bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
تیم اعزامی کانون همیاران جوان کارآفرین دشتستان که به عنوان تنها نماینده ایران عازم مسابقات جهانی کارآفرینی شده بود با کسب عنوان بهترین طرح کارآفرینی اجتماعی محیط زیست به دشتستان برگشت.
دشتستان، پرچم‌دار افتخار ایران در مسابقات جهانی کارآفرینیبامداد جنوب- عادل قلی‌زاده:
این مسابقات که هر ساله در ماه آگوست و در یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی کارآفرینی (sage) برگزار می¬شود، محملی برای ارائه بهترین طرح‌های حوزه کارآفرینی است. در مسابقات امسال که در شهر دوربان کشور افریقای جنوبی برگزار شد، تیم ایران متشکل از سه نوجوان دشتستانی شامل فاطمه زنگنه‌نژاد، ریحانه ملک‌زاده و محمدصادق ملائی به مربیگری مرضیه لر و به سرپرستی سیدمجتبی هاشمی‌نژاد به این دوره از مسابقات اعزام و موفق شدند با کسب عنوان قهرمانی مسابقات کارآفرینی اجتماعی محیط زیست برای کشورمان افتخارآفرینی کنند و توانمندی‌های شگرف جوانان دشتستانی را به رخ جهانیان بکشند.
این تیم با کسب افتخار و دریافت لوح زرین مسابقات روز سه‌شنبه بیست و سوم مردادماه به برازجان برگشت و مورد استقبال گرم خانواده‌های اعضا، مردم برازجان و مسوولان شهرستان قرار گرفت.

در این خصوص روح‌اله سلیمی، دبیر کانون همیاران جوان کارآفرین و هماهنگ کننده تیم اعزامی ایران به مسابقات جهانی کارآفرینی به خبرنگار بامدادجنوب توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید... 
مسابقات جهانی کارآفرینی از سال 2002 از سوی سازمان جهانی کارآفرینی (sage) زیر نظر دانشگاه ایالتی چیکو(Chico) که در ایالت آریزونای امریکا مستقر است، به صورت سالانه و هر بار در یکی از کشورهای عضو این سازمان برگزار می¬شود. در سه سال اخیر نوجوانان دشتستانی دو بار در سال‌های 2016 و 2018 موفق شده‌اند با کسب عنوان بهترین طرح کشور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات جهانی سیج راه پیدا کنند. در سال 2016 تیم اعزامی دشتستان در مسابقات جهانی فیلیپین حضور یافت و امسال به مسابقات دوربان در کشور افریقای جنوبی اعزام شد و در پایان موفق شد با کسب عنوان بهترین کارآفرینی اجتماعی محیط زیست، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات ایران اسلامی و دشتستان عزیز بیفزاید.

نوجوانان اعزامی دشتستان با دو طرح در مسابقات امسال حضور یافتند که یکی از طرح‌ها با موضوع نقش گیاه لگجین (که با نام بین‌المللی کاپاریس اسپینوزا شناخته می‌شود) در جلوگیری از جابه‌جایی خاک بوده و طرح دیگر با موضوع جایگزینی ظروف تولیدی از جنس نان جو به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی. در هر دو طرح شاخصه‌های مهمی در حوزه حفاظت از محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته و جنبه‌های تجاری موضوع نیز در همه ابعاد مد نظر قرار گرفته بود و در این زمینه از مشاوره پژوهشگران گرانقدری همچون جناب آقای فخری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دشتستان و سرکار خانم مرضیه لر که از کارآفرینان تحصیلکرده هستند، بهره گرفته شد. مثلا در مورد گیاه لگجین تحقیقات کامل و جامعی از سوی جناب فخری صورت گرفته و یک‌سری تحقیقات از جانب اعضای تیم کارآصورت گرفت و به این طرح افزوده شد. به عنوان مثال در این طرح به نقش گیاه لگجین در نگه داشتن رطوبت در سطح خاک و جلوگیری از جابه‌جایی خاک‌های سطح زمین نگاه دقیقی صورت گرفته و نقش این گیاه در جلوگیری از انتشار ریزگردها در هوا بررسی شده است. در کنار آن به جنبه تجاری این گیاه و خواص پزشکی و درمانی قسمت‌های مختلف گیاه همچون ریشه، ساقه، برگ، گل، غنچه و... لگجین توجه ویژه شده است.

همین نگاه دقیق و موشکافانه اعضای تیم به موضوع طرح سبب شد طرح‌های ارائه شده تیم دشتستان از میان طرح‌های کشوری به عنوان طرح برگزیده معرفی و در مسابقات جهانی نیز تیم دشتستان به عنوان نماینده ایران موفق به کسب مقام برتر شود.
در این مسابقات آقای امین آرچین، مدیرعامل شرکت بهدام گستر به عنوان یک کارآفرین بسیار موفق و آقای میری به عنوان داور اعزامی از ایران حضور داشتند که حضور موفق این عزیزان نیز باعث افتخار مجموعه اعزامی از کشور عزیزمان بود.
در بحث اعزام تیم به این دوره از مسابقات متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کردیم. هزینه بالای عزیمت تیم به مسابقات که غالبا بر دوش بچه‌ها و خانواده‌های آنان افتاد، متاسفانه این عزیزان را با مشکل جدی مواجه کرده و امیدواریم با نامه‌نگاری‌های آقای کمارج، رئیس محترم اداره ورزش و جوانان دشتستان و پیگیری‌های جناب آقای هاشمی‌نژاد بخشی از این مشکلات مرتفع شود. البته عزیزانمان در بخش خصوصی در این زمینه به یاری ما آمدند و مخصوصا دوستان عزیز در بانک ملی ایران قبول زحمت کردند و اسپانسری تیم اعزامی دشتستان را بر عهده گرفتند و کمک شایان تقدیری به مجموعه اعزامی داشتند که جا دارد از جناب آقای ریگی¬زاده و جناب آقای خوید و مجموعه مدیران و همکاران بانک ملی ایران در بوشهر و برازجان تشکر کنیم. امیدوارم مسوولان ارجمند دشتستانی و استانی نگاه ویژه‌ای به این نوجوانان افتخارآفرین داشته باشند و با حمایت این عزیزان زمینه را برای تمرکز آنان بر فعالیت‌های علمی-پژوهشی فراهم کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: