bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
سرنوشت نامعلوم ایستگاه بیست‌وچهارم نمایشگاه مطبوعات؛
نمایشگاه مطبوعات از دوره چهاردهم با جدا شدن از نمایشگاه کتاب مستقل شد اما شوربختانه این استقلال هیچ‌گاه برای این رویداد خوش‌یمن نبود؛ چراکه اولین محصول آن افت مخاطبانش بود، این در حالی بود که عمده‌ترین هدف این نمایشگاه، ایجاد شدن فرصت زمانی و مکانی برای تعامل میان مردم، مسوولان و رسانه از طریق ارتباط دیداری و بدون‌واسطه بود.
بامداد جنوب:
نمایشگاه مطبوعات از دوره چهاردهم با جدا این رویداد هویت خود را از دست داده است!شدن از نمایشگاه کتاب مستقل شد اما شوربختانه این استقلال هیچ‌گاه برای این رویداد خوش‌یمن نبود؛ چراکه اولین محصول آن افت مخاطبانش بود، این در حالی بود که عمده‌ترین هدف این نمایشگاه، ایجاد شدن فرصت زمانی و مکانی برای تعامل میان مردم، مسوولان و رسانه از طریق ارتباط دیداری و بدون‌واسطه بود. این نمایشگاه هر چه جلوتر آمد بیشتر شکل تشریفاتی و جشنواره‌ای به خود گرفت و صرفا به شوئی برای نمایش برخی از رسانه‌ها بدل شد؛ در این میان، راهبرد و سیاستی کارامد برای آن پیش‌بینی و تدوین نشد که بتوان به پشتوانه آن راه را برای استقبال مردم از نشریات و رسانه‌های مکتوب هموار کرد. نگارنده به‌واسطه تجربه‌ای که در نمایشگاه بیست و سوم به‌دست آورد، متوجه شد که این نمایشگاه به‌شدت کارکرد خود را از دست داده است و رسانه‌های حاضر بدون برنامه مشخص یا هدفمند در این رویداد حاضر شده‌اند و تنها افتخاری که نصیب آنها می‌شد این بود که برای لحظاتی پذیرای وزیر یا مقامی در غرفه خود باشند!!! 
این در حالی است که در این 23 سال و اندی می‌شد راهی برای استقبال مردم از نمایشگاه مطبوعات یافت اما این مهم تاکنون میسر نشده و متاسفانه به‌دلیل برخی از سیاست‌های اشتباه روزنامه‌ها و ... بر بی‌اعتمادی مردم نسبت به رسانه‌های مکتوب افزوده شده است، به یاد دارم سال گذشته در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات وقتی با برخی از بازدیدکنندگان در خصوص این‌که چرا مردم اینقدر از روزنامه‌ها دلسرد و بی‌اعتماد هستند، هم‌کلام می‌شدم، پاسخ‌های جالبی می‌شنیدم، یکی می‌گفت: «روزنامه‌ها دیگر محافظه‌کار شدند و واقعیت را عیان نمی‌کنند». آن دیگری می‌گفت: «مطالب تولیدی روزنامه‌ها کم شده و عموما هر چه در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، کار می‌کنند...». اکنون فرصت چندانی باقی نمانده تا برگزاری بیست‌ و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات!!! این در حالی است که پیش از این به دلیل مشکلات مالی دولت و مطبوعات در برخی از رسانه‌ها هنوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده و رسما درباره برگزار یا برگزار نشدن نمایشگاه اعلام نظر رسمی نکرده است. 
البته در این میان، بسیاری از مدیران مسوول روزنامه‌ها با برگزار نشدن آن موافق هستند، چراکه معتقدند که این نمایشگاه از هویت و کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و برگزار نشود از نظر اقتصادی برایشان بسیار مقرون‌به صرفه‌تر است. 

روزنامه «شرق» در این دوره از نمایشگاه حضور نخواهد داشت
به گزارش ایسنا، مدیرمسوول روزنامه «شرق» درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات امسال، گفت: در مقطعی برگزاری نمایشگاه مطبوعات خوب بود اما زمانی که توسعه دیجیتالی و کارکرد شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرد، نمایشگاه مطبوعات نیز فاقد ضرورت شد و جز هزینه نتیجه دیگری نداشت. بنابراین فکر می‌کنم وزارت ارشاد کار خوبی می‌کند اگر قید نمایشگاه مطبوعات را بزند تا نه برای خودش زحمت درست کند و نه برای رسانه‌ها.
مهدی رحمانیان در پاسخ به این پرسش که آیا روزنامه «شرق» در صورت برگزاری، در نمایشگاه امسال شرکت می‌کند، پاسخ داد: ترجیح ما این است که در صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در آن شرکت نکنیم، مگر آن‌که اجباری در کار باشد. اگر تیم توانا و آشنا به امور طرح و ساختار جدیدی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات ارائه دهند،‌ شاید بتوان گفت که نمایشگاه مطبوعات می‌تواند کارکرد خوبی برای رسانه‌ها داشته باشد اما آنچه به ماسبق برمی‌گردد نشان می‌دهند که ضرورتی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیست و ما نیز انگیزه و علاقه‌ای به شرکت در آن نداریم.

نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد
همچنین مدیرمسوول روزنامه «آرمان امروز» درباره تاثیرات برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال‌های گذشته، گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید ارتقای سطح کمی و کیفی رسانه‌ها باشد اما وقتی رسانه‌ها حتی کاغذ ندارند، دیگر ارتقای کمی، معنی نمی‌دهد. برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای وقتی است که نیازهای اولیه رسانه‌ها فراهم باشد و آنگاه بتوانند با حضور در نمایشگاه مطبوعات با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و سطح کمی و کیفی خودشان را ارتقا بدهند.
حسین عبداللهی با اشاره به شرایط اقتصادی رسانه‌های مکتوب، افزود: اگر می‌خواهیم رسانه‌های داخلی مورد اعتماد مردم واقع شوند،‌ باید اجازه دهیم که در خط مقدم مبارزه با فساد قرار بگیرند و این امر بیش از هر چیزی به آزادی عمل رسانه‌ها نیازمند است. وقتی که آزادی عمل دچار دست‌اندازهایی است که مدیران رسانه‌ها را دچار دردسر می‌کند، رسانه‌ها به سمت خودسانسوری می‌روند و طبیعتا جامعه مخاطبانشان را از دست می‌دهند. زمانی که رسانه‌های داخلی نتوانند به نیاز مخاطبان پاسخ بدهند،‌ آنها نیز به سراغ رسانه‌های خارجی و به قول معروف غیرخودی می‌روند. طبیعی است که رسانه‌های خارجی مقید به قانون اساسی و قوانین دادرسی نیستند و می‌توانند هر طور که می‌خواهند رویدادها را پوشش خبری بدهند. این درحالی است که رسانه‌های داخلی به هر حال در چاچوب قوانین داخلی عمل می‌کنند و به یک‌سری از اصول پایبند هستند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بنابراین نمایشگاه مطبوعات زمانی می‌تواند معنی و مفهوم داشته باشد که مسوولان بتوانند نیازهای بدیهی رسانه‌ها را برطرف کنند، تصریح کرد: نیازهای رسانه‌ها هم شامل موضوعات اقتصادی همانند بحران کاغذ و هم شامل اجازه انتشار مطالب می‌شود. تا زمانی که شرایط کاری رسانه‌ها آن‌طور که باید فراهم نشود،‌ برگزاری نمایشگاه مطبوعات فایده‌ای نخواهد داشت. این امر درست همانند این است که مغازه‌ای داشته باشیم و بدون این‌که این مغازه امکانات اولیه داشته باشد، برای آن ویترین بچینیم.
مدیرمسوول روزنامه «آرمان امروز» با بیان این‌که ما نتوانسته‌ایم آن چیزی را که مخاطب نیاز دارد، در اختیار او بگذاریم، گفت: زمانی که اجازه بدهند رسانه‌ها تمام دغدغه‌های مردم را پوشش بدهند، آنگاه نمایشگاه مطبوعات می‌تواند محل عرضه و تعامل بیشتر با مخاطب باشد. نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی صرفا برای وزارت ارشاد و زیرمجموعه‌های آن جنبه تبلیغاتی دارد. البته اصل برگزاری نمایشگاه مطبوعات خیلی خوب است اما نه زمانی که هنوز رسانه‌ها درگیر برطرف کردن نیازهای اولیه خود هستند.
وی در پایان تاکید کرد که باید از هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات در مسیر ارتقای کمی و کیفی رسانه‌ها استفاده شود.

نمایشگاه مطبوعات خوب است
مدیرمسوول روزنامه «شهروند» نیز در سخنانی در پاسخ به این پرسش که آیا از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال می‌کنید، گفت: از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال نمی‌کنیم اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که نمایشگاه‌ مطبوعات در سال‌های اخیر بیشتر درون گروهی بوده است، هیچ وقت مردم را به رسانه‌ها وصل نکرده و موجب ارتقای این ارتباط نشده است. البته این مشکل در نمایشگاه‌های دیگر نیز وجود دارد.
اسماعیل رمضانی در ادامه با بیان این‌که مشخص و واضح است که نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر در زمینه ارتباط بیشتر با مخاطب، به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفته، عمل نکرده است، تصریح کرد: طبیعی است که اگر نمایشگاه مطبوعات به این شکل ادامه پیدا کند، بهتر است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رسانه‌ها برگزار نشود ولی در عین حال از برگزار نشدن نمایشگاه استقبال هم نمی‌کنم، چراکه دوست دارم یک نمایشگاه خوب و مفید برای ارتباط بیشتر مردم با رسانه‌ها برگزار شود.
وی با اشاره به این‌که اگر نمایشگاه با هدف آشنایی بیشتر مخاطب با رسانه‌ها برگزار شود و بتواند به فضای رسانه‌ای کشور رونق بدهد،‌ از برگزاری آن استقبال می‌کنم، تصریح کرد: چنانچه این رونق را سال‌های پیش تجربه کرده‌ایم. سال‌هایی که مطبوعات رونق و جایگاه خوبی در میان مردم داشتند، نمایشگاه مطبوعات هم به معنای واقعی یک نمایشگاه برای مردم بود. اگر نمایشگاه مطبوعات بتواند به شرایط آن زمان بازگردد، از برگزاری آن استقبال می‌کنیم.
مدیرمسوول روزنامه «شهروند» درباره علت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر، بیان کرد: امروز حال رسانه‌ها در کشور خوب نیست و نمی‌توان انتظار داشت که تعامل خوبی هم با مخاطبان داشته باشند. نمی‌توان گفت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات فقط به‌خاطر خوب برگزار نشدن نمایشگاه است یا فقط به خاطر اهالی رسانه است که عملکرد خوبی ندارند. این یک چرخه معیوب است که هر سال ادامه پیدا می‌کند؛ شرایط اقتصادی رسانه‌ها، میزان تاثیرگذاری آنها روی مخاطب، پیشرفت رسانه‌های جدید و ... همگی باعث می‌شود، نمایشگاه مطبوعات مفیدی برگزار نشود.

نمایشگاه مطبوعات جنبه نمادین دارد
مدیرمسوول روزنامه «سیاست روز» نیز درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات، گفت: در کشور ما بسیاری از اتفاقات صرفا جنبه نمادین و سطحی دارد که نمایشگاه مطبوعات نیز از جمله همین موارد است. این نمایشگاه پیش از آن‌که بتواند کارکرد موثری برای رسانه‌ها داشته باشد، صرفا به یک سمبل تبدیل شده بود. البته اثرات جانبی نمایشگاه مطبوعات را رد نمی‌کنم اما متاسفانه کارکرد اصلی خود را در سال‌های اخیر از دست داده است. بنابراین فکر نمی‌کنم که برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات امسال خللی ایجاد کند.
محمدعلی پیرعلی با اشاره به این‌که این موضوع را می‌توان به اغلب نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، تعمیم داد، افزود: متاسفانه بسیاری از نمایشگاه‌ها سطحی هستند و آن‌طور که باید در ارتقای تعامل بیشتر با مخاطبان خود موفق نیستند. بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رسانه‌های مکتوب، برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات خللی ایجاد نمی‌کند و حتی چه بهتر که برگزار نشود.
پیرعلی در پاسخ به این پرسش که در صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در این نمایشگاه شرکت خواهد کرد،‌ بیان کرد: با توجه به مشکلات مالی در نمایشگاه امسال شرکت نخواهیم کرد.

برچسب ها: فرهنگ ، مطبوعات ، نمایشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر: