bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
همان‌طور که می‌دانیم روزنامه نشریه‌ای است که به‌طور مرتب و منظم تهیه، چاپ و پخش می‌شود و بی‌هیچ قید و شرطی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. روزنامه نه بیانیه است و نه اطلاعیه و برای روشن ساختن افکار مردم، بلکه به نشر اخبار و اطلاعات در زمینه‌های گوناگون و انتقاد و صلاح‌اندیشی در امور عمومی می‌پردازد.
کیومرث خورده‌بین:
همان‌طور که می‌دانیم روزنامه نشریه‌ای است که به‌طور مرتب و منظم تهیه، چاپ و پخش می‌شود و بی‌هیچ قید و شرطی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. روزنامه نه بیانیه است و نه اطلاعیه و برای روشن ساختن افکار مردم، بلکه به نشر اخبار و اطلاعات در زمینه‌های گوناگون و انتقاد و صلاح‌اندیشی در امور عمومی می‌پردازد. مطالعه تاريخ ارتباطات و روزنامه‌نگاري هر کشوري نخستين قدم توسعه و گسترش بيشتر دانش و علوم ارتباطات اجتماعي آن کشور است. تنها پس از بررسي عميق در سير افکار و عقايد عمومي و چگونگي پيدايش و تکامل روزنامه‌نگاري يک ملت است که مي‌توانيم به‌طور عاقلانه از دانستني‌هاي ارتباطي دنياي صنعتي براي آن ملت استفاده کنيم. تقليد چشم‌بسته از سيستم ارتباطي و روزنامه‌نگاري و تلويزيوني ملل ديگر بدون مطالعه در زمینه هماهنگي آنها با فرهنگ و تاريخ و ارتباطات خودمان نتايج ناگوار و زيان‌باري خواهد داشت. از این‌رو، سريع‌ترين راه جلب خواننده يا مخاطب روزنامه، ساده‌نويسي و آسان‌سازي دسترسي به اطلاعات است. اين تحقيقات برخلاف تصور نشان مي‌دهد سادگي به هيچ وجه به طرح صفحه و يا جاي اخبار و مقالات ربطي ندارد. فاكتورهايي مانند رنگ، گرافيك و مسائلي از اين قبيل نيز تاثير مستقيم در ساده شدن مطالب ندارند. در عوض آمار و تحقيقات نشان مي‌دهند كه خوانندگان به اطلاعاتي نظير شماره تلفن‌ها، تاريخ‌ها، زمان اجراي برنامه‌ها، نشانی‌ها و سايت‌هاي اينترنتي توجه نشان مي‌دهند. معمولا اخبار محلي خوانندگان بيشتري را به ارمغان مي‌آورد تا اخبار ملي. 

اخبار مردم عادي به مراتب توجه مردم را بيشتر جلب مي‌كند تا اخبار سفرها و ماموريت‌هاي رئيس‌جمهور يا مقامات بلندپايه. معمولا اخبار در مورد سبك زندگي، مسائل پزشكي و بهداشتي، تناسب اندام و مد، باغداري و باغباني، پرورش گل و گياه، نگهداري گل‌هاي تزئيني و آپارتماني، سفر و اطلاعات جهانگردي و مسافرت به مراتب خواننده بيشتري دارد تا مطالب جدي و علمي صرف. اصولا مردم از داستان بيشتر استقبال مي‌كنند تا مطالب خشك و جدي. آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه مردم نسبت به بلاياي طبيعي و تصادفات كنجكاو هستند اما بسياري از مخاطبان طاقت دیدن تصاوير و عكس‌هاي دلخراش را ندارند. خوانندگان ترجيح مي‌دهند اخبار و اطلاعاتی خلاصه را در مورد فيلم‌هاي سينمايي، برنامه‌هاي تلويزيوني و اخبار آب و هوا بخوانند یا بشنوند، آنقدر خلاصه که خواننده با يك نگاه به مهم‌ترين اطلاعاتي كه لازم دارد، دست پيدا كند. بسياري از خوانندگان مشتاق اظهارنظر يا توصيه‌هاي مالي، اقتصادي و تجاري هستند و به همين دليل به اخبار يا مقالاتي كه راه‌ها را از چاه‌ها مشخص مي‌كنند، علاقه بيشتري نشان مي‌دهند. در عوض خوانندگان مقالات و مطالب علمي، فني و زيست‌محيطي به مطالب طولاني‌تر علاقه دارند. در زمينه حوادث، مردم به داستان‌ها يا مطالب خارجي كمتر علاقه دارند و مطالب مربوط به جرم و جنايت، هر چه محلي‌تر و داخلي‌تر باشد، توجه بيشتري را به خود جلب مي‌كند. در مورد اخبار يا مطالب ورزشي، مخاطبان توجه بيشتري به اظهارنظرها و مطالب حاشيه‌اي از خود نشان مي‌دهند اما از آگهي بازرگاني و سرمقاله مهم‌تر، خدمات خوب و مناسب است. روزنامه يا نشريه بايد به‌موقع به دست مشتري برسد، بسيار شكيل و زيبا باشد، چاپ آن نامرغوب نباشد و كيفيت كاغذ و رنگ آن بالا و قيمت آن پايين و دسترسي به آن آسان باشد و... . 

با این توضیحات روزنامه «بامداد جنوب» هم مستثنی نبوده و با استانداردهای روزنامه‌نگاری به حیات چندین ساله خود ادامه می‌دهد. از آنجایی که استان بوشهر سالیان سال از داشتن روزنامه محروم بوده و جای خالی نشریه‌ای این‌چنینی احساس می‌شد از چاپ نخستین نسخه تا به امروز طرفداران زیادی را به خود جلب کرده که این نشان‌دهنده نوع نگاه صاحبان این نشریه وزین بوده است. بامداد همواره نسبت به هنر هفتگانه و ترویج فرهنگ بومی حساسیت خاصی نشان داده و در معرفی هنرمندان و صاحبان هنر در خط مقدم بوده، جای خوشحالی است که روزنامه‌ای در این سطح همیشه دغدغه‌های هنرمندان در گوشه و کنار استان را نشانه گرفته و سعی در معرفی استعدادهای درخشان این زادبوم داشته و دارد اما در بعضی موارد به‌صورت سلیقه‌ای و از روی نگاهی سیاسی و حزبی عمل کرده و بی‌طرفی را کاملا فراموش و بر ساز یکجانبه‌گرایی دمیده است. 

هستند هنرمندانی که مایع افتخار و مباهات این شهر و استان بوده اما فقط به‌خاطر غرض‌ورزی‌های بی‌معنا و خارج از اصول و قانون و حقوق شهروندی نام بردن از آنها را بر خود حرام کرده و تا حدودی در این مسیر به بیراهه می‌رود. جایی که باید از اصول غلط سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر در خصوص استفاده صحیح از منابع در دست برای ارتقای سطح دانش هنرمندان و همچنین سرمایه‌گذاری در این خصوص دفاع و حق مطالبه کرده پا پیش نگذاشته و زبان خود را به خاموشی نگه داشته  است. با این حال این روزنامه توانسته تا حد زیادی مخاطبان خود را راضی  و به روند رو به رشد خود بیفزاید .

نام:
ایمیل:
* نظر: