bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
آمار نگران‌کننده بیکاران دانشگاهی در کشور؛
یکی از مسائل مهمی که امروزه گریبان کشور را گرفته است، مشکل بیکاری تحصیلکردگان است، دانش‌آموختگانی که با وجود گذراندن دوره‌های تحصیلی و کسب مدارک مختلف از دیپلم گرفته تا دکترا چه در رشته‌های فنی و چه نظری، همچنان موفق نشده‌اند کاری برای خود فراهم کنند و با مشکل بیکاری کنار بیایند.
بامداد جنوب - جواد شکریان:
یکی از مسائل مهمی که امروزه گریبان کشور را گرفته است، مشکل بیکاری تحصیلکردگان است، دانش‌آموختگانی که با وجود گذراندن دوره‌های تحصیلی و کسب مدارک مختلف از دیپلم گرفته تا دکترا چه در رشته‌های فنی و چه نظری، همچنان موفق نشده‌اند کاری برای خود فراهم کنند و با مشکل بیکاری کنار بیایند.
کارشناسان معتقدند علل بیکاری جوانان در جامعه امروز می‌تواند نوسانات اقتصادی، توزیع نامناسب درآمد و امکانات، جذب نکردن نیروی کارآمد در مراکز تولیدی و صنعتی، نبود تناسب بین آهنگ رشد جمعیت و فرصت‌های شغلی، ضعف قوانین و مقررات، اتخاذ برخی سیاست‌های غلط و نبود آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار از شاخص‌ترین عوامل بیکاری به‌شمار می‌رود. به‌گفته برخی از کارشناسان بازار کار، پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار رشته‌های تحصیلی و تناسب نداشتن آموزش‌ها با نیاز بازار کار نیز مقدمه دیگری بر گسترش بیکاری جوانان در سال‌های اخیر بوده است.

بر این اساس، با توجه به وجود بیش از 5/6 میلیون فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی بیکار در ایران، خسارتی که از محل تحصیلکردگان بیکار به کشور وارد می‌شود قابل محاسبه نیست. برابر آمارها حدود ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و دلیل این امر ضعف مهارت‌آموزی و فقدان مهارت لازم برای حضور و رقابت در بازار کار است.
آمارهای مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بيكاري جمعيت فارغ‌التحصيل يا در حال تحصيل دوره‌هاي عالي در سال 1396، براي گروه «مردان و زنان» در كل كشور 4/19 درصد، براي گروه «مردان» 5/13 درصد و براي گروه «زنان»، 4/30 درصد بوده است؛ این در حالی است که با وجود افزایش تعداد نیروهای بیکار سال 96 نسبت به سال پیش از آن، درصد نیروهای بیکار کاهش پیدا کرده است.
از حدود 5/12 ميليون نفر جمعيت دانش‌آموخته يا در حال تحصيل دوره‌هاي عالي حدود 1/7 ميليون نفر (9/56 درصد) فعال اقتصادي هستند كه از اين تعداد 7/5 ميليون نفر (6/80 درصد) شاغل و 4/1 ميليون نفر (4/19 درصد) بيكار هستند. همچنين 4/5 ميليون نفر (1/43 درصد) غيرفعال اقتصادي هستند.

در سال 1396 در مقايسه با سال 1395، بيش از 424 هزار نفر به جمعيت فعال اين گروه اضافه شده است. همچنين حدود 385 هزار نفر به جامعه شاغلان و بيش از 39 هزار نفر به جامعه بيكاران افزوده شده است. نرخ بيكاري در سال 1396 نسبت به سال قبل به ميزان 6/0 درصد، كاهش داشته است. 
در بين گروه‌هاي عمده رشته تحصيلي، بيشترين نرخ بيكاري به‌ترتيب مربوط به گروه‌هاي «حفاظت محيط زيسـت» (5/37 درصد)، «علوم حياتي (زيستي)» (4/28 درصد) و «معماري و ساختمان‌سازي» (2/26 درصد) و «علوم فيزيكي (طبيعي) (7/25 درصد)، است. همچنين كمترين نرخ بيكاري مربوط به گروه «بهداشت» ( 7/8 درصد)، است.
از كل جمعيت داراي تحصيلات عالي و يا در حـال تحصيل دوره‌هاي عالي كشور، 6/52 درصد را مردان تشكيل داده‌اند كه از اين ميزان، 7/70 درصد فعال (5/86 درصد شاغل و 5/13 درصد بيكار) و 3/29 درصد غير فعال اقتصادي هستند.
از كل جمعيت داراي تحصيلات عالي و يا در حال تحصيل دوره‌هاي عالي كشور، 4/47 درصد را زنان تشكيل داده‌اند كه از اين ميزان، 6/41 درصد فعال (6/69 درصد شاغل و 4/30 درصد بيكار) و 4/58 درصد غير فعال اقتصادي هستند. 

بر اساس همين نتايج بالاترين نرخ بيكاري جمعيت فارغ‌التحصيل يا در حال تحصيل دوره‌هاي عالي به‌ترتيـب به استان‌هاي كرمانشاه (2/36 درصد )، چهارمحال و بختيـاري ( 1/27 درصد) و كرمان ( 7/25 درصـد) اختصاص دارد. همچنين كمترين نرخ بيكاري مربوط به استان قم (3/11درصد) است.
استان بوشهر در میان دیگر استان‌های کشور از نظر میزان اشتغال تحصیلکردگان در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به میانگین کشوری برخوردار است به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی استان بوشهر بر حسب وضع فعالیت اقتصادی 2/16 درصد است در حالی که آمارها از نرخ بیکاری 4/19 درصدی برای میانگین کشوری حکایت می‌کند.
بر اساس این آمارها، استان بوشهر پس از استان‌های قم (3/11)، سمنان (6/12)، هرمزگان (9/12)، مرکزی (7/13)، خراسان شمالی (3/14) و تهران 3/14، در رتبه هفتمین استان از نظر نرخ بیکاری در جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی قرار گرفته است.

بر پایه این گزارش، کل جمعیت تحصیلکرده یا در حال تحصیل دوره‌های عالی استان بوشهر 166 هزار و 122 نفر است که تعداد 66 هزار و 122 نفر از این افراد غیرفعال بوده و تعداد 100 هزار نفر نیز فعال هستند. همچنین از کل 100 هزار نفر جمعیت فعال استان بوشهر، تعداد 16 هزار و 245 نفر بیکار و تعداد 83 هزار و 755 نفر شاغل محسوب می‌شوند.

برچسب ها: اقتصاد ، آمار ، بیکاری ، شغل ، تحصیل
نام:
ایمیل:
* نظر: