bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر:
17 مرداد دیگری از راه رسید و باز هم روز خبرنگار، روز وجدان‌های آگاه و بیدار جامعه. باز هم مانند رسم هر ساله، گرامیداشت این روز به همت و تلاش مجموعه آموزش و پرورش استان. همراهی همه معاونان مجموعه با مدیرکل آموزش و پرورش، نکته‌ای بود که از نگاه اصحاب رسانه دور نماند و البته ناصر کرمی نیز از همراهی، همگامی و تلاش معاونان و نیروهایش قدردانی کرد.
بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
17 مرداد دیگری از راه رسید و باز هم روز خبرنگار، روز وجدان‌های آگاه و بیدار جامعه. باز هم مانند رسم هر ساله، گرامیداشت این روز به همت و تلاش مجموعه آموزش و پرورش استان. همراهی همه معاونان مجموعه با مدیرکل آموزش و پرورش، نکته‌ای بود که از نگاه اصحاب رسانه دور نماند و البته ناصر کرمی نیز از همراهی، همگامی و تلاش معاونان و نیروهایش قدردانی کرد. 
مجموعه‌ای که بیشترین آمار نشست‌های خبری را با خبرنگاران در کارنامه خود دارد و نقدپذیری از متمایزترین شاخصه‌های موفقیت آنهاست. در نشست روز خبرنگار، مصداقی تمام و کمال برای نقدپذیری این مجموعه وجود داشت. حضور ایلیا بازیار در این نشست و نواختن او، مُهر تائیدی بود بر مسوولیت‌پذیری متولیان آموزش و پرورش استان. نکته‌ای که پدر ایلیا نیز بدان اشاره کرد، توجه ویژه آموزش و پرورش استان به هنر ناب ایلیاست که متاسفانه در صدا و سیما به علت نگرش‌ها درباره موسیقی تا کنون بدان پرداخته نشده است.

در این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان این‌که آموزش همواره در زمان‌های مختلف دچار مشکل‌ها و چالش‌هایی بوده است، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی آموزش و پرورش استان، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی است. بالغ بر ۳ هزار نفر کمبود معلم در سال تحصیلی جدید در استان وجود دارد که هزار و ۵۲ نفر از طریق حق‌التدریس تامین می‌شود اما همچنان با کمبود هزار و ۸۹۰ معلم روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به این‌که در سال تحصیلی جدید پنج هزار و ۵۶۲ کلاس درس برای تحصیل ۲۲۳ هزار دانش‌آموز آماده شده که تا کنون ۱۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر در سامانه ثبت نام نام‌نویسی کرده‌اند، درباره کمبود نیروی انسانی نیز گفت: در سال گذشته ۱۴ هزار نفر کادر آموزشی در مدارس فعالیت می‌کرد و در سال تحصیلی آینده افزون بر ۷۰۰ معلم بازنشسته می‌شود که با توجه به کمبود نیرو و نیاز استان ۱۴۸ نفر تا کنون همکاری خود را به مدت یکسال تمدید کرده‌اند.

کرمی با تاکید بر این‌که هیچ کلاس درسی در مقطع ابتدایی به علت کمبود معلم و تعداد دانش‌آموز تعطیل نخواهد شد اما در مقطع دبیرستان به دلیل تنوع درسی و نیاز به تعداد معلمان کلاس‌ها با یکدیگر تجمیع می‌شوند، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 97 - 96، 214 هزار و 300 نفر دانش‌آموز در مدارس حضور داشتند. برای سال تحصیلی جدید 5 هزار و 562 کلاس درس آمده شده است و برای سال تحصیلی پیش رو، 173 هزار و 419 نفر دانش‌آموز در سامانه سناد ثبت نام کرده‌اند که انتظار می رود این عدد به 223 هزار نفر برسد.
به گفته وی، در سه سال گذشته شاهد افزایش نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی بوده‌ایم. در شاخص کنکور سراسری امیدواریم با توجه به آمار نسبی زیر هزار بالاتر نسبت به سال گذشته امید داریم که جایگاه استان در رتبه‌بندی کنکور ارتقا یابد.

کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز سال تحصیلی آیا مشکلات معلمان جزیره خارگ برطرف شده یا خیر، تاکید کرد: متاسفانه همچنان دغدغه رفاه معلمان خارگ را داریم. از متولیان و مسوولانی که تا به امروز به فرهنگیان خارگ خدماتی ارائه کرده‌اند قدردانی می‌کنیم اما با وجود تاسیساتی که در خارگ دایر هستند، شایسته قشر فرهنگی ما نیست که برای رفت و آمد یا غذا و موارد این‌چنینی به مشکل بر بخورد. تامین رفاه این قشر به معنای افزایش کیفیت کلاس‌های درس است و در این امر همه فرزندان ما تاثیر می‌پذیرند. امیدواریم که با نگاه خیر مسوولان، مشکلات معلمان خارگ را مرتفع کنیم تا برای آغاز مهر پرتوان و باانگیزه آماده کلاس‌های درس باشند. 
این مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا برخی مدارس هنگام ثبت نام، وجوهی را از والدین گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام و تاکید کرده‌ایم که گرفتن وجوه از والدین غیر قانونی است، مگر آن‌که به صورت داوطلبانه باشد اما با توجه به هزینه‌های هنگفتی که به ویژه برای بازگشایی مدارس به آن نیاز است، خانواده‌ها و خیّران به مدارس و آموزش و پرورش دست یاری‌ دهند. با وجود این، در صورت دریافت گزارشی مبنی بر هر گونه تخلف بر اساس قوانین و ضوابط آموزش و پرورش برخورد خواهیم کرد، چنان‌که سال گذشته تخلفات مالی منجر به تعلیق شد و امسال نیز 7 پرونده در حال بررسی است. هر چند این تخلفات بسیار اندک است اما مصرانه با همان موارد اندک نیز برخورد خواهیم کرد. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه به طرح تقویت بنیه علمی اشاره کرد و گفت: با تداوم این طرح، آینده بسیار خوبی را برای آموزش و پرورش استان متصور بودیم اما این طرح همچنان نیازمند نگاه مسوولانه کسانی است که به آینده فرزندان این سرزمین دل خوش کرده‌اند. با توجه به آغاز کلاس‌های تقویتی و آماده‌سازی برای کنکور، ما نزدیک به یک ماه را از دست‌داده‌ایم و اگر همین روال ادامه یابد، متاسفانه خبر خوبی برای دانش‌آموزان ما نیست. 
کرمی در ادامه از خیّران، شوراها و دهیارها، خانواده‌ها و سمن‌ها درخواست کرد که نگاهی جدی به آموزش و پرورش داشته باشند. کمک‌ها، مشاوره‌ها و نقدهای خود را از این مجموعه دریغ نکنند و به این باور برسند که آموزش و پرورش به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و این مقوله، یک امر کاملا اجتماعی و نیازمند مشارکت همه ارگان‌هاست. 

توضیحات معاونان مجموعه آموزش و پرورش بیانگر پیچ و خم‌های فراوانی بود که کل این مجموعه با آن درگیر است و بی‌شک هموار شدن مسیر به همراهی بیشتر اصحاب رسانه، شهرداری‌ها، خانواده‌ها و دیگر نهادهاست. به طور قطع مشارکت خیّران، شوراها و دهیاری‌ها به منظور افزایش فضاهای ورزشی و تفریحی یکی از راهکارهای موجود برای افزایش نشاط و شادی در مدارس است که تاثیر مستقیمی بر آموزش خواهد داشت. امیدواریم مشارکت‌های همه‌جانبه بتواند راهگشای حجمی از مشکلات آموزش و پرورش باشد. بامداد جنوب طی روزهای آینده، گفت‌وگوهایی اختصاصی با معاونان آموزش و پرورش استان منتشر می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: