bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که حدود 70 درصد یوزپلنگ‌ها طی 16 سال اخیر در سوانح جاده‌ای تلف شدند.
مجید خرازیان مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست؛ در رابطه با وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران اظهار کرد: هم اکنون در کشور حدود 47 قلاده یوزپلنگ ایرانی شناسایی شده است، اما موضوع برآورد تعداد یوزپلنگ به این سادگی نیست. تاکنون برآورد علمی و دقیقی در زمینه این موضوع صورت نگرفته است، با توجه به اینکه حدود بیش از 12 میلیون هکتار در مناطق حفاظت شده یوز زیست می‌کند.

وی در ادامه افزود: استفاده از تکنیک خال شناسی اقدامی بود که طی 16 سال اخیر برای برآورد تعداد جمعیت یوز انجام شده است. خال‌های روی بدن یوز تقریبا مانند اثر انگشت نگاری است، اما شناسایی خال‌های هر فرد یوز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید با به کار گذاشتن دوربین‌های تله‌ای با کیفیت بالا صورت گیرد که این کار زمان بر و هزینه بر است. در حال حاضر یوز آسیایی تنها در ایران وجود دارد، اگرچه در گذشته در کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان نیز مشاهده شده بود.
 
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جمعیت یوز در کل دنیا 7 هزار و در حالت خوشبینانه تر 10 هزار قلاده است که این نشان دهنده وضعیت ناپایدار و بحرانی جمعیت یوز است. نابودی زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق اجزای حیات وحش، بیماری، تصادفات جاده‌ای از عوامل نابودی و تلف شده حیات وحش هستند. سوانح جاده‌ای در درجه اول و سگ‌های گله همراه دامداران در درجه دوم مهمترین عوامل تهدید یوز در ایران هستند. بر اساس گزارشات طی 16 سال گذشته 42 قلاده یوز تلف شده‌اند که از این تعداد تلفات حدود 28 قلاده یعنی حدود 70 درصد مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده است که در جهت کاهش تلفات، ایمن سازی جاده‌ها و کریدورهای عبوری به خصوص در جاده‌های منتهی به زیستگاه این گونه ارزشمند امری حائز اهمیت است. یکی از اقدامات خوبی که در منطقه توران استان سمنان انجام شد، خریداری تعدادی آغول دامداران و خروج آن‌ها از زیستگاه یوز پلنگ‌ها بود که این اقدام با همکاری پروژه بین المللی یوز، دفتر حیات و حش و معاونت محیط طبیعی در دیگر استان‌ها نیز انجام خواهد شد.
 
وی در رابطه با ایمن سازی جاده‌ها در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌ها افزود: برای ایمن سازی جاده‌های مناطق حفاظت شده باید سایر دستگاه‌های متولی نیز همکاری کنند. سازمان محیط زیست باید نقاط داغ و حادثه خیز در جاده‌های پرخطر را مشخص کند.
 
خرازیان مقدم با اشاره به جاده پر حادثه عباس آباد – میامی در استان سمنان نیز تصریح کرد: در دهه گذشته بالغ بر 6 قلاده یوز در این جاده تلف شدند که با وجود پیگیری‌های متعددی که سازمان حفاظت محیط زیست برای ایمن سازی این جاده انجام داد، اما دستگاه‌های متولی نسبت به ایمن سازی بخشی از جاده کم کاری می‌کنند. در سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست از طریق معاونت محیط زیست طبیعی از اعتبارات ستادی حدود 2 میلیارد تومان به صورت نقدی برای ایمن سازی جاده به محیط زیست استان سمنان ابلاغ کرد.
 
این مقام مسوول با بیان اینکه حدود 10 کیلومتر از قسمت حادثه خیز جاده عباس آباد – میامی در استان سمنان در حال فنس کشی است، گفت: فنس کشی قسمتی از جاده حادثه خیز می‌تواند حوادث جاده‌ای را کاهش دهد که ما امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی سایر قسمت‌های حادثه خیز این جاده و سایر جاده‌ها در استان‌های دیگر ایمن سازی شوند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر: