bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی استان مطرح کرد:
بانوان قشری از جامعه هستند که نقش سازنده‌ای را در سلامت یک جامعه ایفا می‌کنند. خوشبختانه امروز بانوان به سطحی از آگاهی و توانمندی رسیده‌اند که می‌توانند در زمینه‌های گوناگون نقش‌آفرین ظاهر شوند.
ضرورت مشارکت بانوان فعال در فعالیت‌های فرهنگیبامداد جنوب - مقصود غلامی:
بانوان قشری از جامعه هستند که نقش سازنده‌ای را در سلامت یک جامعه ایفا می‌کنند. خوشبختانه امروز بانوان به سطحی از آگاهی و توانمندی رسیده‌اند که می‌توانند در زمینه‌های گوناگون نقش‌آفرین ظاهر شوند. از آنجایی که زنان در حوزه تربیتی و فرهنگی در جامعه نقش کلیدی را بازی می‌کنند، از این‌رو، هر چه گستره فعالیتی آنها در این دو مقوله بسط داده شود، می‌توان به نتایج مطلوب‌تری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و تربیت نسلی خلاق و متعهد امیدوار شد. 

بدون‌شک وجود زنان و مادران اندیشمند و باسواد در سطح جامعه برای درونی کردن بسیاری از ارزش‌ها و باید و نبایدها بسیار ارزشمند است، چراکه زنان مربیان انسان‌ساز هستند و از جایگاه والایی در مقوله فرهنگ‌سازی برخوردارند. از این‌رو، با فرصت دادن به بانوان مدبر و فعال می‌توان در بحث تقویت باورهای دینی و فرهنگ‌سازی و مبارزه با تهاجم فرهنگی به‌صورت ریشه‌ای و اصولی عمل کرد. جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی استان بوشهر یکی از تشکل‌های میان تخصصی وابسته به اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان است که در آبان‌ماه سال ۹۲ راه‌اندازی شده و در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند. رئیس این تشکل هر چهار سال، یک‌بار از طریق انتخابات مشخص می‌شود. جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی استان با هدف ساماندهی بانوان نخبه فرهنگی اجتماعی در سطح استان و ارائه ایده‌ها و راهکارهای تقویت و توسعه باورهای دینی در سطح بانوان جامعه و همچنین رصد آسیب‌های اجتماعی و ارائه طرح‌هایی در زمینه مبارزه و کاهش این آسیب‌ها تشکیل شده است. در ادامه گفت‌وگویی با فاطمه رضایی، رئیس این تشکل که نقش بسزایی را در مشارکت بانوان مستعد در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه ایفا می‌کند، صورت دادیم که در ادامه می‌‌آید.

لطفا در مورد تشکیل جمعیت بانوان فرهیخته و ساز و کار حاکم بر آن کمی برای مخاطبان توضیح بدهید؟
این جمعیت یکی از مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که با هدف تلاش در زمینه مشارکت فعال بانوان فرهیخته و تاثیرگذار شکل گرفته است و یکی از برنامه‌های اصلی آن، این است که حلقه انتقال برنامه‌های کلان به سطوح خرد اجتماعی باشد. این جمعیت بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و بر اساس وظایف ذاتی خود و طبق قوانین فرادستگاهی، برای شرکت فعال زنان در عرصه فرهنگ دینی ساز وکارهایی را طراحی و به مرحله اجرا در آورده است که شناسایی بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی و معرفی شخصیت و آثار فاخر ایشان به جامعه یکی از همین موارد است.

این جمعیت دارای چه ماهیتی است؟
جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی نهادی است دینی و حقوقی که به صورت مردمی فعالیت می‌کند.
اگر ممکن است در مورد اهداف و سیاست‌های حاکم بر این جمعیت توضیحاتی بدهید؟
اهداف این جمعیت بسیار دقیق و علمی تدوین شده است که از آن جمله می‌توانیم به احیا و بازتولید نگرش ارزشی اسلام و ارائه الگو از هویت زن مسلمان و شناسایی، رصد و اولویت‌دهی به آسیب‌‌ها و نیازهای فرهنگ دینی بانوان استان اشاره کنیم. همچنین زمینه‌سازی برای هدایت و اثربخشی بانوان فرهیخته و فعال بومی عرصه فرهنگ دینی استان و کادرسازی و توانمندسازی بانوان اثربخش فرهنگی استان به‌منظور سوق دادن آنها به سمت الگودهی و الگوسازی بر مبنای آموزه‌های اسلامی از دیگر اهداف این جمعیت است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

این جمعیت اعضای خود را از میان چه گروه‌هایی انتخاب می‌کند؟
اعضای این جمعیت، بانوان فرهیخته و فعال در عرصه فرهنگ دینی استان هستند که تمایل به فعالیت در چارچوب اساسنامه را داشته و عضویت آنها مورد تائید اعضای شورای استانی و شورای مرکزی باشد. تعداد اعضای این جمعیت البته طبق اساسنامه نباید از ۳۰ نفر کمتر باشد. در باید تاکید کنم که اعضای جمعیت بر اساس تخصص و علاقه‌مندی خود در یکی از کارگروه‌های تخصصی جمعیت عضو می‌شوند. اعضای این جمعیت از میان تخصص‌های مختلف و بر اساس ویژگی‌های زیر با معرفی و تشخیص شورای استانی و تائید شورای مرکزی انتخاب و تعیین می‌شود: الف: کسب مقام و رتبه برتر کشوری، استانی و یا شهرستانی در زمینه فرهنگ دینی. ب: تالیف کتاب و یا مقالات چاپ شده در حوزه فرهنگ دینی. ج: فعالیت‌های گسترده فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، تبلیغی، مشاوره‌ای و مدیریتی. د: برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و سطح سه حوزوی. ه: دارا بودن آثار، طرح‌ها، و ایده‌های برتر ملی و استانی در زمینه حل معضلات، بهبود و ارتقای وضعیت فرهنگ دینی بانوان. و: داشتن فعالیت تشکیلاتی در حوزه فرهنگ دینی.

در حال حاضر نحوه عضوگیری جمعیت چگونه است؟
جمعیت آمادگی عضوگیری از کلیه بانوان تاثیرگذار و فعال در عرصه‌های مختلف را دارد. بانوان محترم می‌توانند با مراجعه به امور فرهنگی بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در شهرستان‌های استان نیز این دفتر دارای رابط است که بانوان محترم می‌توانند به دفاتر اداه کل تبلیغات شهرستان‌ها مراجعه کنند.

کارگروه‌های جمعیت کدام هستند؟
جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی استان دارای پنج کارگروه است که عبارتند از: کارگروه تحکیم بنیان خانواده و عفاف و حجاب؛ کارگروه اخلاق و تعمیق باورهای دینی؛ کارگروه سواد رسانه؛ کارگروه شعار سال و کارگروه آسیب‌های اجتماعی. ان‌شاءالله در سطح استان این کارگروه‌ها با مشارکت بانوان علاقه‌مند و باتجربه، فعال می‌شوند و شاهد خدمات فرهنگی آنها خواهیم بود.

این جمعیت از لحاظ ساختاری چه ارتباطی با سازمان مرکزی دارد؟
در دفتر مرکزی سازمان یک شورای مرکزی تشکیل شده که اعضای آن عبارتند از: معاون امور فرهنگی و تبلیغ، مدیرکل امور فرهنگی رسانه و فناوری‌های نو، رئیس گروه برنامه‌ریزی اقشار اجتماعی، کارشناس سازماندهی بانوان، و هفت نفر از منتخبین اعضای جمعیت بانوان استان‌ها که ریاست این شورا بر عهده معاون امور فرهنگی و تبلیغ است. در واقع این شورا وظیفه سیاست‌گذاری‌های کلان و جاری جمعیت بانوان منتخب را به عهده دارد.

آیا در استان بوشهر نیز چنین شورایی وجود دارد؟
بله. اعضای شورای استانی عبارتند از: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل، کارشناس فرهنگی امور بانوان استان، مسوول دبیرخانه و سه نفر از بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی که با رای اکثریت اعضای جمعیت انتخاب شده‌اند. ریاست شورای استانی بر عهده مدیرکل تبلیغات اسلامی است و مصوبات جلسات جمعیت با تائید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قابلیت اجرائی دارد.

سخن پایانی؟
از شما بابت این گفت‌وگو که در زمینه معرفی این جمعیت است، سپاسگزارم. تمام تلاش ما در جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگی استان معطوف به ایجاد بستری مناسب برای شناسایی، معرفی و حمایت از فعالیت‌های بانوان فرهیخته استان است؛ امیدوارم با حمایت دلسوزان فرهنگی دینی و به‌ویژه هدایت و حمایت مدیرکل تبلیغات اسلامی که به‌انصاف در این زمینه بسیار پیگیر و جدی هستند، بتوانیم در این جمعیت، موفق عمل کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: