bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت ایران با وجود تحریم‌های نفتی امریکا، همچنان خرید نفت از تهران را ادامه می‌دهد. این موضع چین به‌نظر می‌رسد پاسخی مستقیم به طرح‌های امریکا علیه اقتصاد چین است که به‌نوعی جنگ تجاری گسترده‌ای را میان طرفین باعث شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، چین در همین راستا تصمیم گرفته است از این به بعد محموله‌های نفت خریداری شده از ایران را با نفتکش‌های شرکت ملی ایران حمل کند تا بتواند به خرید نفت از تهران به‌رغم تحریم‌های امریکا ادامه دهد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌های جوهای جنرونگ، ساینوپک بزرگ‌ترین شرکت نفتی آسیا و شرکت ملی نفت چین، در توافق جدیدشان با ایران به تهران اجازه داده‌اند نفت خریداری شده را نفتکش‌های شرکت ملی نفت ایران حمل کنند. این تغییرات و آغاز حمل نفت با کشتی‌های ایرانی نشان می‌دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد تحریم‌های نفتی امریکا را اجرائی کند.

این خبرگزاری گزارش داده است در ماه ژوئیه تمام 17 محموله نفتی خریداری شده چین از ایران با تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران به چین حمل شده‌اند، در ماه ژوئن نیز از 19 محموله حمل شده تنها هشت تانکر از شرکت‌های چینی بوده است. با این حال شرکت‌های نفت چین، ساینوپک و جوهای جنرونگ چنین موضوعی را تکذیب کرده‌اند.
در ماه گذشته، چین ماهانه حدود 8/23 میلیون بشکه برابر با روزانه 767 هزار بشکه از ایران نفت خریداری کرده است در ماه ژوئن نیز این رقم 8/19 میلیون بشکه یا 660 هزار بشکه در روز بوده است. طبق آمار گمرک چین، در سال 2017 نیز چین به طور متوسط روزانه 623 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. 

چینی‌ها علاوه بر خرید نفت از ایران، دیگر تولیدات صنعتی کشورمان را نیز خریداری می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که بازپرداخت پول این خریدها به یوآن، برای سران پکن ارزش بسیاری دارد چراکه باعث خواهد شد بتوانند پول ملی‌شان را به‌عنوان یک ارز مرجع و معتبر آرام آرام وارد اقتصاد جهانی کنند و تجارت با دلار امریکا را کاهش دهند. 

برچسب ها: اقتصاد ، نفت ، چین ، واردات
نام:
ایمیل:
* نظر: