bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
کارنامه درخشان! گراوند و تیم اقتصادی‌اش در توسعه استان؛
اهمیت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک مقوله اقتصادی سبب شده که این موضوع همواره به‌عنوان یکی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولت‌ها را بر آن دارد تا توجه ویژه‌ خود را به امر سرمایه‌گذاری برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه‌یافته معطوف کنند.
اوضاع وخیم سرمایه‌گذاری استان در میان وعده‌های گراوندبامداد جنوب - ابوذر راستین:
اهمیت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک مقوله اقتصادی سبب شده که این موضوع همواره به‌عنوان یکی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مطرح باشد و دولت‌ها را بر آن دارد تا توجه ویژه‌ خود را به امر سرمایه‌گذاری برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه‌یافته معطوف کنند. در جهان امروز به‌خصوص در دهه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، تولید ثروت و زندگی بهتر مطرح است. در سطوح پایین‌تر نیز جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به‌منظور توسعه و رشد اقتصادی استان‌های کشور وظیفه‌ای است که بر عهده نمایندگان دولت و مسوولان حوزه‌های اقتصاد و سرمایه‌گذاری در آن استان‌هاست که در وهله اول باید محیطی امن را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

در این زمینه، گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که مولفه‌هایی نظیر مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها، وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی، ضعف بازار سرمایه در تامین مالی و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، بی‌تعهدی موسسات دولتی نسبت به پرداخت به‌موقع بدهی خود به پیمانکاران، بی‌ثباتی قوانین و مقررات مربوط به تولید و سرمایه‌گذاری، محدودیت قانون کار در تعدیل و جابه‌جایی نیروی کار، موانع تعرفه‌ای صادرات محصولات و واردات مواد اولیه، فقدان دسترسی به فناوری مورد نیاز، فراهم نبودن زیرساخت‌های محیطی، ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به‌دست مصرف‌کننده، ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ضعف زیرساخت‌های تامین برق و... سبب از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری و در نتیجه فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

بنابراین مسوولان دولتی خصوصا نماینده ارشد دولت در هر استان برای فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری در استان متبوع خویش وظیفه خطیری بر عهده دارند.
در زمان استاندار پیشین، فضای سنگین اقتصادی و امنیت پایین سرمایه‌گذاری در استان سبب شده بود تا استان بوشهر به‌طور متوالی طی چهار سال، همواره در رده آخر استان‌های کشور در این زمینه قرار بگیرد و کمترین سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در این استان صورت نگیرد. طی این سال‌ها در همین صفحه، گزارش‌های متعددی در خصوص این فضای ناامن و همچنین راهکارهای لازم برای خروج از این وضعیت نگاشته شد اما متاسفانه هیچ‌گاه میزان توجه نماینده دولت و دیگر مسوولان استانی به این فضا بیشتر نشد تا در نهایت در پایان دوره چهارساله استاندار پیشین، همچنان بوشهر در رده آخر امنیت سرمایه‌گذاری کشور (به زعم گزارش‌های پايش محیط کسب و کار ایران از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) قرار داشته باشد.

پس از رفتن سالاری و قرار گرفتن گراوند در جایگاه نمایندگی دولت در استان و همچنین صحبت‌های استاندار بوشهر در خصوص لزوم توجه به تولید و فضای کسب و کار (در سفرهای استانی)، انتظار می‌رفت که این وضعیت به‌سرعت بهبود یافته و سرمایه‌های بیشتری به‌سوی این استان روانه شود. در این زمینه نیز البته آقای استاندار در محافل بسیاری طی یک سال اخیر از تاثیر مثبت حضور خود بر مسند استانداری بوشهر و تحولات ایجاد شده در محیط اقتصادی استان در زمان حضورش در بوشهر سخن گفته و معتقد است که این فضا را تحت تاثیر فعالیت‌های خود و تیم اقتصادیش قرار داده است اما انتشار آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادره به تفکیک استان‌های کشور که گام مهمی در جذب سرمایه در هر استان است، حاکی از واقعیت دیگری است.

کسب رتبه آخر بوشهر در صدور پروانه‌های بهره‌برداری
بر اساس این آمارها، استان بوشهر در زمینه تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در چهارماه نخست امسال، رتبه آخر را در میان 31 استان کشور کسب کرده است. استان بوشهر در فاصله فروردین‌ تا ابتدای مردادماه سال جاری تنها چهار پروانه بهره‌برداری صادر کرده است در حالی که در چهارماهه نخست سال گذشته این تعداد برابر با 10 پروانه بوده است که نشان می‌دهد این استان در زمینه تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره، کاهشی 60 درصدی را تجربه کرده است. مقایسه استان بوشهر با چهار پروانه صادره در چهارماه در مقایسه با استان‌های اصفهان با 137 پروانه، آذربایجان شرقی و البرز با 110 پروانه، خراسان رضوی با 109 پروانه، فارس با 89 پروانه و قم با 80 پروانه بهره‌برداری نشان از عمق این فاجعه دارد. این در حالی است که در مجموع هزار و 617 پروانه بهره‌برداری در کل کشور صادر شده و میانگین بیش از 50 پروانه صادره در میان استان‌های کشور به ثبت رسیده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری نیز استان بوشهر در این مدت کاهش محسوسی در حدود 22 درصد داشته، زیرا سرمایه مجوزهای صادرشده در چهارماهه نخست سال جاری هفت میلیارد و 500 میلیون تومان و در چها‌رماهه نخست سال گذشته 9 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری صنعتی انجام شده در چهارماه نخست سال جاری 27 هزار و 337 میلیارد تومان بوده که حاکی از میانگین سرمایه‌گذاری بیش از 365 میلیارد تومانی در میان استان‌های کشور است. مقایسه استان بوشهر با سرمایه هفت میلیارد تومانی در مقایسه با استان‌های همجوار نظیر استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری صنعتی 19 هزار و 298 میلیارد تومان، استان فارس با سرمایه‌گذاری صنعتی دو هزار و 277 میلیارد تومان و استان خوزستان با 132 میلیارد تومان و ... نشان می‌دهد که استاندار بوشهر و مسوولان اقتصادی این استان در مدت بیش از یکسال گذشته تا چه میزان برای استان بوشهر در این زمینه زحمت کشیده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: