bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
چند روز پیش یادداشتی در مورد روند استیضاح وزیر اقتصاد دولت دوازدهم قلمی کردم و در آن به موارد متعددی اشاره داشتم، تقریبا مسجل بود که همان بلایی که بر سر کرباسیان آمد، بر سر رئیس دولت هم می‌آید و برای این برآورد دلایل متعددی وجود داشت.
کریم جعفری:
چند روز پیش یادداشتی در مورد روند استیضاح وزیر اقتصاد دولت دوازدهم قلمی کردم و در آن به موارد متعددی اشاره داشتم، تقریبا مسجل بود که همان بلایی که بر سر کرباسیان آمد، بر سر رئیس دولت هم می‌آید و برای این برآورد دلایل متعددی وجود داشت. روحانی در طول چند سالی که رئیس‌جمهور است تنها برای یک نفر در هیئت دولت آرزوی موفقیت در جلسه استیضاحش کرد و آن هم مسعود کرباسیان بود، کرباسیان تنها وزیر دولت روحانی بود که با ده‌ها نفر راهی مجلس شد تا همه نمایندگان مجلس خودی به نظر بیایند و شرم حضور مانع از رای منفی به وزیر اقتصاد شود. بی‌سابقه‌ترین لابی‌های تاریخ دولت‌داری در جمهوری اسلامی ایران برای کرباسیان صورت گرفت، اما باز هم او رای نیاورد، چرا که آش آن اندازه شور شده بود که لابی کاری نمی‌کرد. 

همان تیمی که برای کرباسیان دست به کار شده بود، برای روحانی هم کار کرد، سفارش کرد و دید و بازدیدها بسیار شد، همه فشار آوردند تا شاید سوال پس گرفته شود، حتی وزیر کشور از استانداران خواست تا هر امتیازی که نمایندگان می‌خواهند، بدهند اما سوال‌شان را پس بگیرند که در این طرح هم چند نفری امضا را پس گرفتند، اما خروجی چه شد؟ آنها فقط امضایشان را پس گرفته بودند، نظرشان عوض نشده بود چرا که بیش از مشاوران و حلقه پیدا و پنهان اطراف رئیس‌جمهور با مردم سر و کار دارند و سال دیگر هم انتخابات است و باید حرفی داشته باشند که به مردم بزنند. پشت همه این قضایا و طرح‌ها فقط یک نفر پنهان شده و آن هم، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور است. 

واعظی به‌نظر من کسی است که روحانی دارد چوب ندانم‌کاری‌اش را می‌خورد، او همان کسی بود که روحانی را وادار به دفاع از کرباسیان در هیئت دولت کرد و سپس هم یک اردو را به دنبالش به بهارستان فرستاد. وقتی کرباسیان با آن همه لابی افتاد، برای من هم این شک باقی نماند که روحانی کارت زرد خواهد گرفت. اینجا بود که برای اولین بار در طول 18 ماه گذشته دلم برای شیخ حسن سوخت، چرا که کلاه گشاد اطرافیانش بر سرش رفته و نمی‌داند که به چه چاه ویلی در حال افتادن است. محمود واعظی، تقریبا همه‌کاره دولت است، او همه استانداران را دستچین کرد و گذاشت تا تقریبا 80درصد نمایندگان از این موضوع دلخور و عصبانی باشند، کابینه را او چید و حتی مانع از حضور وزیر با برنامه‌ای مانند طیب‌نیا در وزارت اقتصاد شد. او حتی اسحاق جهانگیری را هم مزاحم خود می‌داند و می‌خواهد به هر شکل ممکن او را از کابینه اخراج کند و به‌نظر می‌رسد حتی او پشت پرده نیامدن دوباره طیب نیا برای نجات دولت باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: