bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
رئیس صنف خیاطان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
هر ساله آغاز مهرماه، شور و شوق و البته دل‌نگرانی‌های خودش را دارد. دغدغه والدین برای تامین روپوش، نوشت‌افزار، سرویس مدارس و دیگر مسائل مرتبط با مدرسه و تحصیل، مهرماه را به کام بسیاری تلخ می‌کند.
چگونه روپوش مدارس تامین می‌شودبامداد جنوب - اسما موسوی:
هر ساله آغاز مهرماه، شور و شوق و البته دل‌نگرانی‌های خودش را دارد. دغدغه والدین برای تامین روپوش، نوشت‌افزار، سرویس مدارس و دیگر مسائل مرتبط با مدرسه و تحصیل، مهرماه را به کام بسیاری تلخ می‌کند. این در حالی است که با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی در بازار و کاهش سطح توانایی مالی خانواده‌ها، تهیه ابزار و آلات لازم برای سال تحصیلی جدید نه تنها برای خانواده‌ها بلکه برای صنف خیاطان و تولیدی‌ها نیز دغدغه‌مندی ایجاد کرده است. برای بررسی بیشتر نحوه تامین روپوش مدارس با متولیان آن در استان بوشهر گفت‌وگو کردیم. 

رئیس اتحادیه خیاطان و اتوشویی‌ها در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره قیمت روپوش مدارس، گفت: طی قراردادی که در تیرماه با آموزش و پرورش بستیم، پس از سه سال قیمت روپوش مدارس را بر اساس میزان تورم اعلام شده از طرف دولت و کمیسیونی که با حضور نمایندگان همه گروه‌های مرتبط برگزار کردیم، افزایش دادیم. در این کمیسیون با توجه به هزینه‌های برق، مواد اولیه، هزینه دستمزد خیاط‌ها، برشکاران و اجاره‌ها قیمتی اعلام شد که در مجموع کمتر از هزینه نهایی برای تولیدکننده بود. طی قرارداد منعقدشده با آموزش و پرورش قیمت‌هایی را که مجوز لازم برای نرخ آزاد داشتند یکدست کردیم و متعهد شدیم روپوش مدارس را که در رده پوشاک درجه2 هستند، به مشتریانمان تحویل دهیم.

منصور رضایی درباره تعهداتشان به آموزش و پرورش تصریح کرد: ما به آموزش و پرورش متعهد شده‌ایم که به ازای هر 100 دانش‌آموز برای هفت دانش‌آموز بی‌بضاعت و نیازمند فرم رایگان تهیه کنیم. برای مثال اگر مدرسه‌ای 200 دانش‌آموز داشته باشد ما 14 روپوش رایگان در اختیارشان قرار خواهیم داد. همچنین روپوش‌های سال گذشته که تولیدی‌ها موفق به فروششان نشده بودند را رایگان به روستاهای دورافتاده‌ای مثل شیف فرستادیم و به دانش‌آموزان آن منطقه هدیه کردیم.
وی در پاسخ به این‌که با توجه به تغییر قیمت‌ها از تیرماه تاکنون، قرارداد منعقد شده با آموزش و پرورش به چه شکلی محقق شد، خاطرنشان کرد: چنان‌که آگاه هستید از تیرماه که زمان انعقاد قرارداد ما با آموزش و پرورش بوده، قیمت‌ها سه تا چهار برابر افزایش داشته است اما تولیدکنندگان ما براساس همان قرارداد به تعهداتشان پایبند بوده‌اند. 
خزانه دار اتاق اصناف مرکز استان در ادامه با اشاره به این‌که ما برای تهیه پوشاک 32 هزار دانش‌آموز دبستانی و متوسطه با آموزش و پرورش قرارداد بستیم، درباره اتحادیه و تعهداتش در قبال آموزش و پرورش و خانواده‌ها تصریح کرد: ما امسال برای اولین بار با آموزش و پرورش قرارداد مستقیم بستیم و طبق این قرارداد هرگونه مشکل و کمبودی در مراحل تهیه و تحویل فرم‌ها بر عهده اتحادیه است.

رضایی با بیان این‌که قیمت‌های ما مصوب شده و اگر نقصی در دوخت و کیفیت پارچه باشد یا خانواده‌ها مشکلی در نوع برخورد تولیدکنندگان داشته باشند، افزود: در این صورت پول به خانوده‌ها برگشت داده خواهد شد، واحد تولیدی به صورت نقدی یا حذف از قرارداد جریمه و در صورت سنگین بودن تخلف تولیدی پلمب خواهد شد.
به گفته وی، تنها برخی مدارس غیرانتفاعی با هماهنگی آموزش و پرورش و تولیدی درخواست تغییر مدل، تغییر کیفیت پارچه و متناسب با آن دوخت متفاوت‌تر و بیشتر داشته‌اند که قیمت نهایی آنها خارج از نرخ اتحادیه و متناسب با توافق‌ها و هزینه‌ها بوده است. از زمان بسته شدن قرارداد با آموزش و پرورش که برای ما خیلی دیر بود، هماهنگی با تولیدی‌ها و بازرسی از آنها را به سرعت شروع و در نهایت با 40 تولیدی قرارداد نهایی را تنظیم کردیم. همه این 40 تولیدی ظرفیت‌هایشان به دقت بررسی شد و متناسب با ظرفیت‌ها و امکاناتشان متعهد به تحویل از 100 تا 2000 روپوش مدرسه شدند.

در ادامه با معاون این صنف گفت‌وگو کردیم. دشمن‌زیاری با بیان این‌که بازرسی‌ و نظارت اتحادیه از تولیدی‌ها از اول شهریورماه آغاز و مشخص شد که حدود 90 درصد آنها کیفیت خیلی خوبی داشته‌اند و 10 درصد دیگر نواقص و کوتاهی‌هایشان با تذکر و پیگیری اتحادیه برطرف شد، درباره میزان شکایت‌ها نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در مقایسه با سال گذشته شکایت‌ها بسیار کم بوده و به جز چند مورد تماس که پیگیر قیمت فرم‌ها بوده‌اند تماس دیگری نداشته‌ایم. تولیدکنندگان و خیاطان هم در صورت تغییری در مدل دوخت برای کارشناسی ابتدا به اتحادیه مراجعه و بعد قیمت را به خانواده‌های متقاضی اعلام می‌کنند.
دشمن‌زیاری در پاسخ به این سوال که برخی خانواده‌ها درباره جنس پارچه‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند، خاطرنشان کرد: درباره نامناسب بودن جنس پارچه‌ها با منطقه ما نیز باید گفت: ما ناگزیر هستیم که جنس پارچه‌ها را انتخاب کنیم تا برای شرایط جوی مختلف و دو فصل زمستان و تابستان مناسب باشد، پس از کارشناسی و بر اساس نوع قرارداد و جنس پارچه‌ای که آموزش و پرورش از ما درخواست کرده است، جنس و کیفیت پارچه را به تولیدی‌هایمان اعلام می‌کنیم. طی بازدیدهای متعدد از تولیدی‌ها، مشخص شد که جنس و کیفیت پارچه‌ها 70 درصد از آنچه در قرارداد تولیدی‌ها آمده بود، بهتر بوده است.

وی در ادامه با قدردانی از حسن اعتماد مجموعه آموزش و پرورش، از این مجموعه درخواست کرد سال آینده با زمان‌بندی دقیق، ماه‌های فروردین و اردیبهشت را برای تنظیم و بستن قرارداد اختصاص دهند تا زمان بیشتری برای هماهنگی و فراهم کردن مقدمات وجود داشته باشد.
معاون صنف با تاکید بر این‌که از تولید کنندگان برتر تقدیر خواهیم کرد، همچنان‌که تولیدکنندگان خاطی و کم‌کار را مآخذه خواهیم کرد، گفت: با توجه به این‌که تولیدی‌های ما پارچه‌های خود را از تهران و مشهد تهیه می‌کنند، این موضوع برای آنها هزینه‌بر است و علاوه بر این هزینه اجاره و نیروی کار در بوشهر بالاست و بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته، عمده مشکل تولیدکنندگان ما در همین بخش است. گاهی برخی از خانواده‌ها از تولیدکننده ما انتظارات نامتعارفی دارند که خلاف وظایف و تعهدات قرارداد آنهاست. موردی مانند تغییر سایز و دست بردن در مدل روپوش که مغایر با شئون اسلامی است، برای تولیدی‌ها تخلف در قرارداد محسوب می‌شود. 
اینها بخش کوچکی از مشکلات و سختی کار تولیدی‌ها و مراکز متولی و مرتبط با تهیه روپوش دانش‌آموزان است که از تیررس نگاه و توجه مدارس و خانواده‌ها کاملا به دور است. مسائل و کم و کاستی‌هایی که اگر به آنها علم داشته باشیم یا از نزدیک با سختی‌ها و محدودیت‌های تولیدی‌ها آشنا باشیم، شاید خیلی از نواقص را بپذیریم.  

نام:
ایمیل:
* نظر: