bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
توسعه پایدار در گرو توانمندسازی زنان روستایی؛
زیست‌بوم اصیل بوشهری هنوز در روستاهای استان بوشهر نفس می‌کشد و جای شکرش باقی است. هویت قدمت‌دار ما به حیات خود ادامه می‌دهد و برای تداوم این حیات باید تدابیری ویژه اندیشید.
بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
زیست‌بوم اصیل بوشهری هنوز در روستاهای استان بوشهر نفس می‌کشد و جای شکرش باقی است. هویت قدمت‌دار ما به حیات خود ادامه می‌دهد و برای تداوم این حیات باید تدابیری ویژه اندیشید. یکی از راهکارهای موجود و کارآمد برای حفظ فرهنگ غنی و زیست‌بوم اصیل بوشهری، کمک به توانمندسازی ساکنان روستاهاست تا از شیوع مهاجرت‌ها از روستا به شهر جلوگیری شود و اهالی بومی به ارزش‌های واقعی زندگی خود پی ببرند، زیرا با شناخت صحیح و عمیق از داشته‌هاست که برای حفظ آنها نیز تلاش می‌شود. 

غذاهای محلی، هنرهای دستی و صنایعی که ساخت دست اهالی است و امروز حضورشان در شهرها کمرنگ شده و چه‌بسا در آینده‌ای نزدیک گَرد فراموشی به یکباره بر آنها بنشیند، نیازمند توجه است. توسعه پایدار در گرو دستان توانا و پرهنر همین زنان روستایی و عشایر است که باید این اعتماد به نفس را در آنها ایجاد کرد. 
زندگی عشایری و زندگی کوچ نشینی به عنوان اولین نظام اجتماعی با وجود نقش بسزایی که در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. 
 در همین راستا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر در نشست بررسی وضعیت اشتغال و کارآفرینی روستایی با بیان این‌که زنان روستایی و عشایری بوشهر برای اشتغال توانمندسازی می‌شوند، گفت: در راستای تقویت اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال در روستاهای تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر با اشاره به اجرای طرح تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، خاطرنشان کرد: این طرح فرصت برابر حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را فراهم کرده است.
وی یکی از شاخص‌های توسعه هر کشور را شاخص «توانمندسازی» زنان در عرصه اشتغال و کارآفرینی روستایی عنوان کرد و افزود: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر توانسته در این راستا گام‌های موثری بردارد و رشد قابل توجهی را برای حضور زنان روستایی و عشایری در اقتصاد خانواده رقم زند.
به گفته توکلی، طرح اشتغال روستایی و عشایری و مشاغل خانگی فرصتی برای زنان روستایی است تا سهم خود را در فرایند توسعه روستاها دریافت کنند و امروزه زنان روستایی نسبت به گذشته توانایی و قدرت بیشتری برای حضور در اجتماع پیدا کرده‌اند.
این مسوول در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر پیشرفت‌های تکنولوژیکی به کمک زندگی دشوار عشایری و روستایی گذشته آمده و آنها را وارد فضایی از رفاه شهری کرده است. همراه با این تغییرات است که زنان دیگر تنها در خانه حضور ندارند و وارد فضای «کنشگری اجتماعی» شده‌اند و می‌کوشند به شرایط عادلانه‌ای برسند که بتوانند در آن به ایفای نقش بپردازند. مدیریت جهاد کشاورزی بوشهر با همکاری فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آفرینی در روستاهای شهرستان، نقش مهمی در اشتغال زنان روستایی و عشایری ایفا کرده و امید است طرح تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در آینده به کاهش فقر و امنیت غذایی کمک کند.

در سال‌های اخیر، مفهوم واژه توانمندسازی بخش جدایی‌ناپذیر سیاست‌های سازمان‌های غیر دولتی و توسعه برای حمایت از توسعه روستایی و کشاورزی شده است. در ساده‌ترین دیدگاه، توانمندسازی فرآیندی است که در طی آن افراد، گروه‌ها و جوامع از وضعیت موجود زندگی خویش آگاهی یافته و برای تغییر این شرایط به شرایط مطلوب برنامه‌ریزی مناسب، آگاهانه و سازمان یافته انجام می‌دهند. زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان، قلب توسعه اقتصادی- اجتماعی هر ملت هستند که به عنوان نیروهای فعال در فرآیند توسعه دخیلند و توجه به آنها می‌تواند مسیر توسعه را هموارتر کند، به طوری که وضعیت زنان در هر جامعه‌ای نشانگر میزان پیشرفت آن جامعه است، این نیاز احساس می‌شود که می‌بایست زنان در زمینه‌های مختلفی توانمند شوند تا از این طریق بتوانند نقش خود را در جامعه بیشتر نمایان کنند، زیرا توانمندسازی زنان با کیفیت زندگی و مسائل اساسی حقوق بشر در ارتباط است. توانمندسازی از جایی آغاز می‌شود که بی‌قدرت‌ترین افراد، افراد فقیر و حاشیه‌ای مثل زنان جای دارند. بر این اساس اگر تواناسازی زنان با یک اصول و قاعده کلی صورت گیرد، نقش تعیین کننده آنان در جامعه و خانواده بیشتر خواهد شد و نقش اساسی را در اقتصاد خانوار و توسعه روستایی در راستای اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت و ... بر عهده خواهد داشت.

به عقیده بسیاری از متفکران، لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای اشتغال زنان در بخش غیر کشاورزی، به خصوص به دلیل ویژگی‌های فیزیولوژیکی و روانی زنان بسیار ضروری به نظر می‌رسد، به همین جهت یکی از استراتژی‌های اصلی اشتغال‌زایی در مناطق روستایی حرکت به سمت صنایع و کسب و کارهای غیر کشاورزی و به خصوص کسب و کارهای خانگی است. بر اساس یک تعریف ساده، هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه‌اندازی شود، کسب و کار خانگی است. اگرچه این نوع کسب وکارها غالباً جزء بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد هستند اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: