bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی درخواست ایران برای صدور قرار موقت برای امریکا در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران برگزار شد.
بر اساس مباحث مطرح شده در این دادگاه، اقدامات انجام شده به‌وسیله رئیس‌جمهور امریکا حق و حقوق ایران را بر اساس تجارت می‌گیرد. رادیو اکتیوی که ایران تولید می‌کند می‌تواند بر بندهای بی و دی قرارداد مودت که در خصوص امنیت امریکا است، تاثیر بگذارد. ایران می‌تواند از کمک‌های انسان دوستانه بهره مند شود. ایران می‌تواند از موارد انسان‌دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که ایران بر رفاه مردمش تاثیر گذارد و حتی وارانتی آنها بهره‌مند باشد. 
هم‌چنین بر اساس این حکم که «دستور اقدامات تامینی موقت» نام دارد، امریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور ۸ مه ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کند، خودداری کنند. تدابیر فوق‌الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رأی نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.

در این دادگاه، دیوان بین‌المللی دادگستری با تاکید بر این‌که این دادگاه نیاز به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت به منظور لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران ندارد، اعلام کرد: ایران حق دارد از پیغام مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند. دیوان بین‌المللی دادگستری که اعلام نظر خود را در خصوص بررسی شکایت ایران علیه تصمیم مه 2018 امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران انجام داد، تائید کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران خسارات جبران‌ناپذیری را برای مردم ایران ایجاد می‌کند و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر این تصمیم خود را به‌گونه‌ای مورد بازبینی قرار دهد که محدودیت‌های اعمال شده بر ایران موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر برای مردم این کشور در حوزه تامین دارو، کشاورزی و حمل و نقل هوایی نشود. 

دادگاه لاهه تائید کرد که در این مرحله این دیوان نیازی به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران ندارد اما ایران حق را دارد که در اینجا از پیمان مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند. دادگاه همچنین اعلام کرد که حق و حقوق امریکا در این میان تضییع نشده و دیوان بر مبنای قوانین این دادگاه باید بر اساس تصمیم نهایی خود رایی را اعلام کند که حق و حقوق ایران را در نظر بگیرد. دادگاه لاهه همچنین اعلام کرد بر مبنای ماده 75 قوانین دادگاه به‌طور مشخص در پرونده پیش‌رو با توجه به درخواست ایران بر مبنای شرایط پرونده، متوجه این است که امریکا بر مبنای قرارداد مودت باید از برخی از تصمیمات خود در ماه مه صرف نظر کند که بر نیازهای بشردوستانه ایران شامل تامین دارو و درمان، تجهیزات کشاورزی و حمل و نقل هوایی شامل تامین قطعات صرف نظر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: