bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
بانک مرکزی شرایط برگشت ارز حاصل از صادرات کالا از سوی صادرکنندگان را اعلام کرد. بر این اساس، دستورالعمل و ضوابط اجرائی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور در 6 بند به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.
بانک مرکزی شرایط برگشت ارز حاصل از صادرات کالا از سوی صادرکنندگان را اعلام کرد. بر این اساس، دستورالعمل و ضوابط اجرائی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور در 6 بند به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است. بر اساس بند اول این دستورالعمل، گمرک ایران مکلف است پیش از اظهار الکترونیک صادرات در پنجره واحد تجارت فرامرزی نسبت به اخذ سیستمی تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات از صادرکننده به شرح فرم پیوست اقدام و تائیدیه مربوطه را از بانک مرکزی دریافت کند. بند دوم این دستورالعمل، گمرک را موظف کرده است اطلاعات پروانه‌های صادراتی موضوع بند (۱) را به‌صورت برخط و سیستمی به بانک مرکزی ارسال کند.

بر اساس بند 3، صادرکنندگان کالا نیز مکلف هستند حداکثر ظرف مدت زمانی سه ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، حداقل ۹۵ درصد ارزش فوب کالای صادر شده را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و از طریق سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اظهار کنند. پنج درصد باقیمانده به‌منظور تامین هزینه‌هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات و دفاتر خارج از کشور و نظایر آن در اختیار صادرکننده خواهد بود. در تبصره این بند نیز آمده است که مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از سه ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد. بند چهارم در خصوص نحوه بازگردانی ارز به چرخه اقتصادی کشور برابر با مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی است که می‌تواند به یک یا ترکیبی از شکل‌های زیر صورت گیرد:

الف‌- واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث
ب‌- پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، ریفاینانس و یوزانس خود
پ ‌- فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز
ت‌- سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها
بر پایه بند 5 این دستورالعمل، ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به صادرکنندگان از سوی کلیه دستگاه‌های اجرائی از جمله خدمات و تسهیلات بانکی، صدور و تمدید کارت بازرگانی و اعطای سایر مشوق‌های صادراتی و نظایر آن منوط به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و استعلام برخط و سیستمی دستگاه ذیربط از بانک مرکزی است. در ششمین و آخرین بند این دستورالعمل آمده است که بانک مرکزی موظف است امکان استعلام اطلاعات تعهدات ارزی صادرکنندگان را برای تمام دستگاه‌های متولی اجرائی و نظارتی به‌صورت برخط و سیستمی فراهم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: