bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:
مشکلات زیست محیطی شهرستان‌های کنگان، عسلویه، چاه مبارک و روستاهای پیرامون باعث سرطان، سقط جنین، فرزندان ناقص الخلقه، نازایی و بیماری‌های ریوی تنفسی و پوستی شده است.
گسترش سرطان، سقط جنین و فرزندان ناقص‌الخلقه در جنوب استان بوشهرطاها دشتی مطلق در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: شیوه مدیریت و حفاظت از مناطق حفاظت شده جای انتقاد دارد. متاسفانه در حال حاضر شاهد صدور مجوز شکار وحوش از سوی سازمان محیط زیست هستیم و بعد از سال‌ها مقاومت، مجوز ساخت هتل در جزیزه آشوراده از طرف سازمان محیط زیست داده شد. درحالی‌که این مکان پناهگاه حیات وحش است و طبق قوانین ایران، سازمان ملل و یونسکو امکان هتل‌سازی در این منطقه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این اقدام باعث از بین رفتن گونه‌های خاویار و ماهی‌ها خواهد شد. این وضعیت گریبانگیر نسل آینده می‌شود و این نسل مجبور می‌شوند تالاب‌ها و جنگل‌ها را تنها در کتاب‌ها ببینند، چون کسی به حفظ آنها اهمیت نمی‌دهد. در جنوب استان بوشهر که قطب اقتصاد و انرژی کشور است مانند شهرهای کنگان و عسلویه، ناهماهنگی زیست محیطی در توسعه صنعتی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به استان، طبیعت، دریا، خاک و هوا وارد کرده است.

دشتی مطلق خاطرنشان کرد: مشکلات زیست محیطی شهرستان‌های کنگان، عسلویه، چاه مبارک و روستاهای پیرامون باعث شیوع سرطان، سقط جنین، فرزندان ناقص الخلقه، نازایی و بیماری‌های ریوی تنفسی و پوستی شده است. این در حالی است که وزیر نفت متعهد شده که اگر توسعه صنعتی در مناطق عسلویه و کنگان برای محیط زیست مشکلی ایجاد کرده، آنها را جبران کند چراکه تاکنون این ارگان به تعهداتش عمل نکرده‌اند. آلودگی‌های زیست محیطی باعث ایجاد بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در منطقه نخل تقی در عسلویه و کنگان شده است. برای حفاظت از جان مردم باید به مواردی همچون جانمایی پالایشگاهی و صنایع در اراضی محدود ساحلی، خاکریزی در دریا، تخریب و اشغال محدوده جذر و مدی و به دنبال آن کاهش تولید آبزیان و تاثیر بر صید و صیادی توجه کرد.همچنین باید به موارد دیگری همچون سوزاندن گاز خشک در پالایشگاه‌ها، ناکارآمد بودن سیستم تصفیه فاضلاب‌های صنعتی، پالایشگاه‌های گاز و ورود پساب‌های صنعتی با تصفیه ناقص به دریا بیش از پیش تاکید کرد.

دشتی مطلق با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی و امکانات نظارتی در حوزه شهرستان‌های کنگان و عسلویه منجر به ضعف در پایش و کنترل دقیق اوضاع منطقه شده است، افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست باید  نحوه اداره محیط زیست شهرستان‌های کنگان و عسلویه را تقویت کرده و نیروی انسانی متخصص مطابق چارت پیش‌بینی شده تامین کند./ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: