bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
نگاهی متفاوت به پیروزی بزرگ پارس جنوبی‌جم؛
هفته چهارم لیگ برتر در حالی روز گذشته به پایان رسید که تیم پارس جنوبی‌جم توانست بازی بزرگ هفته را با پیروزی به پایان برساند. همانطور که دیدید، در این هفته از رقابت‌ها پارس جنوبی در جم به مصاف تیم استقلال تهران رفت که در نهایت این پارس بود که توانست با یک گل از سد حریف قدرتمند و آماده خود عبور کند..
استقلال، حریفی قابل پیش‌بینی برای تارتار بودبامداد جنوب - علی تنگستانی:
هفته چهارم لیگ برتر در حالی روز گذشته به پایان رسید که تیم پارس جنوبی‌جم توانست بازی بزرگ هفته را با پیروزی به پایان برساند. همانطور که دیدید، در این هفته از رقابت‌ها پارس جنوبی در جم به مصاف تیم استقلال تهران رفت که در نهایت این پارس بود که توانست با یک گل از سد حریف قدرتمند و آماده خود عبور کند. حال ما در این گزارش بر آن هستیم از چگونگی مهار بی‌نقص هافبک و حمله آبی‌ها به‌دست جنوبی‌ها بنویسیم. 

در ابتدا به بررسی کلی این بازی می‌پردازیم. قبلا از شروع بازی با توجه به آمادگی که تیم استقلال داشت، پیش‌بینی‌ها این بود که آبی‌ها در این بازی نه‌چندان آسان به پیروزی با اختلاف کم دست پیدا خواهند کرد اما یک نکته در این وجود داشت؛ اگر می‌خواستیم واقع‌بینانه به این موضوع توجه کنیم، حق با کارشناسان بود، چراکه نه پارس جنوبی آن تیمی بود که سرشار از بازیکنان تکنیکی و فوق‌العاده باشد و نه استقلال آن تیم سردرگم علی منصوریان. اما مساله‌ای که در اینجا مطرح است این بود که پارس جنوبی بازیکنان اصلی خود در فصل نقل و انتقالات را از دست داده ولی تیمی که تارتار بسته در حقیقت یک تیم واقعی است که هر بازیکنان در سیستم آن تیم به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد. همین نکته کافی بود تا به این باور برسیم که پارس جنوبی می‌تواند همچون سال گذشته در جم دست به شگفتی بزند و تیم آماده شفر را با چالشی بزرگ روبه‌رو کند. به هر حال اتفاقاتی که در این بازی رخ داد به همگان ثابت کرد که فوتبال به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست حتی اگر تیم آماده‌ای هم داشته باشید. پارس جنوبی جدا از همه نکات مثبت و منفی که در این بازی داشت، بار دیگر معنی یک تیم فوتبال واقعی را به همگان نشان داد اما حالا به بررسی نکات ظریف این بازی حساس بپردازیم.

پارس جنوبی، همچنان شگفتی می‌آفریند
پارس جنوبی توانست یکی از سخت‌ترین بازی فصل خود را به پیروزی پشت سر بگذارد. در زمین مسابقه دقیقا همان چیزی شد که تارتار می‌خواست. بازیکنان پارس عینا همان نکاتی که سرمربی از آنها خواسته بود را اجرا کردند و به چیزی که می‌خواستند رسیدند. این دقیقا تعبیر آن جمله‌ای است که تارتار قبل از هر بازی در رختکن روی تخته وایتبرد می‌نویسد: «یک تیم، یک هدف، همه برای هم.» نمایشی که شب گذشته در جم ارائه کرد، اتفاقی نبود. وقتی وریا غفوری که در بازی با ذوب‌آهن دو گل زد و مقابل تراکتورسازی عالی بود، نمی‌تواند درتقابل تن به تن با محمد ستاری در دفاع چپ پارس جنوبی حتی یک ارسال روی دروازه انجام دهد، وقتی مرتضی تبریزی یکبار هم نمی‌تواند پشت دفاع پارس جنوبی صاحب توپ شود و وقتی استقلالی که رکورددار پاس صحیح در هفته سوم بود، بازیکنانش نمی‌توانند پنج پاس متوالی به یکدیگر بدهند، نمی‌شود حرف از شانس و اتفاق بر زبان آورد.

اما اگر نگاه دقیق‌تری به بازی این بپردازیم، متوجه می‌شویم که هدف اصلی آنها زدن گل اول در دقایق ابتدایی بازی بود، چراکه آنها خوب می‌دانستند که هر چه‌قدر از زمان بازی بگذرد این استقلال است که کنترل توپ و میدان را در اختیار خواهد گرفت. در واقع گل اول پارسی‌ها نه تنها آنها را به هدف خود رساند بلکه اکثر برنامه‌های شفر و استقلال را نیز خراب کرد. در ابتدا گفتیم که در نبردهای تن به تن بازیکنان کناری پارس و استقلال، این جنوبی‌ها بودند که موفق ظاهر شدند، اما چرا؟ اگر به بازی گذشته استقلال نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که بیشتر حملات این تیم از مرکز زمین شکل می‌گیرد و در مواقع خاصی توپ به کناره‌ها می‌رود. تارتار با استفاده از همین نکته، در نیمه اول سعی کرد بازیکنانش را به شکلی در زمین بچیند که هافبک‌های استقلال نتوانند در مرکز زمین کار خاصی انجام دهند. 

با وجود این، در نیمه دوم بازیکنان پارس با درخواست تارتار عقب کشیده بودند تا از گل خود دفاع کنند. یک دفاع با برنامه با لایه‌های فراوان. همانطور که می‌دانید در فوتبال امروزی، حتی دفاع کردن هم اصولی‌‌ دارد که همه تیم‌های نمی‌توانند همه آن اصول‌ها را در برنامه‌های دفاعی خود پیاده کنند اما همانطور که گفتیم پارس در این بازی توانست به بهترین شکل ممکن بازی دفاعی خود را بر استقلال دیکته کند اما این پایان کار پارسی‌ها در این بازی نبود. اوج کار تارتار زمانی بود که توانست به‌خوبی با استفاده از بازیکنانی که در اختیار داشت، وریا غفوری را مهار کند. بازیکنی که در این بازی در سه پست بازی کرد با توجه به برنامه‌هایی که پارس داشت، در هیچ کدام از پست‌ها نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.

اما علاوه بر وریا، جمی‌ها توانستند به‌خوبی فرشید اسماعیلی، هافبک آماده این روزهای استقلال را هم مهار کنند. بازیکنان پارس جنوبی‌جم در این بازی از شیوه ای جالب برای از کار انداختن ستاره خط میانی استقلال استفاده کردند. فرشید اسماعیلی هر بار که صاحب توپ می شد 2 یا 3 بازیکن پارس جم روی پایش می آمدند و از طرف دیگر بازیکنان حریف خیلی محکم روی پای او بازی می‌کردند تا این بازیکن نتواند از تکنیک خود استفاده کند. در نهایت اگر این بازیکن راهی نفوذی را پیدا می‌کرد، بازیکنان پارس روی او خطا می‌کردند. 
اما نکته در این مطرح است این است که پارس جنوبی باید راه‌های بیشتری را برای نفوذ به دروازه حریفان پیدا کند. اگرچه در نیمه اول ضد حملات جمی‌ها بسیار کارساز بود و موقعیت‌های نسبتا زیادی نصیب مهاجمان تیم شد ولی در نیمه تعداد ضدحملات این تیم به تعداد انگشت‌ دست هم نرسید. به‌نظر می‌رسد که تارتار باید روی این نکته توجه بیشتری به خرج بدهد، چراکه بردن با یک گل واقعا کار سختی است، آن هم در حالی که تیم حریف موقعیت‌های خوبی برای تساوی کردن بازی داشته است.

استقلال، استقلال هفته گذشته نبود
شاید بدبین‌ترین هوادار استقلال هم تصورش را نمی‌کرد تیمی که ناگهان به یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ تبدیل شد و با اقتدار بازی قبلی با تراکتورسازی را برد،‌ در جم اینگونه مقابل پارس جنوبی زانو بزند. اگر بگویم استقلال بد بازی کرد در حق شفر و شاگردانش کم‌لطفی کرده‌ام ولی نکته اینجاست که آنها خوب هم بازی نکردند. در آنالیزی که هفته گذشته از برنامه نود دیدیم، مشخص بود که استقلال با برنامه گسترده‌ای پا به میدان گذاشته است و جز قهرمانی به‌دنبال چیز دیگری نیست ولی اگر بیشتر دقت کنیم، بدنه این تیم دوباره بسته شده و بازی خوب آبی‌ها در هفته گذشته نقاط ضعفی هم داشت که تراکتورسازی نتوانست از آنها بهره‌ای ببرد. بله، استقلال مقابل تراکتور یک بازی فوق‌العاده به نمایش گذاشت ولی نتیجه‌ای که در این بازی رقم خورد می‌توانست دست‌خوش تغییراتی شود که اینطور نشد. این مساله باعث شد آبی‌ها با همان برنامه قبلی به مصاف تیم پارس جم بروند به این گمان ‌این‌که جمی‌ها هم مانند تبریزی‌ها نمی‌توانند از نقاط ضعف این تیم استفاده کنند. اتفاقی که دقیقا برعکس آن رخ داد. 
فضای پشت مدافعان استقلال آنقدر زیاد بود که در نیمه اول شاهد فرارهای زیاد مهاجمان و وینگرهای پارس جنوبی بودیم. نکته جالب این بود که تنها گل بازی هم دقیقا روی همین برنامه به‌ثمر رسید و آبی‌های پایتخت وارد چالش بزرگی کرد. البته نبود فرشید باقری در خط میانه استقلال هم تاثیر زیادی در روند بازی آبی‌ها داشت ولی با وجود این خط دفاعی استقلال نشان داد که ضربه‌پذیر است. 

اما استقلال در فاز هجومی با وجود این‌که در نیمه اول نتوانست کار خاصی انجام دهد، در نیمه دوم با تعویض‌های که شفر انجام داد توانست ریتم خوبی به خود بگیرد. برنامه‌ای که استقلالی‌ها در نیمه دوم به کار بردند دقیقا همان برنامه‌ای بود که پارس جنوبی با استفاده از آن به گل رسید با این تفاوت که آبی‌ها سعی می‌کردند که در زمین حریف توپ‌های هوایی به فضای خالی پشت مدافعان پارس بفرستند. با وجود این مهاجمان و هافبک نفوذی‌های استقلال نتوانستند از موقعیت‌های بدست آماده استفاده کنند تا شفر اولین باخت خود را تجربه کند. 

جو فوق‌العاده ورزشگاه جم؛ بدون توهین و تهدید!
با وجود این‌که قبل از انجام مسابقه پارس جنوبی و استقلال تهران مسائلی درباره ناهنجاری در ورزشگاه تختی جم شایعه شده بود و برخی عنوان می‌کردند هواداران استقلال را افراد خاص تهدید کرده‌اند اما در جریان بازی دیروز هیچ اتفاقی نیفتاد و سکوهای زرد بهترین میزبانی را داشتند. حدود 14 هزار هوادار پارس جنوبی حاضر در ورزشگاه تختی جم روز گذشته بدون اینکه توهینی به هیچ کس کنند و جنجالی به راه بیندازند به تشویق تیم خود پرداختند و هیچ مساله‌ای پیش نیامد. هواداران جمی با رفتاری که دیروز از خود نشان دادند،‌‌ ثابت کردند فرهنگ بالایی دارند و همچون دیدارهای گذشته می‌توانند میزبان خوبی برای تیم‌های لیگ برتری باشند. این هواداران بعد از برد پارس جنوبی مقابل استقلال نیز بدون این‌که حاشیه‌ای ایجاد شود با تشویق ایسلندی از اعضای تیم خود تشکر کردند.

در پایان گزارش باید گفت که «حالا همه آنهایی که می‌گفتند که پارس جنوبی با جدایی نفرات کلیدی‌اش نمی‌تواند در لیگ هجدهم بالای جدول را ببیند، سکوت کرده‌اند و به نمایش شاگردان تارتار احترام می‌گذارند». اتفاقی که باید گفت از ساختارسازی کادر مدیریتی و فنی باشگاه نشات می‌گیرد و انگار همه‌چیز سرجای خودش قرار گرفته تا با رفت و آمد بازیکنان هم اتفاقی برای پارس نیفتند و این تیم همچنان بر قله‌های افتخار تکیه بزند.

نام:
ایمیل:
* نظر: