bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با انتقاد از گرانی سرسام‌آوری که پتروشیمی‎ها بر خیلی از کالاها و مردم ایران تحمیل کردند، تاکید کرد که با اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های قبلی محصولات لبنی، کارخانجات لبنی حتما ورشکسته خواهند شد.
لبنیاتی‌ها در پی افزایش مجدد قیمت‌هادبیر انجمن صنایع لبنی ایران با انتقاد از گرانی سرسام‌آوری که پتروشیمی‎ها بر خیلی از کالاها و مردم ایران تحمیل کردند، تاکید کرد که با اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های قبلی محصولات لبنی، کارخانجات لبنی حتما ورشکسته خواهند شد. این در حالی است که در سال جاری به‌صورت سرسام‌آوری قیمت لبنیات افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.
رضا باکری با اشاره به این‌که دولت نتوانست عرضه مواد پتروشیمی و قیمت آن را کنترل کند و در نتیجه آن افزایش قیمت‌های مواد پتروشیمی اتفاق افتاد، ادامه داد: همچنین افزایش قیمت شیر خام موجب شده تولید محصولات لبنی با قیمت‌های قبلی مقرون به صرفه نباشد. بر این اساس، صنایع لبنی برای حفظ اشتغال و ادامه روند تولید حتما باید افزایش قیمت را در محصولات خود داشته باشد در غیر اینصورت تولید به صرفه نخواهد بود.

به‌گفته وی، در جلسات متعددی که انجمن‌هایی مانند آب معدنی، روغن خوراکی و لبنیات به‌عنوان مصرف‌کننده مواد اولیه پتروشیمی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتند، پتروشیمی‌ها حاضر نشدند مواد اولیه را با قیمت قبلی عرضه کنند. هیات وزیران در آخرین ابلاغ خود قیمت مواد پتروشیمی را آزاد کرد، به‌طوری که قیمت مواد اولیه پتروشیمی از کیلویی چهار هزار تا هفت هزار تومان هم‌اکنون به کیلویی 14 هزار تا 30 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین مواد بسته‌بندی نیز افزایش قیمت سه تا هفت برابری داشته ضمن این‌که برای شیر خام نیز که قیمت مصوب کیلویی هزار و 570 تومان تعیین شده است دامدار به این قیمت عرضه نمی‌کند بلکه هم‌اکنون کیلویی دو هزار و 200 تومان به کارخانجات صنایع لبنی تحویل می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی تاکید کرد که با توجه به وضع فعلی چندین‌بار با مراجع ذی‌صلاح مکاتبه کردیم و دیروز هم در جلسه ستاد تنظیم بازار تاکید کردیم با وجود افزایش قیمت‌ها و اتفاقات سه‌ماه اخیر که هزینه تمام شده تولید را کیلویی 800 تا هزار تومان افزایش داده اگر کارخانجات صنایع لبنی افزایش قیمت در محصولات خود نداشته باشند روند تولید در این کارخانجات متوقف شده و ده‌ها هزار نفر از نیروی انسانی بیکار خواهند شد زیرا با ادامه رعایت قیمت‌های مصوب، کارخانجات صنایع لبنی قادر به عرضه نخواهند بود و خطوط آنها تعطیل خواهد شد.

به‌گفته باکری، همانطور که قیمت مواد بسته‌بندی و شیر خام با بهای تمام شده و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و نرخ بازار آزاد تعیین می شود دولت باید اجازه دهد قیمت محصولات لبنی هم اینگونه تعیین شود که در این‌باره پیگیری‌های ما ادامه دارد. کارخانجات صنایع لبنی برای جلوگیری از ورشکستگی و حفظ اشتغال، افزایش قیمت‌هایی را در محصولات خود داشته‌اند اما به واسطه همین افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مواد بسته‌بندی، مدام به تعزیرات معرفی می‌شوند. دولت اختیار دارد یا قیمت‌ها را اصلاح کند تا کارخانجات صنایع لبنی به کار خود ادامه دهند یا این‌که این کارخانجات ورشکست شوند.

برچسب ها: اقتصاد ، لبنیات ، گرانی
نام:
ایمیل:
* نظر: