bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
بررسی عملکرد 5 ساله پتروشیمی‌ها نشان داد؛
پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های صنعت نفت است که در سودآوری و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدروکربنی و سیاست اتکا نکردن به صادرات نفت و جلوگیری از خام‌فروشی نقش اساسی دارد. شکی نیست که توسعه و اجرای طرح‌های پتروشیمی در مناطق مختلف کشور به روال توسعه صنعتی رونق خاصی می‌بخشد.
بامداد جنوب - جواد شکریان:
پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های صنعت نفت است که در سودآوری و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدروکربنی و سیاست اتکا نکردن به صادرات نفت و جلوگیری از خام‌فروشی نقش اساسی دارد. شکی نیست که توسعه و اجرای طرح‌های پتروشیمی در مناطق مختلف کشور به روال توسعه صنعتی رونق خاصی می‌بخشد. بر این اساس و به‌دنبال رهایی از خام‌فروشی نفت و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی که درآمدزایی و اشتغال‌زایی خوبی به همراه دارند، شاید بتوان این صنعت را یکی از مهم‌ترین صنایع کشور در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی قلمداد کرد. یکی از رویکردهای وزارت نفت در حوزه‌ تولید محصولات پتروشیمی توجه به تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی است که در همین زمینه، مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی نیز سال گذشته و در مراسم تجلیل از خبرنگاران، در پاسخ به سوال بامداد جنوب در خصوص آینده صنعت نفت و گاز در مناطق نفتخیز مانند عسلویه و کنگان، بر این موضوع تاکید کرده و از توجه ویژه وزارت نفت به این رویکرد خبر داد.

 این مهم سبب شده است که طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی با تکیه بر مطالعات بازار، بازنگری و اولویت‌بندی شود؛ البته نتایج این رویکرد کاملا مشخص است. میزان تولید محصولات پتروشیمی از 6/40 میلیون تن در سال ۹۲ به سطح ۵۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ رسیده است. به این ترتیب هدف افزایش صادرات نیز محقق می‌‌شود، به‌طوری که افزایش اعجاب‌انگیز ۷۵ درصدی در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ مشاهده می‌شود.
مسوولان صنعت پتروشیمی کشور برآورد کرده‌اند که در سال ۱۳۹۷ حداقل پنج میلیون تن افزایش تولید حاصل می‌شود که دلیل آن همانا آغاز به کار پنج طرح جدید است.  
صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۲ معادل 8/12 میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۴ به 8/18 میلیون تن رسیده است، همچنین عملکرد این شاخص در سال ۹۵ معادل 4/20 و در پایان سال ۹۶ معادل 4/22 میلیون تن بوده است.
صادرات محصولات پتروشیمی در نیمه نخست سال ۹۶ معادل 2/11 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن (3/10 میلیون تن) 7/8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این شاخص در پایان سال ۱۳۹۶ به رقم 4/22 میلیون تن رسید که افزایش ۷۵ درصدی را به نسبت سال ۱۳۹۲ رقم زد.
در عین حال فروش محصولات نهایی مجتمع‌های پتروشیمی شامل فروش داخلی خالص (بدون احتساب فروش داخلی بین مجتمعی) و صادرات در سال ۱۳۹۶، 7/30 میلیون تن بوده که در مقایسه با سال پیش از آن چیزی حدود 1/3 میلیون تن افزایش داشته که برابر رشد ۱۱ درصدی است.

 بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های رسمی، در سه ماه بهار امسال میزان تولید صنعت پتروشیمی کشور از مرز 2/13 میلیون تن عبور کرده و بالغ بر 15/3 میلیارد دلار ارزش صادرات این صنعت بوده است. کل ارزش صادرات پتروشیمی در سال ۱۳۹۶، 012/12 میلیارد دلار اعلام شده که به نسبت رقم 54/9 میلیارد دلار سال ۱۳۹۵، ۲۵ درصد افزایش درآمدهای صادراتی مشاهده می‌شود.
مقدار اتان مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌دنبال راه‌اندازی فازهای جدید میدان گازی پارس‌جنوبی روند افزایشی داشته، به‌طوری که از 7/2 میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به 7/4 میلیون تن در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.
از سوی دیگر متعاقب راه‌اندازی فازهای جدید در پارس جنوبی، مقدار اتان مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر از روند افزایشی برخوردار شد، به‌طوری که از حدود دو هزار و ۶۵۱ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به 6/۳۴۰۸ هزار تن در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت، همچنین عملکرد این شاخص در سال ۱۳۹۵ با رشد ۲۲ درصدی به چهار هزار و ۱۵۶ هزار تن رسید. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، میزان اتان مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی در نیمه نخست سال ۹۶ معادل 2/۲۲۳۵ هزار تن بود که در پایان سال ۱۳۹۶ به چهار هزار و ۷۰۰ هزار تن رسید، بنابراین مقدار اتان مصرفی در طول پنج سال گذشته حدود ۷۷ درصد رشد نشان داده است. 
در سال ۱۳۹۶ پنج طرح پتروشیمی با ارزش سرمایه‌گذاری حدود 5/1 میلیارد دلار و ارزش تولیدات سالانه 5/2 میلیارد دلار (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۰) آغاز به کار کردند (مشتمل بر پتروشیمی مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی تخت‌جمشید عسلویه، فاز سوم آمونیاک و اوره پردیس و پتروشیمی انتخاب).
نکته‌ قابل توجه این‌که با راه‌اندازی فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی، مشکلات مجتمع‌های پتروشیمی در زمینه تامین خوراک مورد نیاز تا حد زیادی برطرف شده است، در اقدام دیگر تامین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس چین و معرفی طرح‌ها به بانک‌های داخلی پیگیری شده است.
همچنین برنامه‌ریزی و پیگیری احداث شهرک‌های تخصصی در مناطق جدید و مساعد نزدیک آب‌های آزاد و قابلیت حضور در بازارهای صادرات در جاسک، چابهار، ایرانشهر و منطقه ویژه انرژی پارسیان نیز در دستور کار وزارت نفت قرار داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: