bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
گنجِ رنج‌هایی در استان بوشهر؛
مشکلات آب، آلودگی هوا، برق، کمبود فضای سبز، افزایش مدارس نیازمند تعمیر و ... زیبنده استانی که منابع نفت و گازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نیست و ضروری است که درآمدهای حاصل از این منابع در راستای سلامت و رفاه خود مردم استان بوشهر هزینه شود.
مشکلات آب، آلودگی هوا، برق، کمبود فضای سبز، افزایش مدارس نیازمند تعمیر و ... زیبنده استانی که منابع نفت و گازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نیست و ضروری است که درآمدهای حاصل از این منابع در راستای سلامت و رفاه خود مردم استان بوشهر هزینه شود. 
نماینده شورای اسلامی بوشهر، روز پنجشنبه در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان این‌که بر گنج نشسته‌ایم اما در حقیقت در رنج هستیم، گفت: مردم استان بوشهر آن‌چنان بهره‌ای از ثروت استان نبرده‌اند و به جای شیرینی عواید این ثروت، بیشتر زهر و نیش به آنها رسیده است. بوشهر دارای ١٠ شهرستان و یکی از جنوبی‌ترین استان‌های کشور است که با ۶٢۵ کیلومتر مرز آبی طولانی‌ترین همسایگی را با آب‌های نیلگون خلیج فارس دارد و به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز پایتخت انرژی ایران و خاورمیانه است.

سید علی‌اکبر فاطمی، وجود شیلات، گمرک، صنایع دستی، صنایع دریایی، هفت میلیون اصله نخل، یازده بندر تجاری، استقرار بزرگ‌ترین صنایع کشتی‌سازی ایران، ١٣ درصد ذخایر نفت، ۶٧ درصد ذخایر گاز، تولید ٧٠ درصد نفت فلات قاره خارگ، صدور ٩۵ درصد نفت خام کشور از پایانه‌های نفتی جزیره خارگ را از جمله مزیت‌های نسبی استان بوشهر برشمرد و تصریح کرد: بحران در فروش محصول گوجه‌فرنگی، ضرورت پویاتر شدن فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت یارانه تولید کشاورزان و راه‌اندازی صنایع بسته‌بندی خرما از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد. استان بوشهر با وجود داشتن ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت و توسعه صنعتی رونق لازم را ندارد. 

فاطمی ادامه داد: بی‌توجهی مسوولان استانی به صنعت، نبود زیرساخت‌های ضروری برای تولید، مشکلات بانکی و قوانین اداری، دست و پای صنعت در استان بوشهر را بسته است. تقریبا ٢۵ تا ۴۵ درصد از واحدهای صنعتی استان بوشهر غیر فعال یا نیمه‌فعال است.
وی درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه عسلویه نیز گفت: برخی کارشناسان و سازمان‌ها در ارزیابی‌های خود آلایندگی هوای عسلویه را با توجه به شرایط خود ١٠٠ برابر تهران اعلام کرده‌اند که دلیل عمده آن، وجود مشعل‌هایی است که در فازهای مختلف پارس جنوبی و تولید مواد و پسماندهای شیمیایی قرار دارد. آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی موجب تخریب سواحل، زمین‌های کشاورزی، فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی به ویژه جنگل حرا شده است.
کارشناسان در حالی از آلودگی 100 برابری هوای عسلویه می‌گویند که افزایش بی‌رویه آلودگی هوا در قاره اروپا به یک بحران برای اعضای این اتحادیه تبدیل شده است، به‌طوری که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. به عبارتی آلودگی هوا مختص ما نیست و گریبانگیر همه جهان است اما این نباید سبب شود تا کاری برای رفع آلودگی‌ها و کنترل و کاهش آنها انجام ندهیم. 

بنا بر اعلام دادگاه ممیزی اتحادیه اروپا، آلودگی هوا در قاره اروپا مهم‌ترین خطر زیست‌محیطی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود اما تاکنون دولت‌ها برای مقابله با این بحران اقدام جدی انجام نداده‌اند و اقدامات آنها به اندازه انتظارات نبوده است.
محدودیت‌ها و معیارهای آلودگی هوا در اروپا بسیار پایین‌تر از معیارهای سازمان بهداشت جهانی است. به‌علاوه اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز طبق این معیارها عمل نمی‌کنند. میزان آلودگی هوا در این قاره به‌قدری است که ۴۰۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و استشمام هوای سمی در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.
براساس گزارش‌ها، بیش‌ترین میزان آلودگی محیطی متعلق به انگلستان است، به‌طوری که ۴۰ هزار نفر از این تعداد اهل بریتانیا بوده‌اند. این در حالی است که دولت انگلیس از سال ۲۰۱۰ تاکنون معیارهای کیفیت هوا در اتحادیه اروپا را نقض کرده است. در حال حاضر نیز این کشور در دادگاه اتحادیه اروپا به‌دلیل تخلف از رعایت معیارهای کیفیت هوا با جریمه‌های چند میلیون دلاری مواجه شده است. ماه گذشته سازمان محیط زیست اروپا لیست تعدادی از کشورها را به‌منظور تبعیت آنها از طرحی باعنوان «برنامه تعدیل» منتشر کرد. هدف از ارائه این طرح کاهش و متعادل کردن میزان انتشار گاز نیتروژن در هوا است.

بر این اساس، کشور انگلستان یازدهمین کشوری است که از سوی سازمان محیط زیست اروپا ملزم به اجرای این طرح شده‌ است. دادگاه اتحادیه اروپا به‌تازگی خواستار مطابقت معیارهای کیفیت هوای اروپا با معیارهای سازمان بهداشت جهانی شده است. براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی، انتشار ذرات ریز آلاینده حداقل دو برابر و انتشار گوگرد دی اکسید باید ۶ برابر کاهش یابد. شمار مرگ و میرهای خاموش در قاره اروپا بر اثر آلودگی هوا رقمی غیر قابل قبول است.
باری به هر حال، هشدارها درباره آلودگی هوای عسلویه در حالی است که همین چند روز پیش با حضور رئیس‌جمهور فاز دیگری در عسلویه افتتاح شد! 
این مسوول با بیان این‌که چرا سهم بدی آب و هوا برای شاغلان استان بوشهر تنها ۶ درصد است و این در حالی است که در استان مجاور ٢۵ درصد لحاظ می‌شود، به مسأله کمبود کلاس‌های درس در این استان اشاره کرد و افزود: درصد بالایی از مدارس مخروبه هستند و تعداد هزار و ٣٣٠ کلاس درسی به دلیل مخروبه بودن، بدون استفاده اعلام شده است.
وی درباره وضعیت صیادان استان بوشهر نیز گفت: منطقه آزاد در بدترین شرایط برای استان مصوب شده است. زمانی که نرخ ارز ثبات کمتری دارد و لنج‌های سنتی به گل نشسته و صیادان بیکار گاهی مجبورند برای صید به نقاط دور دست از ساحل بروند و در مواقعی مورد تهاجم یگان‌های مرزی کشورهای همسایه قرار گیرند.

این مسوول در ادامه وضعیت آب آشامیدنی در این استان را بحرانی اعلام کرد و گفت: استانی که در کنار آب قرار دارد مردم آن تشنه هستند.
اینها بخشی از مشکلات عمده مردم در استان بوشهر است؛ استانی که با ذخایر غنی گاز و نفت، زیبنده مردم نیست. طبیعی است وقتی مردم، مطالبه‌ای نداشته باشند، مسوولان استان هم نسبت به مشکلات توجهی نشان نمی‌دهند و به دنبال آن، مسوولان کشوری نیز وقتشان را جای دیگری صرف می‌کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: