bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
رئیس پلیس راهور استان بوشهر:
توسعه در باور عموم به معنای بهبود در امکانات به‌روز، پیشرفت در حوزه‌های عمرانی و شهری و ... معنی می‌شود اما در جوامعی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای چنین توسعه‌هایی وجود ندارد، بسترهای موجود به جای بهبود شرایط و پیشرفت، زمینه پس‌رفت را فراهم می‌کنند.
بامداد جنوب:
توسعه در باور عموم به معنای بهبود در امکانات به‌روز، پیشرفت در حوزه‌های عمرانی و شهری و ... معنی می‌شود اما در جوامعی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای چنین توسعه‌هایی وجود ندارد، بسترهای موجود به جای بهبود شرایط و پیشرفت، زمینه پس‌رفت را فراهم می‌کنند. توسعه در جوامع آن‌گاه نهادینه می‌شود که «فرهنگ» رکن نخست و بااهمیت آن باشد و به عبارتی فرهنگ در حوزه‌های گوناگون برای افراد جامعه نهادینه شده باشد. زمانی که فرهنگ رفتار صحیح با طبیعت، فرهنگ گردشگری، فرهنگ رانندگی و ... در جامعه‌ای نهادینه شود، توسعه نیز جای خود را باز می‌کند. این در حالی است که در کشور ما هنوز مساله فرهنگ، نهادینه نشده و این امر در استان بوشهر نیز به معضلی جدی بدل شده است.

در همین راستا، رئیس پلیس راهور استان بوشهر درباره سهم موتورسیکلت‌ها در تصادفات جاده‌ای توضیح داد: در پنج ماهه سال جاری موتورسیکلت‌سواران سهم ۶۰ درصدی در حوادث ترافیکی در شبکه معابر درون‌شهری استان داشته‌اند.
سرهنگ قدرت‌اله کشکولی بر لزوم رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان و موتورسواران تاکید و خاطرنشان کرد: برای سفری ایمن و کم‌خطر همه باید در رعایت قوانین کوشا باشند. در همین راستا برنامه‌های مختلف و متعددی برای موتورسواران برگزار و تلاش می‌شود که آموزش‌های مناسبی ارائه شود که این برنامه‌ها را باید به صورت مستمر ادامه دهیم.
وی با اشاره به برگزاری رزمایش موتورسیکلت‌سواران قانونمند تصریح کرد: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش کاهش تصادفات و تلفات ناشی از سوانح ترافیکی است.
وی با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از طرف رانندگان موتورسیکلت، افزود: در پنج ماهه سال جاری موتورسیکلت سواران سهم ۶۰ درصدی در حوادث ترافیکی در شبکه معابر درون‌شهری استان داشته‌اند.

کشکولی خواستار استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسواران و راکبین شد و ادامه داد: رعایت سرعت مطمئنه، انجام ندادن حرکات نمایشی، حرکت نکردن در پیاده‌رو و رعایت حق تقدم عبور در تقاطع‌ها باید از طرف موتورسواران رعایت شود.
وی با بیان این‌که موتورسیکلت سواران از ایمنی کمی در حین رانندگی برخوردار هستند، از رانندگان خواست ضمن توجه به دستورات و فرامین پلیس در طول رانندگی نسبت به رعایت قوانین و مقررات راهور تلاش کنند تا از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شود.
سهم موتورسواران در تصادفات در حالی است که به طور عمده کار‌شناسان سه عامل انسانی، خودرو و راه را رأس‌های مثلث تصادفات دانسته‌اند و از نقش بسیار چشمگیر‌تر خطای انسانی در بروز رخدادهای رانندگی تاکید دارند. 
این در حالی است که خطای انسانی ناشی از اشتباهاتی است که یا ریشه در «بی‌فرهنگی» دارد یا خطای برگرفته از مشکلات اقتصادی و روحی رانندگان است یا خطای انسانی دست به دست دیگر خطا‌ها داده و یا حتی ناشی از خطای پلیس بوده و در مجموع از دایره دو عامل دیگر (راه و خودرو) جداست.

هر چند جاده‌ها نیز در سهم تصادفات شریکند اما کاهش خطای انسانی می‌تواند درصد بالایی از سهم جاده‌ها را بکاهد. در کنار عواملی همچون خطای انسانی و جاده‌ها باید از عامل مهم دیگری نام برد و آن، گواهینامه‌هایی است که بدون سخت‌گیری و بدون حساسیت به داوطلبان دریافت گواهینامه داده می‌شود. 
نگاهی به نحوه رانندگی موید این مطلب است که در حوزه رانندگی، «مشکل بی‌فرهنگی» داریم و در صورت رعایت کردن فرهنگ رانندگی، از درصد تصادفات و سوانح رانندگی کاسته می‌شود. از این رو توجه به نکات زیر ضروری است:
بی‌هدف نرانید: برای مدت طولانی بی‌هدف و بدون آن‌که بدانید مسیر بعدی‌ چیست یا می‌خواهید کجا بروید، رانندگی نکنید. مثلا اگر قرار است به راست یا چپ بپیچید، کمی زودتر تصمیم بگیرید و به‌تدریج اتومبیل را به مسیر کناری خیابان هدایت کنید. یادتان باشد شما تنها ماشینی نیست که در خیابان است، پس هر لحظه‌ای که اراده کنید نمی‌توانید تغییر مسیر دهید و جلوی اتومبیل‌های دیگر بپیچید.
بی‌جهت بوق نزنید: افرادی که برای سلام کردن به دیگران، اعتراض به سایر رانندگان یا چون از صدای بوق خوشش‌شان می‌آید، مدام بوق می‌زنند، اعصاب دیگر رانندگان را هم تحریک می‌کنند.
راهنما یادتان نروید: وقتی می‌خواهید به چپ و راست بپیچید، حتما از راهنما استفاده کنید و همیشه چک کنید، راهنمای ماشین کار می‌کند یا نه.

صدای موسیقی را بیش از حد بلند نکنید: هیچ‌کس دوست ندارد به صداهای گوش‌خراشی گوش کند که از بلندگوی ماشین شما پخش می‌شود، پس در اتومبیل صدای موسیقی را تا حدی بلند کنید که فقط سرنشینان اتومبیل بشنوند.
با هوشیاری کامل رانندگی کنید: اگر مشکلی دارید یا دارو‌های خاص یا آرامبخش، الکل یا مواد مخدر مصرف کردید، نباید پشت فرمان بنشینید.
به قوانین احترام بگذارید: یادتان باشد اگر با پلیس راهنمایی و رانندگی روبه‌رو شدید یا اتومبیل شما از سوی افسر راهنمایی متوقف شد، احترام به قوانین را فراموش نکنید.
راه را برای وسایل نقلیه اورژانسی باز کنید: اگر ماشینی با چراغ گردان دیدید یا صدای آژیر آمبولانس، آتش‌نشانی و دیگر خودروهای امدادرسان را شنیدید، اتومبیل‌تان را به کنار مسیر هدایت کنید و اجازه عبور خودرو امدادرسان را بدهید، چون همان‌طور که خودتان می‌دانید ممکن است، زندگی فرد یا افرادی در خطر باشد.
از رفتار‌های پرخطر اجتناب کنید: به رفتارهای خشونت‌آمیز سایر رانندگان اهمیت ندهید و هرگز درصدد پاسخ دادن به این رفتارها یا مقابله به مثل نباشید، چراکه حتی یکبار شعله‌ور شدن خشم شما می‌تواند به یک حادثه‌ خطرناک و جبران‌ناپذیر ختم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: