bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره ‌به کشف ده‌ها قطعه پرنده شکاری؛
بزرگ‌ترین محموله قاچاق پرندگان شکاری در استان بوشهر با همکاری محیط زیست، اطلاعات و پلیس آگاهی انتظامی کنگان، کشف شد
میراث جانوری کشور را قاچاق نکنیمبامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
فصل مهاجرت پرندگان شکاری به استان بوشهر است و متاسفانه عرصه حضور برخی نااهلان از پیامدهای شکار این پرندگان. پرندگان شکاری در رأس یکی از هرم‌های غذایی چرخه طبیعت قرار دارند و حضور آنها در کنترل حشرات مضر و جوندگان بسیار مؤثر است و حذف آنها باعث اختلال در اکوسیستم‌های طبیعی وابسته به آنها می‎شود. اتفاق تاسف‌برانگیزی که روز گذشته رخ داد، هر چند با هوشیاری و رصد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، اداره اطلاعات و پلیس آگاهی کنگان کشف شد اما به آسیب جدی این پرندگان منجر شد و فارغ از این اتفاق، نشان از فرهنگ پایین و ناآگاهی شکارچیانی دارد که نمی‌خواهند از خواب غفلت خود بیدار شوند و رسم مالوف و البته منسوخ شکار را کنار بگذارند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره بزرگ‌ترین محموله قاچاق پرندگان شکاری توضیحاتی داد.
حسین دلشب با بیان این‌که یک محموله بزرگ پرندگان شکاری به تعداد 83 بهله پرنده شکاری از خانواده شاهینیان و از گونه‌های شاهین و بحری و بالابان کشف شد، گفت: این محموله قاچاق با همکاری یگان حفاظت محیط زیست، اداره کل اطلاعات بوشهر و پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کنگان کشف شد، تصریح کرد: این محموله قاچاق به ارزش 49.6 میلیارد ریال به عنوان بزرگ‌ترین محموله کشف شده چند دهه اخیر در استان بوده که قاچاقچیان قصد خروج آنها از کشور به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس را داشته‌اند.

وی با بیان این‌که این پرندگان در شرایط بسیار نامطلوب نگهداری می‌شد، خاطرنشان کرد: این پرندگان وضعیت جسمانی نامساعدی داشتند که به محض کشف محموله، اقدامات دامپزشکی برای احتمال بهبود شرایط جسمی و زیستی در تعدادی از آنها، آغاز شد.
به گفته دلشب، با آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری به کشور، امید می‌رود با همکاری همه دستگاه‌های امنیتی و قضائی و عموم مردم دوستدار طبیعت، شرایط مساعدتری را از نظر کاهش زنده‌گیری و قاچاق این پرندگان ارزشمند و مهم زیستی داشته باشیم، گفت: حفاظت از محیط زیست فقط با همکاری عموم جامعه امکان‌پذیر است و این اداره کل فرهنگ‌سازی عمومی، آموزش جوامع محلی و مشارکت دوستداران محیط زیست برای صیانت از پرندگان در حال انقراض را به صورت جدی در دستور کار دارد.
مدیرکل محیط زیست استان در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار به منظور کاهش پدیده شکار چیست، تصریح کرد: کوخه‌نشینی از گذشته بین قشری از مردم مرسوم بوده و برخی کوخه‌ها سنددار هم بوده‌اند، از این رو ما راهی جز ارتقای فرهنگ شهروندان و افزایش آگاهی عموم جامعه نداریم و تک‌تک افراد جامعه به ویژه دوستداران طبیعت و فعالان اجتماعی این حوزه بایست به امر فرهنگ‌سازی یاری رسانند. ممانعت از فعالیت باندهای خرید و فروش به ویژه به کشورهای خارجی، یکی از موثرترین و کارآمدترین راهکارهای در دسترس است. طی چند سال اخیر چندین باند خرید و فروش را با کمک نیروهای انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست مختل کرده‌ایم و همه تلاش خود را برای رصد چنین فعالیت‌های مخرب و آسیب‌زایی به کار می‎بریم. 
میراث جانوری کشور را قاچاق نکنیم
وی با تاکید بر این‌که عده‌ای حساسیت و اهمیت حفاظت از محیط زیست را درک نکرده‌اند و توسعه را در افتتاح پروژه‌هایی آن هم در سطح کلان که در حد یک پارک محله می‌بینند، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر برای ساخت یک صندلی باید هر چهار پایه، اصولی و محکم و براساس استانداردها نصب شود، به عبارتی «توسعه پایدار» یعنی کار اصولی اما اینجا چنین چیزی اهمیت ندارد. در سخن درباره اهمیت ملاحظات زیست‌محیطی می‌گویند اما در عمل خلاف آن را انجام می‌دهند. 
این مسوول با بیان این‌که اگر محیط زیست اهمیت دارد، باید به اندازه این اهمیت بدان بودجه اختصاص یابد تا بتوان طرح‌ها و پروژه‌های ضروری و لازم را نیز اجرا کرد، گفت: در جلساتی که با مسوولان و متولیان و رئیس دادگستری داشته‌ایم درخواست معافیت از هزینه دادرسی کرده‌ایم و بر این خواسته تاکید میکنیم، چراکه محیط زیست از عهده چرداخت هزینه‌های دادرسی برنمی‌آید، آن هم با بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد. همه می‌گویند محیط زیست اولویت نخست است اما در صف آخر بودجه قرار می‌گیریم!

دلشب در ادامه درباره اقدامات این اداره کل به منظور آگاهی‌بخشی در زمینه شکار آن هم در این فصل، یادآور شد: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محوریت حیات وحش، چه در اداره محیط زیست، چه در مکان‌های عمومی که مردم حضور دارند، به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌پردازیم. بوشهر نخستین استانی بود که گزارشی را با موضوع پرندگان شکاری منتشر کرد. یگان حفاظت محیط زیست استان هر ساله در این فصل با نهادهایی همچون نیروی انتظامی، اطلاعات، سپاه، مرزبانی و ... جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌کند و باید از تلاش‌ این مجموعه به ویژه نیروی انتظامی و اطلاعات به پاس زحماتشان قدردانی کنم. 
ما بیش از هر چیز دیگری به همدلی متولیان محیط زیست با دوستداران طبیعت است تا به یاری هم در راستای ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی شهروندان همفکری کنند و گام‌های استواری بردارند. باید از خودمان شروع کنیم و به آینده‌ای بدون اسلحه امیدوار باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: