bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
در نبود امکانات برای نظارت بر صیادی؛
قصه پر غصه حضور چینی‌ها در آب‌های خلیج فارس و تکذیب‌های مکرر و البته پرابهام و گاه طنز مسوولان شیلات در حالی است که این بار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره حضور کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس توضیح داده است.
بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
قصه پر غصه حضور چینی‌ها در آب‌های خلیج فارس و تکذیب‌های مکرر و البته پرابهام و گاه طنز مسوولان شیلات در حالی است که این بار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره حضور کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس توضیح داده است. 
به گزارش ایسنا، داوود میرشکار به این پرسش که آیا سازمان حفاظت محیط زیست در جریان فعالیت صیادی شناورهای چینی در دریای عمان قرار داشته است، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از آبزیان، سازمان شیلات ارزیابی ذخایر آبزی را انجام می‌دهد و نسبت به برداشت پایدار آبزیان اقدام می‌کند، بنابراین حضور کشتی‌های چینی در دریای عمان باید از سوی سازمان شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی کنترل و رصد شود.

وی در مورد آسیب‌های زیست‌محیطی صیادی کشتی‌های چینی در عمق ۲۰۰ متر دریای عمان گفت: هر فعالیت انسانی تاثیرات نامطلوب خود را بر محیط زیست کره زمین می‌گذارد. برای مثال نمی‌توانیم از ساکنان کره زمین بخواهیم که هیچ زباله‌ای تولید نکنند، چون تولید زباله جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشر است و تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که موضوع پسماند را کنترل و مدیریت کنیم تا حیات روی کره زمین به شکل پایدار ادامه یابد. این وضعیت در مورد مباحث مربوط به شیلات نیز صادق است. به این معنا که باید بتوانیم از منابع شیلاتی به شکل پایدار استفاده کنیم تا ضمن حفظ زیستگاه‌ها از ذخایر موجود کشور نیز بهر ببریم و بهره‌برداری از این زیستگاه‌ها به قیمت نابودی ذخایر آبزی نباشد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال آسیب به گونه‌های در معرض انقراض دریای عمان از طریق صید کشتی‌های چینی وجود دارد یا خیر؟ گفت: مطمئنا در تورهای صیادی، احتمال گرفتار شدن گونه‌های در معرض خطر انقراض مثل انواع پستانداران دریایی از جمله دلفین‌ها، کوسه ماهیان و حتی لاک‌پشت‌های دریایی وجود دارد، بنابراین کاهش صید ضمنی باید مورد توجه سازمان شیلات و سازمان کشتیرانی قرار گیرد و با تجهیز شناورها به ابزارآلات لازم، صید ضمنی را به حداقل برسانند.
میرشکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ زیستگاه دریای عمان و جلوگیری از آسیب به گونه‌های در معرض انقراض این زیستگاه چه اقدامی انجام داده است، خاطرنشان کرد: درخواست کردیم که سازمان شیلات گزارش‌های مربوط به میزان صید، تنوع گونه‌های صید شده و میزان صیدهای ضمنی را به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش دهد، البته هنوز پاسخی از سازمان شیلات برای این گزارش‌ها دریافت نکرده‌ایم همچنین با توجه به گفته‌های مقامات سازمان شیلات، همه برداشت‌ها از دریای عمان برداشت‌های پایدار است و میزان برداشت‌ها و انتخاب محل صید بر مبنای ارزیابی ذخایر آبزی این منطقه بوده است. سازمان حفاظت محیط زیست این مستندات را از سازمان شیلات درخواست کرده است.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در مورد بحث نظارت بر صیادی دریای عمان از سوی کشتی‌های چینی تاکید کرد: علاوه بر سازمان کشتیرانی که در منطقه این موضوع را رصد می‌کند، سازمان حفاظت محیط زیست هم در صورت تخریب زیستگاه‌ ورود خواهد کرد اما در حال حاضر چون صیادی دریای عمان در اعماق صورت می‌گیرد، سازمان حفاظت محیط زیست تجهیزات لازم را برای نظارت در اختیار ندارد.
نکته جالب این اظهارات، اطلاع نداشتن سازمان محیط زیست! و اقرار به تجهیزات در این سازمان است. اگر سازمان محیط زیست به علت نداشتن تجهیزات و امکانات، سالیانه محیط‌بانان خود را از دست می‌دهد و اگر به همین علت برای نظارت بر صیادی ندارد، چطور برای پروژه‌ها و طرح‌های دیگر همچون تفکیک زباله و ... بودجه‌های هنگفتی اختصاص می‌یابد؟! 

در همین راستا، نماینده مردم بندرعباس در مجلس نیز پیش از این با بیان این‌که شرکت‌های صیادی ایرانی با استفاده از کشتی و تجهیزات چینی اقدام به ماهیگیری در خلیج فارس می‌کنند، گفت: ماهیگیری کشتی‌های بزرگ در آب‌های خلیج فارس به اکوسیستم منطقه ضربه زده است.
احمد مرادی با بیان این‌که تجهیزات ماهواره‌ای کشتی‌های چینی محل حضور ماهی‌ها را مکان‌یابی می کند، خاطرنشان کرد: از این طریق کشتی‌های بزرگ به آب‌های نزدیک ساحل آمده و در محل تخم‌ریزی ماهی‌ها و میگوها صیادی می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای بابت از بین رفتن ماهی‌ها ندارند.
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به جغرافیای منطقه جنوب کشور که شامل خلیج، دریا و اقیانوس است، بیان داشت: دریای عمان دارای 3 هزار متر و خلیج فارس نیز 90 متر عمق دارد، از این رو حضور کشتی‌های بزرگ در این مناطق برای اکوسیستم منطقه بسیار متفاوت است، به گونه ای که این کشتی‌ها باید حتما در آب‌های عمیق صیادی کنند تا به اکوسیستم منطقه خلیج ضربه نخورد.
غم‌انگیزتر از مسائلی همچون بیکاری صیاد ایرانی، نابودی اکوسیستم ما و آبزیانی است که تا چندی دیگر رد پایی از آنها دیده نمی‌شودو نابودی آبزیان در حالی رقم می‌خورد که همه می‌دانیم اما کاری نمی‌کنیم، عده‌ای نمی‌خواهند، دیگران نمی‌توانند و اکوسیستم نابود می‌شود... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: