bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
مدیرعامل پسماند شهرداری بوشهر موظف به شفاف‌سازی درباره کمپ سگ‌هاست؛
دو روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده جمع‌آوری تعدادی سگ از کمپ سگ‌هاست. آنچه در این کلیپ به وضوح مشاهده می‌شود پرت کردن سگ‌ها در خودرو حمل آنهاست!
وضعیت نابسامان سگ‌هایِ «بی‌سرپرست در بوشهر»!بامداد جنوب - هدی خرم‌آبادی:
دو روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده جمع‌آوری تعدادی سگ از کمپ سگ‌هاست. آنچه در این کلیپ به وضوح مشاهده می‌شود پرت کردن سگ‌ها در خودرو حمل آنهاست! مدت‌هاست که دوستداران طبیعت نسبت به وضعیت نابسامان سگ‌ها در این کمپ هشدار می‌دهند و البته لطف متولیان نیز شامل حالشان می‌شود. در حالی که دوستداران طبیعت و حامیان حقوق حیوانات نسبت به عملکرد سازمان پسماند اعتراض و گلایه شدید دارند اما مدیر فعلی سازمان پسماند نیز یکی از شاهکارهای شهردار سابق در روزهای آخر ریاستش بود تا درست در زمانی که با تلاش‌های مسعود غلامزاده فرد و راهنمایی و مشاوره دوستداران طبیعت کمپ سگ‌ها راه‌اندازی شد، مدیر جدید سازمان پسماند شهرداری انتخاب شد تا سگ‌های بی‌سرپرست، بی‌سرپرست‌تر از همیشه بین ما انسان‌ها به حیات تلخ خود ادامه دهند. 
اما در این بین توضیحات مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر نیز قابل تامل و جالب است. حسن شجاعی با اشاره به زنده گیری بیش از هزار و ۳۰۰ قلاده سگ گفت: هیچ برنامه‌ای برای معدوم سازی این حیوانات بی‌آزار نداریم.

حسن شجاعی روز گذشته با بیان این‌که به دنبال درخواست‌های مردمی و دستورالعمل ابلاغی از طرف شهرداری بندر بوشهر که دارای مصوبه شورای شهر بوده، کار زنده گیری سگ های ولگرد از یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: یکی از رویکردهای شورای پنجم، ارتقای فرهنگ زیست محیطی است که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای شهر و شهرداری بندر بوشهر، موضوع ایجاد سایت نگهداری سگ‌های ولگرد در برنامه کاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر قرار گرفت.
متولی و مسوولی که هنوز ادبیات گفتاری صحیحی در برخورد با حیوانات ندارد، قطعا نمی‌تواند مسوول دلسوز و متعهدی برای آنها باشد. دوستداران طبیعت بارها و بارها درباره گفتمان مناسب و صحیح درباره حیوانات اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی کرده‌اند و توضیح داده‌اند که کاربرد واژه «ولگرد» اصولا برای سگ و حیوانات صحیح نیست، چرا که طبیعت حیوان، آزاد و رها بودن است و واژه‌ها نیز بار معنایی دارند. سگ ولگرد با سگ بی‌سرپرست کاملا بار معنایی متفاوتی از لحاظ بار روانی دارند. تا زمانی که باورمان درباره حیوانات تغییر نکند و به این باور نرسیم که حیوانات هم مثل ما حق حیات دارند و هیچ کس در هیچ کجای این کره خاکی حق حیوان‌آزاری را ندارد. 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر در ادامه گفته است: با توجه به این که تجهیزات مخصوص بیهوشی برای گرفتن این حیوانات کم آزار در دست نداشتم کار زنده گیری آنها را پیگیری کردیم.

شجاعی ادامه داد: در این راستا و طی یک سال گذشته موفق به زنده‌گیری بیش از هزار و ۳۰۰ قلاده سگ شدیم که در سایت نگهداری این حیوانات در خارج از محدوده شهری بوشهر از آنها نگهداری شده است. از جمله اهداف این سایت کنترل بیماری‌های ناقل بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌ها و کنترل جمعیت آنها از طریق عقیم‌سازی کردن و جلوگیری از زاد ولد بوده است.
به گفته وی، در طول زمان نگهداری از این حیوانات کم‌آزار، کار مراقبت‌های بهداشتی آنها از جمله واکسیناسیون، کنه‌زدایی و عقیم‌سازی با نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.
شجاعی با اشاره به پخش کلیپی از رهاسازی سگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتصاب آن به شهر بوشهر با موضوع معدوم سازی خاطرنشان کرد: این فیلم مربوط به شهر بوشهر است اما کار رهاسازی سگ های ولگرد را پس از مراقبت های بهداشتی، واکسناسیون و عقیم سازی در محدوده‌ای خارج از شهر بوشهر و در دامان طبیعت انجام داده‌ایم تا فضای کافی برای ادامه اجرای این طرح در دست داشته باشیم.

وی خطاب به مردم بوشهر و فعالان و علاقمندان محیط زیست گفت: خلاف آن چه در کلیپ عنوان شده، هیچ برنامه‌ای برای معدوم سازی این حیوانات بی آزار نداریم و صرفا و پس از مراقبت های بهداشتی، اقدام به رها سازی آنها کرده ایم و هرگونه خبری در خصوص معدوم‌سازی کذب است و آن را رد می کنیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندر بوشهر یادآور شد: طی اجرای طرح زنده‌گیری و جمع آوری سگ‌های ولگرد از محلات شهر بوشهر، شاهد رضایت مناسبی از طرف مردم هستیم و سعی ما این است که این طرح را با همین شرایط ادامه دهیم.
کاش حسن شجاعی درباره این‌که کدام یک از مردم بوشهر از عملکرد وی در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپرست رضایت دارد، توضیح بیشتری می‌داد و حتی درباره اقداماتی که بدان اشاره کرد از جمله نظارت و سرکشی مستمر دامپزشکی!!! نیز شفاف‌سازی می‌کرد که دقیقا چند بار دامپزشک به خود سایت سرکشی کرده است. به نظر می‌رسد مدیر سازمان پسماند باید توضیحات بسیاری بدهد، مانند این‌که این سگ‌ها در کدام منطقه رها شده‌اند و برای تداوم سایتی که مسوول آن بارها نسبت به کم و کاستی‌ها، هزینه‌ها و بهداشت کمپ تذکر داده، چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه برنامه‌ای دارند؟ 

برچسب ها: جامعه ، سگ‌ها ، رهاسازی
نام:
ایمیل:
* نظر: