bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
صید میگو در آب‌های بوشهر از امروز ممنوع شد؛
قرن‌های متمادی است که ساکنان استان‌های ساحلی، امرار معاششان از طریق دریا شکل گرفته و بسیاری از مردمان این سرزمین‌ها زندگی خود را با دریا عجین می‌دانند تا جایی که در طول تاریخ، دریا برای مردمان جنوب همچون سفره‌ای گسترده و پرنعمت بوده که هرگاه نیاز داشته‌اند دل به دریا زده و روزی خود را از آن استخراج کرده‌اند.
کاهش 50 درصدی صید، حاصل 38 روز طاقت‌فرسا روی دریابامداد جنوب:
قرن‌های متمادی است که ساکنان استان‌های ساحلی، امرار معاششان از طریق دریا شکل گرفته و بسیاری از مردمان این سرزمین‌ها زندگی خود را با دریا عجین می‌دانند تا جایی که در طول تاریخ، دریا برای مردمان جنوب همچون سفره‌ای گسترده و پرنعمت بوده که هرگاه نیاز داشته‌اند دل به دریا زده و روزی خود را از آن استخراج کرده‌اند. 

 در استان بوشهر نیز زندگی به همین منوال سپری شده و از دیرباز ملوانان و صیادان بوشهری مانند دیگر استان‌های جنوبی هم‌مرز با خلیج فارس، دریا را منبعی بزرگ برای برآورده کردن نیازهای خود و خانواده‌هایشان می‌پنداشتند. تا همین چند سال گذشته نیز صیادان بوشهری با شور و شعف خاصی از دریا و ماهیگیری و لذت صیادی در کنار سختی‌های طاقت‌فرسای این شغل سخن می‌گفتند. آنها با هربار دریاروی اطمینان داشتند که تورهایشان خالی بر نخواهد گشت و روزی خود را از آبی نیلگون خلیج فارس صید میکنند. با این حال چند سالی است که رونق دریا و صید و صیادی نیز مانند اقتصاد و وضعیت معیشت مردم رو به افول گذاشته و دیگر مانند گذشته صیادان شور و شوقی برای آغاز فصل صید ندارند.

نگاهی به وضعیت صیادی در استان نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بسیاری از ملوانان و صیادان بوشهری به‌علت کاهش ذخایر دریا، از شغل آبا و اجدادیشان دست کشیده و در پی یافتن شغل‌های دیگر روانه بازار کار شده‌اند. آنهایی هم که مانده‌اند، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و چون کار دیگری از دستشان بر نمی‌آید، همچنان شرجی و گرمای طاقت‌فرسای روی قایق و لنج را به جان می‌خرند.

تمرکز دولت روی پرورش مکانیزه آبزیان است
یک صیاد بوشهری در همین زمینه به بامداد جنوب گفت: امسال وضعیت صید آبزیان خصوصا صید میگو به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست. متاسفانه صید میگو در بوشهر با وجود نوساناتی که داشته، در مجموع سال‌های اخیر با کاهش نسبی همراه بوده است.  
وی با موثر دانستن حضور کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس و تاثیر آنها بر کاهش ذخایر دریا خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر بار دیگر بحث حضور کشتی‌های چینی و استفاده از ادوات مخرب صید از سوی آنها خبرساز شده است. مطمئنا با وجود کشتی‌های بزرگ صیادی چینی که به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز هستند و بی‌رحمانه از ریزترین تا درشت‌ترین آبزیان خلیج فارس را درو می‌کنند، دیگر ذخیره‌ای برای دریا باقی نمی‌ماند که صیادانی مانند ما صید خوبی داشته باشند. البته در این زمینه، باید دقت کرد که چه کسانی از خالی شدن دریا و از بین رفتن شغل صیادی سود می‌برند.

این صیاد بوشهری که بیش از 20 سال است معاش خانواده خود را از طریق دریا تامین می‌کند، انفعال مسوولان استان و کشور را در خصوص وضعیت ذخایر دریا و هزاران شغلی که هرساله از این طریق از بین می‌رود، غیر قابل باور خواند و افزود: آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، تمرکز دولت و مسوولان بر روی پرورش در قفس و مکانیزه کردن پرورش آبزیان است و به همین منظور دیگر کسی به فکر ذخایر از دست رفته دریا نیست. دولت باید به فکر شغل‌هایی که از طریق خالی شدن دریا از آبزیان، از بین می‌رود باشد و تا دیر نشده اقدام اساسی در این خصوص انجام دهد.

 پایان فصل صید میگو و کاهش 50 درصدی صید
معاون شیلات استان بوشهر  نیز در این زمینه با اشاره به پایان صید میگو از امروز در آب‌های استان گفت: صیادان بوشهری تاکنون ۸۵۵ تن میگو صید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۹ درصدی همراه بوده است.
عباس آهنگرمقدم با بیان این‌که صید میگو از سوم مرداد در آب‌های خلیج فارس محدوده استان بوشهر آغاز شد، تصریح کرد: هرساله در پایان تخم‌ریزی میگو در خلیج فارس، صید این آبزی با انجام گشت‌های تحقیقاتی تعیین و آغاز می‌شود. در زمینه صید میگو در استان بوشهر، امسال 10 هزار صیاد مشارکت داشته و با استفاده از لنج و قایق در صید میگو شرکت کردند که میزان صید آنها نسبت به سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه شد.

وی با تاکید بر این‌که صیادان هم‌استانی در 38 روز گذشته تنها  855 تن میگو صید کرده‌اند، افزود: سال قبل در همین مدت بیش از هزار و 600 تن میگو صید شده بود که نشان می‌دهد صیادان بوشهری نسبت به سال قبل 821 تن کمتر صید میگو داشته‌اند. با این حال، گونه‌های میگوی صید شده در بوشهر بهترین نوع گونه این آبزی است. بیش از 70 درصد ذخایر میگوی استان بوشهر از نوع ببری سبز است که بهترین میگوی خلیج فارس به‌شمار می‌رود.
معاون شیلات استان بوشهر با بیان این‌که صید میگو از امروز مورخ 12 شهریورماه ممنوع است، افزود: این ممنوعیت به‌منظور جلوگیری از وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیر به ذخایر آبزیان خلیج فارس و تضمین بهره‌برداری پایدار از دریا و تدوام اشتغال در حرفه صیادی اعمال شده است. بنابراین از امروز صدور مجوز صید میگو در آب‌های استان بوشهر متوقف ده و هرگونه صید میگو در کلیه صیدگاه‌های استان بوشهر ممنوع است و مالکان شناورهای صیادی موظفند نسبت به تخلیه ادوات صید میگو اقدام کنند.

شرایط متفاوت بانک‌ها برای سپرده‌گیری ارزی
بامداد جنوب: بانک‌ها با وجود ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به آنها برای سپرده‌گیری ارزی و تعیین شرایط مشخص برای انواع ارز، باز هم گزینه‌های متفاوتی برای افتتاح حساب ارزی دارند؛ به‌طوری‌که نرخ سود تعیین شده در برخی موارد از ضوابط تعیین شده در دستورالعمل منحرف شده است.
به گزارش ایسنا، به‌تازگی برای جذب ارزهای مانده در خانه‌ها که تا بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، بانک مرکزی شرایط بهتری نسبت به گذشته برای سپرده‌گیری ارزی در بانک‌ها تعریف و ابلاغ کرد. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته این اتفاق می‌افتاد که سپرده‌گذاران در هنگام تحویل سپرده ارزی خود با این موضوع مواجه می‌شدند که بانک‌ها به جای پرداخت ارز به آنان پیشنهاد دریافت ریال می‌دادند و همین عامل سبب کاهش جذابیت سپرده‌گذاری ارزی شده بود، اما در جریان اجرایی شدن بسته جدید ارزی از اواسط مردادماه، بانک مرکزی بخشنامه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد که با تضمین این بانک، ‌ اصل سپرده‌های دریافتی و سود  آن به طور ارزی تحویل سپرده‌گذاران شود. بر اساس این بخشنامه سود تعیین شده برای دلار چهار درصد، یورو سه درصد و درهم دو درصد است که به‌طور سالانه پرداخت خواهد شد.

اما با گذشت چند روز از اجرایی شدن بخشنامه ارزی در بانک‌ها، گذری بر شعب بانک‌ها از شرایط متفاوت سپرده‌گذاری ارزی حکایت دارد. در برخی بانک‌ها سپرده‌گیری ارزی در تمامی شعب انجام می‌شود، اما در برخی دیگر این کار فقط به شعب ارزی محدود شده است.
با وجود مشخص شدن نرخ سود سپرده ارزی در مصوبه بانک مرکزی، سودهای متفاوتی در بانک‌ها پرداخت می‌شود. یکی از بانک‌ها نسبت به سایرین بالاترین سود را پرداخت می‌کند؛ به طوری‌که گر چه حداکثر سود تا چهار درصد برای دلار تعریف شده است، اما سود پرداختی این بانک به پنج درصد هم می‌رسد! در برخی بانک‌ها نیز جالب اینجاست که برای تمامی ارزها فقط دو درصد سود در نظر گرفته شده و حتی دلار هم امتیازی بیش از دو درصد ندارد و شعبه بانک مربوطه به مشتریان پیشنهاد می‌کند به بانکی که بیشترین سود را می‌دهد بروند!
در حالی سود پرداختی به سپرده‌های ارزی اکنون در مواردی متفاوت از ضوابط بخشنامه بانک مرکزی پرداخت می‌شود که بانک‌ها در سپرده‌های ریالی هم سابقه خوبی نداشته و همواره برخی بانک‌ها در مسیری غیر از ضوابط و مصوبات شورای پول و اعتبار سود پرداخته‌اند. این روزها با توجه به اهمیت جذب سپرده و ممانعت از ورود پول به بازار ارز و سکه، بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای تمدید سپرده‌های مدت‌دار سال گذشته ابلاغ کرده، ولی مشاهده می‌شود که اغلب بانک‌ها دست به افتتاح حساب سپرده با سودهای بالا زده‌اند.

نکته دیگر  به حداقل و حداکثر ارز لازم برای افتتاح حساب سپرده باز می‌گردد. برای باز کردن حساب ارزی همراه با سود، حداقل هزار دلار یا یورو یا ارزهای دیگر لازم است و به کمتر از این مقدار سودی تعلق نخواهد گرفت. البته در مواردی برای یورو کف کمتری در نظر گرفته شده و به ۸۰۰ یورو هم می‌رسد. البته برای مقادیر بالاتر از ۱۰ هزار دلار یا یورو هم مشکلی وجود ندارد و امکان افزودن به مبلغ این سپرده‌ها نیز وجود دارد، اما در برخی بانک‌ها از ۱۰ هزار دلار یا یورو بالاتر باید سپرده‌گذار با خود رسید خرید از صرافی‌ یا بانک داشته باشد تا منشاء ارز مشخص شود. این سخت‌گیری البته به دلیل قوانین مربوط به پولشویی است که کسی نمی‌تواند بیش از ۱۰ هزار یورو در اختیار داشته باشد. در این حالت با توجه به این‌که ممکن است برخی افراد در طول زمان ارز زیادی تهیه کرده و در اختیار داشته و رسید نداشته باشند، در یکی از بانک‌ها که سود بالایی هم پرداخت می‌کند، به مشتریان گفته می‌شود که نیازی به آوردن رسید نیست و تنها فرمی از سوی مشتری تکمیل می‌شود تا بتوان مبالغ بالا را از آنان تحویل گرفت.

در مجموع، گفت‌وگو با شعب بانک‌ها حاکی از آن است که استقبال از سپرده‌های ارزی نسبتا خوب بوده و افرادی که قدرت مانور دادن با سپرده‌های خود در بازار ارز را ندارند، ترجیح می‌دهند برای حفظ امنیت و البته دریافت سود، ارز خود را به بانک‌ها بیاورند.

نام:
ایمیل:
* نظر: