبی به 6 دستگاه خودرو عملیاتی آتش‌نشانی، 5 دستگاه تریلر و 58 قلم تجهیزات البسه مجهز شده و پالایشگاه ششم از مجهزترین پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی محسوب می‌شود.
وقتی اسم آتش‌نشانی آن هم در عسلویه را می‌شنوم، ناخواسته به یاد «جعفر دیناروند» می‌افتم. کسی که نیازی به معرفی دست کم برای مردم عسلویه و استان بوشهر ندارد! 
ولی‌پور با تاکید بر افزایش سطح آگاهی ایمنی در بین کارکنان رسمی و پیمانکاری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: دوره‌های مختلف امداد و نجات و آموزش‌های لازم در حوزه پدافند غیر عامل برای نیروهای رسمی و پیمانکاری برگزار شده که این مهم امسال ادامه دارد.
مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از تشکیل کارگروه‌های مختلف و تخصصی برای کاهش مشکلات زیست‌محیطی خبر داد و افزود: در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی، کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مدیریت آلایندگی‌های آب، فلرینگ، گازهای گلخانه‌ای و اسیدی در پالایشگاه ششم پارس جنوبی تشکیل شده است.

تلاش ولی‌پور برای تشکیل کارگروه زیست‌محیطی در حالی است که امام جمعه عسلویه، حجت‌الاسلام سیدعلی هاشمی‌نژاد روز گذشته در نشست مجمع سلامت شهرستان عسلویه گفت: اسلام نسبت به سلامت جسم و روح افراد اهمیت خاصی قائل شده و در آیات و روایات زیادی سلامتی را از نعمت‌های بزرگ دانسته و حفظ سلامت را واجب شمرده است.
به گفته وی، در روایات دو نعمت سلامت و امنیت مهم شمرده شده است که قدر آن مجهول است. در کشور از هر دو نعمت برخوردار هستیم و باید همه خود را مکلف بدانیم در حوزه سلامت قدم‌هایی برداریم و تنها به این جلسات اکتفا نکنیم.
هاشمی‌نژاد با بیان این‌که بزرگ‌ترین هدیه به مردم شهرستان کنترل آلاینده‌ها است، تصریح کرد: تدوین سند جامع سلامت که ریاست دانشگاه علوم پزشکی به آن اشاره کرد اقدام خوبی است و امیدواریم این جلسه خیر و برکت برای مردم شهرستان به دنبال داشته باشد.
هاشمی‌نژاد در ادامه به آلودگی شهرستان عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: سلامت مردم در معرض خطر است و این موضوع باید به طور اهم مورد توجه قرار گیرد. سرشماری سلامت مردم و راه‌اندازی مرکز مطالعاتی در این زمینه اقدام خوبی است.

اقدامات امیدوارکننده‌ای در سطح شهرستان و استان در حال پیگیری است که بیانگر توجه و تمرکز بر موضوع آلایندگی‌ها در عسلویه است. استفاده از ظرفیت نخبگان، کارشناسان و فعالان محیط زیست در کارگروه تشکیل شده می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد، ضمن این‌که کارگروه را از حالت نمایشی، به کاربردی و تاثیرگذار بدل کند که خروجی‌های مثبت آن برای عموم مردم ملموس باشد. ما امیدواریم تلاش‌ها و پیگیری‌ها، خبرهای خوبی برای مردم عسلویه به ارمغان بیاورد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: