bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
درخشش ایلیا بازیاری در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان؛
جشنواره ملی موسیقی جوان مجالی برای محک نوازندگان و موسیقدانان نوجوان و جوانی ایرانی است که هر ساله با داوری اساتید برجسته و شاخص موسیقی برگزار می‌شود و در هر دوره اعجوبه‌هایی را به موسیقی کشور معرفی می‌کند.
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
جشنواره ملی موسیقی جوان مجالی برای محک نوازندگان و موسیقدانان نوجوان و جوانی ایرانی است که هر ساله با داوری اساتید برجسته و شاخص موسیقی برگزار می‌شود و در هر دوره اعجوبه‌هایی را به موسیقی کشور معرفی می‌کند. این جشنواره در واقع سطح کمی و کیفی آموزش موسیقی را در کشور مورد ارزیابی قرار می‌دهد که از یک سو موجب تکاپو و انگیزه در میان نسل نو موسیقی می‌شود و از سوی دیگر با حضور اساتید شاخص موسیقی کشور وضعیت کیفی آثار نسل جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نکات مهم در سمت‌وسو دادن به فعالیت موسیقایی شرکت‌کنندگان در این رویداد یادآوری می‌شود. 

این جشنواره که امسال دوازدهمین دوره خود را تجربه کرد و از 22 مردادماه تا 18 شهریورماه در تهران پذیرای نوازندگان و هنرمندان نوجوان و جوان از کل کشور بود، سرانجام یکشنبه‌شب (18 شهریورماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از مقامات هنری و موسیقدانان شاخص کشور در تالار وحدت با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد. همان‌گونه که اطلاع دارید در این دوره از جشنواره برای دومین سال پیاپی ایلیا بازیاری، نوازنده نوجوان و چیره‌دست بوشهری به بخش سه‌تار بخش موسیقی دستگاهی ایران راه یافت که در نهایت در رقابت با 11 نفر از سوی هیات انتخاب این بخش -که متشکل از حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی، مسعود شعاری و بهروز همتی می‌شد- همچون سال پیش به‌عنوان نفر اول نوازندگی سه‌تار معرفی شد. 

ایلیا بازیاری که پیش از این در جشنواره سعدی (خوانندگان صحنه ایران) به‌عنوان اعجوبه این جشنواره شناخته شد، کودکی 13 ساله است که از سن 9 سالگی آموزش مقدماتی موسیقیایی خود را در بوشهر از آموزشگاه موسیقی «مهرآهنگ» با مدیریت محمداسماعیل روشن‎روان آغاز کرد و در ادامه در دوره عالی در آموزشگاه موسیقی «ترانه» بوشهر با مدیریت احمد حمیدیان زیر نظر بهرنگ حکیمی‎پور به‌صورت حرفه‎ای آموزش‌های خود را ادامه داد. این نوازنده بااستعداد در ادامه فعالیت‌های موسیقایی خود، در یازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان‎ به‎عنوان کم‎سن و سال‎‎‎ترین نوازنده به مرحله پایانی بخش موسیقی دستگاهی یازدهمین جشنواره موسیقی جوان راه یافت و توانست مقام اول بخش سه‌تار بخش موسیقی دستگاهی ایران را از آن خود کند. این در حالی بود که شرایط سنی برای حضور در این جشنواره داشتن حداقل 15 سال است اما هنرنمایی و نبوغ ایلیا بازیاری هیات داوران را تسلیم کرده بود و او توانست شایستگی خود را در این عرصه به نمایش بگذارد. پس از این موفقیت، ایلیا آموزش‌های خود را در سطح عالی زیر نظر مسعود شعاری، یکی از استادان ممتاز سه‌تارنوازی در تهران در پی گرفت؛ هرچند ایلیا روزهای سختی را گذارند اما وی موفق شد که با راهیابی به دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان برای دومین سال پیاپی مقام اول نوازندگی سه‌تار را کسب کند. بدون شک وجود ایلیاها می‌تواند به رشد و توسعه موسیقی دستگاهی ایران در استان کمک کند. منتها باید در این خطه بستر مناسب برای پیشرفت امثال این نوازنده فراهم شود. به بهانه این موفقیت گفت‌وگویی را با ایلیا بازیاری (نوه خضر بازیاری، مداح فقید اهل بیت (ع)، مصیبت‌خوان و چاووش‌خوان بوشهری) و پدر وی انجام داده‌ایم که در بخش نخست این گفت‌وگو پای سخنان ایلیا بازیاری نشستیم و در ادامه حرف‌های حسین بازیاری را شنیدیم.

ایلیا نخست برای ما بگویید در این دوره از جشنواره با چند نفر به رقابت پرداختید و در مرحله پایانی در کدام دستگاه نواختید؟
در این دوره در مجموع ۱۱ نفر به مرحله نهایی رده سنی «الف» راه پیدا کرده بودند و باید در دستگاه شور ساز می‌زدیم که در نهایت من با اعتماد هیات انتخاب به‌عنوان نفر برتر این ساز معرفی شدم.
مشکلی که در حوزه فعالیتت در استان در این مدت با آن دست به گریبان بودید، کدام است؟
من خیلی در جریان مشکلات قرار نمی‌گیرم، چون‌که پدرم با تمام وجود دنبال کارهای من است و طوری رفتار می‌کند که من فقط به تمرین فکر کنم و نه چیز دیگر. بقیه کارها را خودش انجام می‌دهد.

به‌عنوان یک نوازنده موفق انتظارتان از مسوولان چیست؟
روزی در جایی دیدم که نوشته بود: «گردهمایی نخبگان شهرستان بوشهر». بعد که پیگیری کردیم، دیدیم نخبگان همه رشته‌ها حضور داشتند، به‌غیر از هنر. در صورتی که موسیقی هم یک علم است اما چرا با موسیقی و بقیه هنرها این‌همه بداخلاقی می‌شود، نمیدونم چرا؟!! دوست دارم ما را هم جدی بگیرند.

هدفی که از فعالیت در موسیقی دنبال می‌کنید، کدام است؟
در حال حاضر فقط به آموزش فکر می‌کنم؛ از این‌رو هنوز برای صحبت کردن در مورد هدف کمی زود است. البته سال پیش به شما گفتم که در موسیقی دوست دارم صاحب سبک بشوم اما الان می‌گویم در زمان حاضر فقط به آموزش فکر می‌کنم.

 نظر هیات داوران در این دوره در خصوص اجرایت چه بود و چقدر این نظرات شما را به ادامه موفقیت‌هایت امیدوار می‌کند؟
از یکی از شاگردان استاد بهداد بابایی (خواهرزاده استاد مشکاتیان) شنیدم که وقتی من پیش‌درآمد شور را نواختم، استاد بابایی گفته: «وقتی ایلیا پیش‌درآمد شور را می‌زند، من در عالم دیگری سیر می‌کنم» که شنیدن این جمله حس خیلی خوبی به من داد؛ این یعنی این‌که من مسیری که در پیش گرفتم، درست است.
در ادامه این گفت‌وگو حسین بازیاری (پدر ایلیا) به برخی از سوالات ما پیرامون ایلیا و شرایط وی پاسخ گفت.

آقای بازیاری برای بالندگی ایلیا در سال جاری چه اقدامی کردید و چگونه تلاش کردید بستر مناسب را برای پیشرفت وی فراهم کنید؟
همین بس که شبانه‌روز همه خانواده تمام تلاشمان را کردیم که بهترین شرایط فراهم شود برای ایلیا. تمام سعی‌ام را کردم که آب در دلش تکان نخورد که در این راه همسرم، پسرم (ابوالفضل)، مادرم، برادرم و خواهرهایم هم سهم بسزایی داشتند.

عمده مشکلاتی که ایلیا در حوزه موسیقی در استان با آن دست به گریبان است، کدام است؟
بی‌توجهی مسوولان در جدی نگرفتن ایلیا قابل تحمل نیست. البته بعد از اتفاقی که سال پیش در مدرسه برای ایلیا پیش آمد، اداره‌کل آموزش و پرورش استان هم رفتار مناسبی با وی در پیش گرفتند و هم تا جای ممکن از ایلیا حمایت کرد. من همین جا از آقای کرمی (مدیرکل آموزش و پرورش استان)، آقای رواندوست (رئیس اداره آموزش و پرورش شهر بوشهر) و آقای اجرائی (مدیر روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش) تشکر می‌کنم. ناگفته نماند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای اسلامی شهر هم ما را در این زمینه همراهی کردند ولی برخی از دستگاه‌های دیگر هیچ حمایتی نکردند و وقتی برای آنها توضیح می‌دادم که ایلیا نخبه موسیقی کشور است و واقعا به حمایت همه‌جانبه شما نیاز دارد، به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که انگار من به‌عنوان پدر وی فقط دارم شایستگی فرزندم را بزرگ‌نمایی می‌کنم. اصلا به این توجه نکردند که من به‌عنوان مدیر برنامه‌های ایلیا پیگیر کارهای او هستم. 
نمی‌دانم چطور می‌شود که استاد شعاری با آن درجه هنری تمام برنامه‌های ایلیا را با هماهنگی ما انجام می‌دهد ولی اطرافیان، ما را هیچ هم حساب نمی‌کنند و فقط یا خنده‌ای از سر تمسخر تحویل ما می‌دهند یا شرط می‌گذارند که شما باید حذف شوی تا به ایلیا کمک کنیم! این واقعا دردناک است، چون من برای پیشرفت او خیلی سختی کشیدم اما همین افرادی با شنیدن موفقیت ایلیا سیل پیام‌هایشان روانه شد؛ واقعا گیج شدم نه از آن حمایت نکردن‌ها و نه از این تبریک‌های توخالی!!! 

نظر هیات داوران این دوره در خصوص پیشرفت ایلیا در نوازندگی چه بود؟
این‌که ایلیا از میان سایر شرکت‌کنندگان برگزیده و از سوی هومان اسعدی دعوت شد که در حضور همه اساتید موسیقی ایران‌زمین در آیین پایانی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چند دقیقه افتخاری ساز بزند، این خود گویای همه چیز است.

آیا قصد ندارید ایلیا را به مدرسه موسیقی ببرید تا وی با توجه به استعداد و علاقه‌مندی خود ادامه تحصیل دهد؟ فکر می‌کنید تحصیلات آکادمیک چقدر به تبحر و مهارت ایلیا کمک می‌کند؟
قصد داریم ان‌شاءالله ایلیا را به مدرسه موسیقی بفرستیم ولی در حال حاظر شرایط مالی و بقیه امکانات برایمان فراهم نیست. البته به‌دنبال این هستیم که ایلیا موسیقی را از طریق دانشگاه به امید خدا دنبال کند. ان‌شاءالله که تا آن موقع شرایط بهتر بشود. ایلیا واقعا به یک حامی دائمی نیاز دارد، نه مقطعی و نه التماسی!!!

سخن پایانی؟
در پایان از شما و روزنامه خوب بامداد جنوب تشکر می‌کنم که با ایلیا همانند فرزند خودتان رفتار می‌کنید. همچنین از آقای مسعود شکوهی تشکر می‌کنم که حمایت‌های ارزنده‌ای از ایلیا داشته و دارد. در اینجا ضرورت دارد عرض کنم خدمت همه همشهریان و مسوولان استانی و هنرمندان عزیز، موسیقی در بوشهر فقط محدود به یک ساز به‌خصوص نمی‌شود لطفا به بقیه سازها هم کمی اهمیت بدهید!!!

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، در استان بوشهر امثال ایلیا بازیاری‌ها در عرصه هنر کم نیستند؛ منتها این استعدادها گاه به‌دلیل بی‌توجهی‌ها و شرایط سخت اقتصادی متوقف می‌شوند، زیرا مصوبه یا قانون حمایتی خاصی برای همراهی کردن این هنرمندان و نخبگان وجود ندارد که انتظار می‌رود در این خصوص از سوی مدیریت ارشد استان و متولیان فرهنگی استان تدبیری اندیشده شود تا راه برای پیشرفت آنها فراهم باشد و در سایه این موفقیت‌ها نام بوشهر همچنان در آسمان فرهنگ و هنر کشور بدرخشد: «گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی». 

نام:
ایمیل:
* نظر: