bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
بیشترین کشفیات مواد مخدر استان بوشهر در حوزه دریایی و ساحلی روی می‌دهد؛
گرایش به اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و تبعات منفی و تاثیر سوئی که بر اقتصاد جامعه دارد، از ابعاد گوناگون و زوایای مختلفی بررسی شده است اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به نظر می‌رسد، فقر فرهنگی مهم‌ترین و عمده‌ترین عامل گرایش عده‌ای به استفاده یا قاچاق مواد مخدر است.
فقر فرهنگی، مهم‌ترین عامل قاچاق مواد مخدربامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
گرایش به اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و تبعات منفی و تاثیر سوئی که بر اقتصاد جامعه دارد، از ابعاد گوناگون و زوایای مختلفی بررسی شده است اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به نظر می‌رسد، فقر فرهنگی مهم‌ترین و عمده‌ترین عامل گرایش عده‌ای به استفاده یا قاچاق مواد مخدر است. 
استان بوشهر به سبب مرز آبی و موقعیت استراتژیکی که دارد، بستر آماده‌ای برای تخلف مجرمان و قاچاق و جابه‌جایی مواد مخدر است. این در حالی است که نظارت و رصد مرزهای آبی ایران با تلاش شبانه‌روزی نیروی سپاه، دریابانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر، برای سوداگران مرگ ناامن شده است. موضوع تاسف‌برانگیزی که در این راستا باید به آن اشاره کرد، بهره‌گیری از فکرهای خلاقانه برای امری ناپسند است. متوسل شدن به شیوه‌های عجیب و سخت برای جاسازی مواد مخدر، به جای تمرکز کردن بر شیوه‌های نو و درآمدزایی از راه قانونی و پذیرفته‌شده، به مساله‌ای روانی بدل شده که نیازمند بررسی همه‌جانبه است. 

در همین راستا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر از کشف ۷۰ کیلوگرم هروئین در شهرستان کنگان که به طرز ماهرانه‌ای در لاستیک‌های یک دستگاه تراکتور جاساز شده بود، خبر داد.
ارسطو ترکمان‌منش با اشاره به ناامن شدن مرزهای دریایی و خشکی استان بوشهر برای فعالیت سوداگران مرگ گفت: مرزهای آبی و خشکی استان بوشهر با تعامل دستگاه‌های مبارزه کننده برای سوداگران مرگ ناامن شده است. 
وی با بیان این‌که استان بوشهر در مسیر ترانزیت مواد مخدر از دو مسیر دریا و خشکی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بیشترین کشفیات مواد مخدر امسال در حوزه دریایی و ساحلی انجام شده است. امسال تاکنون حدود 8 تن انواع مواد مخدر در حوزه‌های خشکی و دریایی استان بوشهر از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر، اداره کل اطلاعات، دریابانی و سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر کشف شده است.

ترکمان‌منش با بیان این‌که بیشترین کشفیات متعلق به پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ثبت شده است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 223 نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر در استان بوشهر دستگیر شده است.
وی از توقیف تعداد 10 دستگاه خودرو حامل مواد مخدر در استان خبر داد و بیان کرد: در کشف 8 تن مواد افیونی، باندهای عمده تهیه و توزیع مواد مخدر از سوی دستگاه‌های مقابله‌ای استان منهدم شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر از انهدام بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در کنگان خبر داد و گفت: با انهدام این باند 70 کیلوگرم هروئین که به طرز ماهرانه‌ای در لاستیک‌های یک دستگاه تراکتور جاساز شده بود، در شهرستان کنگان از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر کشف شد.

ترکمان‌منش با بیان این‌که در این رابطه دو نفر دستگیر و تحویل مقامات قضائی داده شدند، افزود: قاچاقچیان به جای خودروهای تندرو این‌بار با شگرد جدید به وسیله تراکتور قصد انتقال مواد مخدر به استان‌های همجوار داشتند که به دام پلیس مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افتادند.
اصرار بر قاچاق مواد مخدر از آنجا حائز اهمیت است که فارغ از تاثیراتی که بر اقتصاد جامعه می‌گذارد و آسیب‌های اجتماعی متعددی را در پی دارد، بر تربیت نسلی که حرفه‌شان قاچاق مواد مخدر است، تاثیر سوئی دارد. احتمال این‌که پدرهای قاچاقچی، پسران قاچاقچی تربیت کنند، زیاد است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، نه اشد مجازات و نه تخفیف آن نتوانسته انگیزه قاچاقچیان را از مسیری که در آن افتاده‌ و بر آن اصرار می‌ورزند، کم کند، چراکه «فقر فرهنگی» از مهم‌ترین عوامل گرایش به قاچاق مواد مخدر است و مجازات‌های سختگیرانه نمی‌تواند جبران این فقر و عامل بازدارنده آن باشد. 

یکی از عوامل مهم پیدایش بزهکاری و شیوع اعتیاد، سطح و طبقه اجتماعی و فرهنگی خانواده‌هاست، سطح تحصیلات، سطح پایین و نازل منزلت اجتماعی خانواده، ناآگاهی اعضای خانواده به ویژه والدین از مسائل تربیتی، اخلاقی و آموزه‌های مذهبی و هنجارشکنی اعضای خانواده از جمله مولفه‌هایی هستند که در قالب فقر فرهنگی خانواده در ایجاد شوک‌های روانی و روحی بر نوجوانان و جوانان برای مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها موثر است و انگیزه ارتکاب انواع جرائم آنان را نیز دوچندان می‌کند، از همین رو علاوه بر رصد مرزهای آبی می‌بایست با ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی‌بخشی، متخلفان و قاچاقچیان را از مسیر اشتباهی که در آن افتاده‌اند، بازداشت. بیدار کردن وجدان‌های خواب‌آلوده از دریچه فرهنگ به قطع و یقین می‌تواند راهگشا باشد. در این بین، تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای سپاه، دریابانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر به منظور برقراری امنیت و خواب آسوده برای دیگران، ستودنی است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: