bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
گزارش تکمیلی بامداد جنوب از وضعیت هنر در تنگستان؛
هفته پیش بود، در پی برخی از شنیده‌ها از هنرمندان تنگستانی و افراد موثق، نگارنده بر آن شد تا در گزارشی وضعیت هنر این شهر را در چند ماه اخیر که با مشکلاتی از سوی برخی از هنرمندان دیگر ایجاد شده، مورد کند و کاو و بررسی قرار دهد..
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
هفته پیش بود، در پی برخی از شنیده‌ها از هنرمندان تنگستانی و افراد موثق، نگارنده بر آن شد تا در گزارشی وضعیت هنر این شهر را در چند ماه اخیر که با مشکلاتی از سوی برخی از هنرمندان دیگر ایجاد شده، مورد کند و کاو و بررسی قرار دهد؛ بدون‌شک نگارنده در این گزارش قصد یکجانبه‌نگری نداشته، بلکه به‌دنبال ایجاد فضایی آرام برای تنفس هنر بوده اما شوربختانه این گزارش با واکنش شدید هنرمندان منتقد همراه شد که بجد در عمل مخالف رئیس فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان هستند اما در زبان دوست!!! و خوشبختانه نگارنده را نیز از لطف و غرض‌ورزی خویش بی‌بهره ندانسته و در جوابیه‌ای که از سوی ستاد روحانی به گزارش مذکور داده شده، به‌سختی نواخته شده است؛ البته نگارنده از بدوی که کسوت روزنامه‌نگاری را بر تن کرده، منتظر چنین واکنش‌هایی بوده؛ چراکه روزنامه‌نگاری اصولا در جامعه ما تعریفی درستی ندارد و برای رسیدن به جایگاه خود، ناچار برخی از روزنامه‌نگاران باید صبوری به خرج دهند. بگذریم... در این گزارش تلاش شد تا ضمن چاپ بخشی از جوابیه ستاد روحانی (شعبه اهرم) که به‌زعم نگارنده ارتباطی با گزارش چاپ شده ندارد و فقط این گزارش فرصتی شد برای نشان دادن چهره‌ حقیقی مسوول این ستاد که خود از اصحاب رسانه و پایه‌گذار انتشار هفته‌نامه در این شهر کوچک اما مظلوم است. 

نگارنده در پی این نیست که در فعالیت رسانه‌ای خود عقده‌گشایی کند و موارد نامربوط را به هم مرتبط سازد یا خلط مبحث کند؛ چراکه از همان آغاز در تلاش بود تا به‌کمک قلم خود بستر مناسب را برای شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها، استعدادها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هنری که هرکدام به دلایلی ‌شرایط کافی را برای پذیرش پست‌های مذکورنداشتند، فراهم آورد و هدفی جز این مهم نداشته و ندارد، از این‌رو، در هر نقطه‌ای با چالشی یا مشکلی مواجه شود که قلمش می‌تواند راهگشا باشد دریغ نمی‌کند. شوربختانه در این دو سه ماه اخیر که رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهرم منصوب شد، به‌دلیل یک‌سری کوتاهی‌هایی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هماهنگی با سرپرست فرمانداری این شهرستان در انتصاب رئیس جدید، جوی در این شهر از سوی برخی از هنرمندان ایجاد شد؛ این در حالی است که برخی از آنها یا خود یا برخی از دوستان یا منصوبان آنها پیش از این برای تصدی‌گری ریاست یکی از انجمن‌های هنری و سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده بودند که هر کدام به‌دلایلی برای پذیرش این پست‌ها شایسته دانسته نشدند. از این‌رو حرکت‌هایی در اهرم شکل گرفت که به نفع هنر این شهر نبود. 

حرکت‌هایی که شبهه‌هایی را ایجاد کرده بود. از این‌رو در گزارش پیش به آنها اشاره شد و در این گزارش تلاش شد به‌صورت مستند به آنها پرداخته شود. در گفت‌وگوی مختصری که با سرپرست فرمانداری تنگستان داشتیم، وی در خصوص دلیل همکاری نکردن فرمانداری با رئیس فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنگستان به بامداد جنوب گفت: این‌گونه نیست که ما با این اداره همکاری نداشته باشیم اما با نحوه معرفی رئیس فعلی آن با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مشکل روبه‌رو شدیم، چون گزینه‌هایی که برای تصدی‌گری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان از سوی ما معرفی شده بود، گزینه‌های بومی با تحصیلات مرتبط بود که البته بیشتر بانو بودند و ما در پی این بودیم که بستر را برای ورود بانوان به عرصه‌های مدیریتی در شهرستان فراهم آوریم که از میان آنها، یک گزینه مورد موافقت خود خانم ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع شد اما ظاهرا در مراحل پایانی انتخاب وی با مشکل روبه‌رو شده بود که ما از آن بی‌اطلاع بودیم ولی مساله‌ای که سخت مورد اعتراض ما قرار گرفت، این بود که درست روز تودیع و معارفه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر در جریان آمدن رئیس جدید این اداره قرار گرفتیم که آن هم از طریق یک ارباب‌رجوع!! وگرنه ما با آقای نجفی مشکلی نداشته و نداریم، هر چند تاکید داشتیم که در عرصه مدیریتی شهرستان اصل بومی‌گرایی را نادیده نگیریم ولی با وجود این، از داشتن مسوولان بادرایت و متخصص در سطح شهرستان امتناع نمی‌کنیم.
شهرام دشتی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر با رئیس فعلی این اداره مشکلی ندارید، دلیل دعوت نشدن وی به جلسات فرمانداری چه بوده است، توضیح داد: به‌دلیل این‌که مسوولان ادارات شهرستان از طریق سامانه پیامکی به جلسات دعوت می‌شوند، روابط عمومی فرمانداری شماره تماس رئیس فعلی را وارد سامانه نکرده بود، از این‌رو، پیامک برای رئیس قبلی این اداره می‌رفته که ان‌شاءالله در جلسات آتی این مشکل برطرف می‌شود. بدون شک ما با آقای نجفی مشکلی نداریم و همکاری خود را با این اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه خواهیم داد، چراکه به‌دنبال بسط هنر به‌منظور ایجاد کردن بستری پرنشاط در سطح جامعه هستیم.

البته مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در خصوص این‌که چرا سرپرست فرمانداری تنگستان در جریان تودیع و معارفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر قرار نگرفته است، به بامداد جنوب گفت: در این مراسم من حضور نداشتم؛ چراکه در آن زمان در مرخصی استعلاجی به‌سر می‌بردم و درگیر بیماری بودم و با حضور دو معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد ولی با وجود این، هم خودم و هم آقای بردستانی معاون مالی و اداری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرپرست فرمانداری تنگستان تماس گرفتیم که پاسخ داده نشد. 
حمیده ماحوزی در ادامه با تاکید بر این‌که ما با گزینه‌های بومی معرفی شده مشکلی نداشتیم، توضیح داد: اما برای تصدی‌گری پست ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها گزینه‌های معرفی شده، باید نیروی رسمی ادارات دولتی باشند که گزینه مورد نظر با وجود دارا بودن شرایط دیگر، این شرط مهم را نداشت. از این‌رو، ما شاهین نجفی نیروی رسمی این مجموعه را به‌عنوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنگستان معرفی کردیم.

در ادامه گزارش به مورد بعدی؛ یعنی انتصاب امینه شمس‌العلما، هنرمند و نقاش اهرمی که قریب به سی سال است که دنیای هنر را تجربه می‌کند و مورد اعتراض هنرمندان جوان اما منتقد اهرمی واقع شده، می‌پردازیم که موضوع را در گفت‌وگو با مسوول انجمن سینما جوانان استان بوشهر پیگیری کردیم. عبدالرحمن برزگر در این خصوص به بامداد جنوب گفت: هر اتفاق فرهنگی و هنری که در سطح استان ما رخ می‌دهد، بایست ما را ملزم کند که با برنامه و حساب شده پیش برویم؛ چراکه بخش‌های فرهنگی نسبت به بخش‌های عمرانی و یا سایر بخش‌های دیگر حساس‌تر است. از همین رو، ما با احساس مسوولیت بیشتری به انجمن سینما جوانان تنگستان که عملا به‌دلایلی در این دو سال اخیر فعالیت چندانی نداشت نگاه کردیم و درصدد برآمدیم با تدبیر راهکاری این انجمن را از وضعیت بلاتکلیفی رها سازیم. در این راستا، ضمن قدردانی از زحمات آقای احمدی (رئیس سابق این انجمن)، پس از رایزنی‌های فراوان با فرمانداری، با افرادی که متقاضی بودند، مصاحبه کردیم و از بین آنها متوجه شدیم که خانم شمس‌العلما شایستگی و توانایی تصدی این پست را دارد که البته وی در مصاحبه‌ای که در تهران داشت مورد تائید قرار گرفت و موفق شد که به‌عنوان مسوول انجمن سینما جوانان شهرستان تنگستان معرفی شود.

وی در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر، این هنرمند با جدیت، کارش را انجام می‌دهد و در حال تولید چند اثر کوتاه است، افزود: خود ما هم دو هفته پیش به محل کار او رفتیم. در دفتر انجمن در جریان این بازدید یک نشست سینمایی هم با حضور هنرمندان تنگستانی داشتیم که خروجی آن منجر به برپایی نشست هفتگی حول امور فرهنگی-هنری در شهرستان تنگستان شد و همچنین باعث شد که میزگرد فیلم کوتاه برگزار شود. بسیار خوشحالم که در آن جمع، دوستان منتقد هم حضور داشتند و با هم به مباحثه نشستیم.  ما باید این اصل را در نظر بگیریم که منطقه تنگستان دارای ظرفیت‌های ناشناخته و بکر متعددی است که امیدواریم با تلاش و برنامه‌ریزی صحیح این ظرفیت‌ها، شناسایی شود و از آن بهره برداری مفید به عمل می‌آید.

با این اوصاف، پی می‌بریم که هنر تنگستان بیش از هر چیز به اتحاد نیاز دارد و نگارنده در این گزارش کوشیده تا به‌دور از هر گونه جبهه‌گیری یا تعصبی واقعیت را به همان شکلی که جریان داشته منعکس کند؛ چراکه هنر این دیار نیاز به توجه، تخصص، درایت، همدلی، خلاقیت، زیرساخت‌های فرهنگی- هنری و... دارد؛ هرچند این شهر کوچک که عمده درآمد مردمانش از طریق کشاورزی و نخلداری است اما توانسته در عرصه فرهنگ و هنر بوشهر بدرخشد و هنرمندان موفق و توانمندی چون سعید گلچمن، کیوان آذرشب، طاهره گلچمن، امینه شمس‌العلما، یونس رازقی‌پور، آقای قاسمی (خوشنویس)، زهرا میرزایی‌خواه و... را به جامعه معرفی کند. بدون شک هنر این شهر زمانی می‌تواند بالنده شود که از نگاه‌های جناحی و بازی‌های سیاسی به‌دور باشد و تا زمانی که برخی از افراد در پی این هستند که به‌دلیل فعالیت‌های ستادی و سیاسی خود تصدی برخی از پست‌ها را برعهده بگیرند و اگر در این زمینه ناکام ماندند با مسموم کردن فضا راه را بر پیشروی هنر تنگ کنند، نمی‌توان به پویایی هنر اهرم امید بست. 

نگارنده به سهم خود تلاش کرد تا با نگاهی مستقل به موضوع بپردازد، چراکه فرهنگ و هنر استان بیش از سیاسی‌بازی‌ها به توجه و حمایت و دیده شدن نیاز دارد. هرچند گزارش پیشین با عنوان «لطفا هنر اهرم را به سیاست آلوده نکیند» خطاب به ستاد روحانی یا یونس جعفری سردبیر هفته‌نامه «بیرمی» نبوده اما مسوول این ستاد به‌دلیل داشتن نسبت فامیلی با برخی از گزینه‌های مطرح شده برای انتصاب پست ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن سینما جوانان تنگستان خود را محق دانسته، جوابیه بنویسید هرچند در گزارش مذکور هیچ نامی از هنرمندان منتقد برده نشده ولی آنها با این حرکت دست خود را برای همگان رو کردند. برای نمایان کردن عصبانیت و ادبیات نامناسب به‌کار رفته در این جوابیه، بخشی از آن در پایان این گزارش آورده می‌شود، هرچند اخلاق ایجاب می‌کرد که پیش از چاپ این جوابیه در هفته‌نامه «بیرمی» در روزنامه «بامداد جنوب» منتشر شود اما باز هم با یک حرکت غیرحرفه‌ای تلاش کردند غرض‌ورزی خود را به رخ بکشند!!! در بخشی از این جوابیه که آلوده به حب و بغض شده، آمده است: «سرکار خانم بهروزی خبرنگار محترم آن روزنامه گویا آن چنان دل پُری داشته‌اند که چشمشان را بسته‌اند و دهانشان را باز کرده‌اند و هر چه بر قلمشان جاری شده، مبادرت به چاپ آن نموده‌اند از سردبیری ورزیده همچون جناب آقای کریم جعفری بعید به نظر می‌رسد که لااقل نظری بر مطلب مورد نظر می‌انداختند استفاده چندین و چندباره از کلمه وربختانه شاهد این موضوع است. سرکار خانم بهروزی وضع و اوضاع تنگستان موجب شوربختی نیست و اساسا شور نیست بلکه بسیار تلخ است و اگر آن چنان که شما می‌گویید شور است مسبب آن آشپزی به نام مدیر‌کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر است. ما اساسا مشکلی با شخص شاهین نجفی سرپرست فعلی ارشاد تنگستان نداریم. 

همان‌طور که خود ایشان می‌دانند، از ایشان بپرسید در طول مدت کوتاهی که ایشان به اهرم آمده‌اند کدام یک از هنرمندان به ایشان از گل نازک‌تر گفته است. مشکل ما با بانوی فرهنگ استان است که رفتار و سکنات حضرتشان همه ما و افکار عمومی تنگستان را گیج کرده است بانویی که شب در منزلشان اصلاح‌طلب، صبح در جلسات دولت اعتدال‌گرا و ظهر در محل کارشان اصول‌گراست. این چندگانگی که متاسفانه در رفتار حضرت ایشان سرایت داشته است، باعث شده تا همه اهل فرهنگ تنگستان را ناامید سازد. سرکار خانم ماحوزی که خود در ایام انتخابات سوار بر خودرو از این شهرستان به آن شهرستان به‌دنبال جمع کردن رای برای دولت بود و متاسفانه حتی قادر نبود کارمندان خود را در این وادی با خودش همراه سازد. بی‌شک این‌گونه به نظر می‌رسد تلاش‌های سرکار خانم ماحوزی بیشتر در راستای حفظ پُست و مقام خود بوده است که از این نظر در کار خود به خوبی موفق بوده است؛ چرا‌که هر وقت لازم بوده، خود را اصلاح‌طلب معرفی کرده و برای جلب رضایت اصولگرایان با مدیر‌کل اسبق ارشاد در دولت احمدی‌نژاد دم‌خور است و با کوبیدن یکی به نعل و  یکی  به میخ اعتدال را هم در دستور کار خود قرار داده است. 

این که چرا دکتر سالاری استاندار سابق، خانم مدیرکل را در جلسات راه نمی‌داد، به ما ربطی ندارد، اما وقتی ایشان بدون هماهنگی با سرپرست فرمانداری تنگستان برای ارشاد تنگستان مسوول می‌فرستد و بالاترین مقام اجرائی دولت در یک شهرستان را قابل حتی یک تماس نمی‌داند برخورد فرماندار با فرستاده ایشان باید چگونه باشد؟! خانم مدیرکل در قائله ی انتخاب رئیس انجمن سینمای جوان تنگستان قریب به دو سال همه هنرمندان را سرکار گذاشت و حدود ده گزینه معرفی شده را با بهانه‌های بنی‌اسرائیلی پس زد و نهایتا یکی از فامیل‌های درجه یک خود را بر این سمت نصب نمود. در قضیه انتخاب مدیر ارشاد تنگستان نیز قصه ما سر دراز دارد؛ چراکه تمام گزینه‌های معرفی شده از سوی فرماندار تنگستان معیوب اعلام شده‌اند و گزینه‌هایی که از سوی حامیان کاندیدای رقیب دولت معرفی شده‌اند از نظر خانم دکتر بی‌عیب و نقص می‌نمایند...». البته ما با نگارش این گزارش، در پی ایجاد تنش در عرصه هنر نبوده، بلکه خواهان رفع مسائل حاشیه‌ای بوده‌ایم. امید که با برگزاری یکی دو نشست تمام این دلگیری‌ها و مشکلات رفع شود و هنرمندان تنگستانی چه موافق و چه منتقد در فضایی به‌دور از حب و بغض به فعالیت بپردازند و با تلاش‌های خود موجب اعتلای هنر این دیار شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: