bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
هجوم مردم برای فروش دلار؛
چند ماهی بود که نوسانات نرخ ارز صعودی بود و خیال پایین آمدن هم نداشت اما از روز گذشته سرانجام تدابیر دولت کارساز افتاد و نرخ ارز نزولی شد تا این بازار درس بزرگی به کسانی که سرپناه خود را فروختند و ارز ۱۹ هزار تومانی خریدند، داده باشد.
بامداد جنوب - جواد شکریان:
چند ماهی بود که نوسانات نرخ ارز صعودی بود و خیال پایین آمدن هم نداشت اما از روز گذشته سرانجام تدابیر دولت کارساز افتاد و نرخ ارز نزولی شد تا این بازار درس بزرگی به کسانی که سرپناه خود را فروختند و ارز ۱۹ هزار تومانی خریدند، داده باشد.
همواره با داغ شدن بازار ارز، تب تبدیل دارایی‌ها به ارزهای خارجی نیز بالا می‌رود. میزان هیجان هم به جایی می‌رسد که برخی حتی سرپناه و فرش زیر پا را فروخته و برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند، غافل از این‌که سرمایه اصلی که شاید تمام دار و ندارشان باشد با خطر روبه‌رو است و این بازی همیشه برد–برد نبوده و ‌اوضاع همواره به کام دلالان و سفته‌بازان نمی‌چرخد.
در این میان، بازندگان اصلی کسانی هستند که دارایی‌های اصلی خود را به طمع کسب سود و گران‌فروشی در آن سوی خیابان می‌فروشند و تبدیل به دلار و سایر ارزها می‌کنند، غافل از آن‌که این شرایط دیری نخواهد پایید و دلارهای خانگی برای آن‌که بیش از این متحمل ضرر نشوند به بازار خواهند آمد یا به بیان بهتر همان‌هایی که در صف خریداران ارز بودند روز گذشته در صف فروشندگان هستند تا بیش از این ضرر نکنند.

بازار ارز روز گذشته همچون روز قبل از آن شاهد حضور افراد زیادی بود که تقاضای فروش دلار و یورو داشتند. این اتفاق به‌صورت یکپارچه در کل کشور خصوصا کلان‌شهرها رخ داد و ازدحام مردم برای فروش ارز خیلی زود نقل محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی شد. در این روز، اکثر صرافی‌ها خرید و فروش نداشتند و تابلوهایشان را خاموش کرده بودند و حتی سایت‌های اینترنتی نیز از مخابره لحظه به لحظه قیمت‌ها پرهیز می‌کردند، با این حال، ازدحام جمعیت برای فروش ارز در بازار به‌قدری زیاد بود که بین قیمت خرید و فروش دلار، حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف مشاهده می‌شد. این اختلاف قیمت ناشی از آن بود که دلال‌ها دلار را بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خریداری می‌کردند اما برای فروش ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان طلب می‌کردند.
همچنین یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا 15 هزار تومان خریداری می‌شود و این در حالی است که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد از ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. بیشتر دلالان معتقدند نرخ دلار در روزهای آینده نیز کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است تا هشت هزار تومان نیز برسد.

نرخ واقعی دلار ۷۰۰۰ تومان است
در همین زمینه، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر این‌که دولت باید بازار ارز را به سمت قیمت واقعی آن که حدود هفت هزار تومان است، هدایت کند، گفت: کسانی که زندگی خود را وارد قمار بازار ارز کرده‌اند، خسارات فراوانی دیده‌اند و باید بدانیم که بازار ارز، بازار سوداگری نیست و نباید سرمایه‌های خود را با این قمار خطرناک، از بین ببریم.

یحیی آل‌اسحاق درباره وضعیت بازار ارز با بیان این‌که قطعا قیمت واقعی دلار آن نرخ‌های کذایی هفته‌ گذشته که تا بیش از ۱۹ هزار تومان رفته بود، نیست و به‌دلیل عوامل متعددی مانند عوامل بین‌المللی، جو روانی و... این شوک در بازار ارز به وجود آمد، افزود: دولت باید به‌گونه‌ای بازار ارز را مدیریت کند که نرخ دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان یعنی حدود هفت تومان برسد و پس از آن کنترل‌ها و نظارت‌های خود را بر این بازار به‌گونه‌ای اعمال کند که قیمت‌ها تثبیت شود.
به‌گفته وی، انتظارات بازیگران متعدد در داخل و مسائل بین‌المللی باعث شد قیمت دلار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر نیز عواملی مانند خرابکاری عده‌ای که در گذشته از کشورهای همسایه برای بر هم ریختن بازار ارز، پول می‌گرفتند، سبب گرانی و التهاب در بازار ارز شد. اما به‌نظر می‌رسد این روزها ورق برگشته و بازار به سوی آرامش حرکت می‌کند.

آل‌اسحاق با اشاره به این‌که دولت و رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای فضا را مدیریت کنند که قیمت دلار به آنچه از نظر علمی مدنظر بانک مرکزی و دولتمردان است برسد، گفت: پس از آن باید به سمت تثبیت نرخ مورد نظر حرکت کنند و به اقتصاد این کشور جان تازه‌ای ببخشند.
این مقام مسوول در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون دولت باید سیاست‌های اقتصادی، مالی و پولی و عرضه و تقاضا را در بازار ارز کنترل کند، ‌ادامه داد: از سوی دیگر باید فضای عمومی و رسانه‌ای را به‌گونه‌ای مدیریت کند که به سمت انتظارات نادرست سوق پیدا نکند. البته هم‌اکنون عده‌ای که در فضای مجازی جوسازی و قیمت‌سازی کرده‌اند، در دستگاه قضائی منتظر حکم و برخورد هستند. 
بازار ارز در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرد و روند تقریبا صعودی نرخ ارز سبب شد تا عده‌ای از مردم تمام دارایی خود را به امید کسب سود بیشتر در این راه قرار دهند. این عده که زندگی خود را وارد قمار بازار ارز کردند، خسارات فراوانی را متحمل شدند، در حالی که مردم باید بدانند که بازار ارز، بازار سوداگری نیست و نباید سرمایه‌های خود را با این قمار خطرناک، از بین ببرند.   
فارغ از این موارد، خریداران بازار ارز باید به این نکته توجه کنند که مسائل سیاسی و اقتصادی همواره به هم گره خورده و یک تغییر تاکتیکی سیاسی می‌تواند وضعیت بازار ارز را به‌گونه‌ای تغییر دهد که تمام معادلات خریداران ارز را بهم ریخته و قیمت آن را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد.

برچسب ها: اقتصاد ، ارز ، دلار ، بازار ، سیاست
نام:
ایمیل:
* نظر: