bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
بررسی انتخابات مجلس یازدهم در دشتی و تنگستان در گزارش بامداد جنوب؛
حال و هواي ستادهاي انتخاباتي ٩٤ و ٩٦ از ذهن فعالان و جريان‌هاي سياسي از جمله جوانان فعال يا به عبارتي سربازانِ پياده نظام جریان‌ها و گروه‌هاي سياسي و همه كساني كه تلاش كردند با انتخاب خود، جامعه در مسير پيشرفت و توسعه قرار گيرد، هنوز پاك نشده است.
گفته می‌شود با احتمال رفتن پورفاطمی از این حوزه، رقابت اصلی میان کمال‌الدین شهریاری و علی زینبی باشد.

بامداد جنوب - مريم خوئيني 

حال و هواي ستادهاي انتخاباتي ٩٤ و ٩٦ از ذهن فعالان و جريان‌هاي سياسي از جمله جوانان فعال يا به عبارتي سربازانِ پياده نظام جریان‌ها و گروه‌هاي سياسي و همه كساني كه تلاش كردند با انتخاب خود، جامعه در مسير پيشرفت و توسعه قرار گيرد، هنوز پاك نشده است. انتخاباتی که اگر امروز از بسیاری از مردم بپرسید، دست‌کم در مورد انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در برخی از شهرستان‌ها ناراضی هستند. کمتر از یک سال و نیم دیگر تا انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی‌مانده است. در حالی که بسیاری از کسانی که به طمع رسیدن به بهارستان اسبشان را زین کرده بودند، در شرایط اقتصادی امروز به‌نظر می‌رسد پشیمان شده و منتظر گذر زمان هستند تا با سبک و سنگین کردن شرایط نحوه حضور خود را اداره کنند. 
البته جنب‌و‌جوش‌ها در برخي از شهرستان‌هاي استان باعث شده كليد واژه انتخابات ٩٨ به تدريج در ادبيات جريان‌هاي سياسي جا باز كند، در برخي از شهرستان‌ها صداي آن بلندتر و در برخي از شهرستان‌ها هنوز توجه‌ها را به خود جلب نكرده است و رویدادهای اقتصادي، سياسي و اجتماعي این روزها نیز مانع از آن نشده است. البته احزاب و چهره‌هاي شناخته شده‌ حزبي و سياسي هنوز به عرصه انتخابات ٩٨ ورود نكرده‌اند يا شاید بهتر است بگوییم تلاش مي‌كنند همه جوانب را در نظر بگيرند، چراكه بسياري معتقد هستند انتخابات آينده تفاوت‌هاي بسياري با انتخابات‌هاي گذشته دارد. استان بوشهر چهار حوزه انتخابیه دارد که سال آینده شاید رقابت‌ها، میان شرکت‌کنندگان در آن باز هم سخت‌تر باشد، در شرایطی که بسیاری از مردم از رای دادن خود در دوره قبل پشیمان هستند. 

حوزه انتخابيه دشتي و تنگستان يكي از حوزه‌هاي انتخابيه‌اي است كه در آن شاهد فعالیت‌های انتخاباتي نظير میهماني و نشست‌هاي شبانه، مراسم‌های ختم، حضور پر رنگ‌تر در مراسم‌هاي عزاداري، اظهار نظر و موضع‌گيري خاص در رسانه‌ها هستيم. با این حال، شاخصه‌هايی در دو شهرستان دشتي و تنگستان وجود دارد كه اين حوزه انتخابيه را كمي متفاوت‌تر ساخته است. شاخصه‌هایي كه شايد منجر شود نمايندگان اين حوزه بيش از يك دوره در مجلس شوراي اسلامي موكل مردم خود باشند، هر چند مشخص نیست که واقعا این مساله روی دهد. در حال حاضر چند نفر از هر دو گروه سياسي خود را آماده رقابت انتخاباتي كرده‌اند که بتوانند راهي بهارستان شوند.
از افراد و چهره‌های مختلفی برای حضور در این شهرستان نام می‌برند. برای بررسی بیشتر این مساله با دو نفر از افراد مطلع در این دو شهرستان گفت‌وگو کردیم. یکی از فعالان سياسي و مطبوعاتي تنگستان در گفت‌وگو با روزنامه بامدادجنوب در اين‌باره مي‌گويد: شايد بتوان گفت برخي يكي دو سالي است كه در اين حوزه فعاليت‌هايی را آغاز كرده‌اند تا بتوانند در انتخابات سال آينده حضور داشته باشند. با اين حال تحركات آنگونه كه تصور كنيد چشمگير نيست هنوز زمان داريم برای رسیدن به آن مرحله.

یونس جعفری در ادامه اين گفت‌وگو در خصوص شاخصه‌هاي اين حوزه انتخابيه گفت: خوشبختانه يا شوربختانه كانديداها در اين حوزه همه با تابلوي اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي به ميدان مي‌آيند با اين حال به‌دليل اين‌كه فعاليت حزبي در اين منطقه كم است، تصميم و راي مردم سياسي نيست بلكه سنتي است. حتي مي‌توان گفت رايی كه در چند دوره به حجت‌الاسلام پورفاطمي داده شد صرفا سياسي نبوده به همين دليل زماني كه او در گردونه رقابت حضور نداشت همان‌هاي كه به او راي داده بودند به يك اصولگرا راي دادند. هر چند كه نماينده فعلي دشتي و تنگستان يك اصولگراي ميانه‌رو است اما مي‌توان گفت با اختلاف زياد كانديداي اصلاح‌طلب را جا گذاشت، چراكه او دو سال پيش از انتخابات فعاليت خود را آغاز كرده بود اما رقيب او در روزهاي پاياني هنوز مردد بود. در اين حوزه انتخابيه معمولا اهالي دشتي انتخاب مي‌شوند در انتخابات مجلس دهم يك استثنا صورت گرفت راي بسياري از اهالي دشتي به سبد رقيب آقاي شهرياري از اهالي تنگستان ريخته شد اتفاقي كه ديگر رخ نخواهد داد.

جعفري در پاسخ به اين سوال که آيا رويدادهاي اقتصادي و اجتماعي در انتخابات آينده تاثيرگذار است،يا خير، گفت: اين مساله دو وجهي است در دلوار و بخش ساحلي اگر اين ركود وجود داشته باشد و مساله ته لنجي به‌طور كلي حل نشود مطمئن باشيد كه رويدادهاي اخير در راي مردم تاثير مي‌گذارد. وجه ديگر اين ماجرا در روستاهاست. دولت در روستاها خوب كار كرده است. دهياري‌ها فعال و خوب عمل كرده‌اند مي‌توان گفت آنجا نارضايتي كمتر است!
اين فعال سياسي و مطبوعاتي در خصوص عملكرد نماينده فعلي مردم دشتي و تنگستان نيز گفت: شهرياري عملكرد بدي نداشته است با وجود سن بالايی كه دارد خوب ظاهر شده است. او يك اصولگراي معتدل است كه عليه دولت موضع‌گيري نكرده و حتي به دولت كمك هم كرده است. در حال حاضر نيز به‌نظر مي‌رسد كه خود را آماده انتخابات سال آينده كرده است.

با این حال، افراد مختلفی در این حوزه انتخابیه وارد عرصه رقابت خواهند شد، در حالی که برخی از منابع می‌گویند که حجت‌الاسلام پورفاطمی قصد ندارد دوباره از این حوزه نامزد شود، از علی زینبی معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر سال‌های 1384 و 1385 به‌عنوان مهم‌ترین رقیب شهریاری یاد می‌شود. این در حالی است که محمد پاکدل که در دور قبل گزینه اصلاح‌طلبان بود، بر اساس شنیده‌ها سرگرم فعالیت است، هر چند او هنوز در این زمینه صحبتی نداشته است. 
یکی دیگر از فعالان سياسي و مدني اين حوزه انتخابيه نيز در گفت‌وگو با روزنامه بامداد جنوب، گفت: او بر خلاف جعفری معتقد است که دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا در اين منطقه جريان‌ساز هستند در حال حاضر نيز چهره‌هاي شاخص اين دو جريان سياسي يا حداقل حاميان و نزديكان آنها خود را براي رقابت انتخاباتي آماده مي‌كنند اگر در انتخابات رياست جمهوري ضعف‌هاي وجود داشت اما در انتخابات مجلس حرف‌هایي براي گفتن دارند. با اين حال اتفاقاتي كه در حوزه اقتصادي و اجتماعي رخ داده است كار را براي اين دو جريان سياسي در جذب اعتماد عمومي سخت‌تر كرده است. قاسم هزيمتيان در پاسخ به اين سوال كه آيا نارضايتي‌هایي كه در جامعه وجود دارد در صندوق آراي اين منطقه نيز تاثير مي‌گذارد، گفت: هر چند دو جريان سياسي سعي خود را مي‌كنند که بتوانند اعتماد عمومي را جلب كنند با اين حال رويدادهاي اخير در صندوق‌هاي راي اثر مي‌گذارد. متاسفانه معزل‌هاي فراوان از جمله معزل بيكاري بيش از مناطق ديگر استان دامن جوانان دو شهرستان دشتي و تنگستان را گرفته است. 

اين فعال سياسي و مدني تاكيد كرد: هر كسي از هر جناح فكري كه بخواهد وارد كارزار انتخاباتي سال آينده شود، بايد شفاف‌سازي كند و از همه‌چيز شفاف با مردم صحبت كند. 
گفتني است ممكن است در انتخابات آينده شاهد حضور چهره‌هاي شاخص و همچنين جواناني كه مي‌خواهند شانس خود را در اين حوزه انتخابيه بيازمايند باشيم، بايد ديد اين‌بار چه اتفاقاتي در اين منطقه رخ خواهد داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: