bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷
بسته‌های مواد غذایی کوچک شد؛
این روزها افزایش قیمت‌ها دیگر داستان یک شهر یا یک استان نیست بلکه تمام مردم کشور آن را لمس کرده و با آن زندگی می‌کنند؛ همه‌جا صحبت از گران‌فروشی می‌شود و از تخم‌مرغ و رب گوجه‌فرنگی گرفته تا میوه و لبنیات و گوشت و در نهایت حتی پوشک بچه هم شامل افزایش قیمت‌های چندده درصدی شده‌اند...
کاهش وزن کالاها پس از گران‌فروشی؛ قوز بالای قوز!بامداد جنوب - جواد شکریان:
این روزها افزایش قیمت‌ها دیگر داستان یک شهر یا یک استان نیست بلکه تمام مردم کشور آن را لمس کرده و با آن زندگی می‌کنند؛ همه‌جا صحبت از گران‌فروشی می‌شود و از تخم‌مرغ و رب گوجه‌فرنگی گرفته تا میوه و لبنیات و گوشت و در نهایت حتی پوشک بچه هم شامل افزایش قیمت‌های چندده درصدی شده‌اند تا جایی که وضعیت زندگی برای اقشار متوسط رو به پایین جامعه بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.
در کنار این افزایش قیمت‌های تصاعدی و باور نکردنی، مساله دیگری که این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد، مساله کم‌فروشی است. در حالی که دولت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اجازه افزایش قیمت به برخی از کالاها خصوصا کالاهای خوراکی نداده‌اند، هستند تولیدکنندگانی که با ثابت نگهداشتن قیمت، حجم و وزن کالای خود را کاهش داده‌اند؛ با این حال، همچنان خبری از نظارت ناظران بازار نیست.

در این زمینه، رئیس کانون صنایع غذایی ایران ضمن ارائه‌ توضیح در خصوص گران‌فروشی یا کم‌فروشی مواد غذایی و نحوه ارجاع شکایات مردمی در این خصوص تاکید کرد که به هیچ وجه از گران‌فروشی و کم‌فروشی فعالان واحدهای تولیدی مواد غذایی گذشت نمی‌کنیم اما برخی تولیدکنندگان با توجه به کاهش قدرت خرید ضمن ثابت نگه‌داشتن قیمت، مواد غذایی را در وزن کمتر و بسته‌های کوچک عرضه می‌کنند که گران‌فروشی یا کم‌فروشی نیست.
هم‌زمان با آغاز سال 1397 شاهد موجی از گرانی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم که حوزه غذا و صنایع غذایی نیز از این قضیه مستثنی نیست و با توجه به اهمیت بخش مذکور در زمینه‌ معیشت مردم بعضا اعتراضات و شکایات مختلفی در مورد گران‌فروشی و یا کم‌فروشی واحدهای تولید کننده مواد غذایی ارائه می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که وزن برخی محصولات غذایی کاهش یافته است و این مساله به منزله کم‌فروشی تلقی شده است.
محمدرضا مرتضوی در ارتباط با مسائل مختلفی که در مورد گران‌فروشی یا کم‌فروشی برخی از محصولات غذایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در ابتدای امر باید به مقوله افزایش قیمت‌ها که ناشی از وضعیت اقتصادی پیش ‌آمده است توجه داشته باشیم. پس از آن باید بدانیم که در زمان افزایش قیمت‌ها دو اقدام جهت هماهنگی با قدرت خرید مردم وجود دارد.

به‌گفته وی، اقدام اول تولید بسته‌های کوچک غذایی در زمان افزایش قیمت‌ها و کم شدن قدرت خرید مردم است به همین دلیل تولیدکنندگان با کوچک‌تر کردن بسته‌های غذایی قیمت را ثابت نگه می‌دارند اما مکلف هستند وزن واقعی محصولات را روی آن درج کنند و باید بدانیم این اقدام تخلف نیست و در راستای افزایش قیمت‌ها و هماهنگی با قدرت خرید مردم است. اقدام دوم نیز بزرگ‌تر کردن بسته‌های غذایی است که بنده به‌شخصه با این روش موافق هستم، چراکه در نهایت هزینه‌های بسته‌بندی را برای مشتری کاهش می‌دهد و برای مصرف‌کنندگان به صرفه‌تر است.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که اگر تولیدکننده‌ای وزن واقعی محصول را روی آن درج نکند در خوداظهاری خدعه کرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع تخلفی بزرگ است و به هیچ وجه نباید کیفیت محصول کاهش یابد و یا وزن آن بدون اطلاع به مشتری حذف شود. به‌هیچ وجه نسبت به کم‌فروشی و گران‌فروشی در حوزه مواد غذایی گذشت نمی‌کنیم و تا رفع مشکل و برخورد قضایی اقدام خواهیم کرد.
رئیس کانون صنایع غذایی ایران در ادامه با اشاره به این‌که اگر قیمت محصول روی بسته‌بندی درج شود با توجه به افزایش قیمت‌ها گران‌فروشی یا کم‌فروشی صورت نگرفته است، ادامه داد: برخی از تولید‌کنندگان معتقدند با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بهتر است از بسته‌های کوچک غذایی استفاده کرده و با ثابت نگه داشتن قیمت، وزن آن را کاهش می‌دهند.

کمبود کالا نداریم؛ مردم را به وحشت نیندازید
مساله دیگری که بازار مصرف در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده است، مساله کاهش عرضه محصولات بوده که این مساله نیز بخش قابل توجهی از بار افزایش قیمت‌ها را به دوش کشیده است؛ به‌طوری‌که کم شدن محصولاتی مانند پوشک و محصولات سلولزی به‌دلیل کاهش عرضه که در برخی موارد به احتکار و در برخی دیگر به کمبود مواد اولیه و مشکل در تولید برمی‌گردد، بازار این محصولات را داغ کرد و باعث شد که حتی مصرف‌کنندگان به سمت خرید بیش از نیاز خود روی آورده و بر التهاب بازار بیفزایند.
در این خصوص نیز نائب‌رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این زمینه ضمن اعلام این‌که ذخایر و عرضه کالاهای اساسی مشکلی ندارد، گفت: نباید با جوسازی، مردم را به خرید بیش از نیاز کالاها دعوت کنیم. متاسفانه در مدت اخیر رسانه‌‌ها و صدا و سیما با تمرکز روی بازار یک کالا عامل ایجاد وحشت از قحطی و کمبود کالا شده‌اند.

محمود هاشمی، رسانه‌‌ها و صدا و سیما را عامل ایجاد ترس از قحطی دانست و افزود: برای مثال مساله پوشک تیتر اخبار شد و همه کسانی را که شاید حتی نیازی به این کالا نداشتند را نیز نگران کرد اما این کار درست نیست و جو باید آرام نگه‌داشته شود تا مردم از نظر روانی آرامش داشته باشند.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که از نظر ذخایر کالاهای اساسی در استان‌ها مشکلی نداریم، تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر این‌که متقاضی به فروشگاه برود و کالای مورد نیازش را پیدا نکند، وجود نداشته است؛ بنابراین با توجه به این‌که فعلا در ذخایر و در عرضه کالاهای اساسی مشکلی نداریم، نباید جو ایجاد کنیم و مردم را به خرید بیش از نیازشان تحریک کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: