bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
در گذشته مسافر خارج از هر نوع قشر و کلاس کاری زیاد بود، اما با گرانی بلیت هواپیما حتی تعداد مسافران بیزنسی و کاری هم کاهش یافته است.
وقتی پروازها خالی به آسمان می‌پرنددر گذشته مسافر خارج از هر نوع قشر و کلاس کاری زیاد بود، اما با گرانی بلیت هواپیما حتی تعداد مسافران بیزنسی و کاری هم کاهش یافته است. آن‌ها قبلا صندلی‌های بیزنس یا فرست کلاس را می‌خریدند، ولی حالا اکونومی‌ها را ترجیح می‌دهند. سفرهایی هم که به قصد دیدار اقوام، فرزندان و یا آشنایان انجام می‌شد نیز خیلی کم شده و مهم‌تر از همه سفرهای توریستی که به شدت کاهش داشته است. بگذریم که ماه پایانی تابستان فرودگاه‌های بین‌المللی شلوغ بودند، چون مسافران آن دوره بلیت‌هایی با قیمت قدیمی یا چارتری را خریده بودند و این اصلا معیار درستی برای این‌که سفرهای خارجی را بدون تغییر و همچنان پرطرفدار اعلام کنیم، نیست.
این را یک فعال حوزه هواپیمایی می‌گوید و مصداق می‌آورد که هر سال با رسیدن فصل سرما، سفر به خاور دور اوج می‌گرفت و پروازهای مالزی و تایلند خالی نمی‌ماند، اما امسال هواپیماها به این مقاصد خالی پرواز می‌کنند.

به گفته ناصر مرادی، وضعیت فروش بلیت پروازهای داخلی نیز مشابه خارجی‌ها است. چند روز پیش خلبانی تعریف می‌کرد یکی از پروازهای تهران ـ ‌تبریز تنها دو مسافر داشت که با این حساب پرواز آن هواپیما اصلا مقرون به صرفه نبود، بنابراین باید مسافران را راضی می‌کردند که از این پرواز منصرف شوند و با هواپیمای دیگری این سفر را انجام دهند. کاهش تعداد مسافران در پروازها کاملا مشهود است است. بسیاری از همکارانم در آژانس‌ها بیکار نشسته‌اند تا شاید یک بلیت بفروشند. قطعا ادامه کار برای آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی بسیار دشوار است، اما با تعطیل کردن که کار دست نمی‌شود. با یارانه دادن هم مشکل حل نمی‌شود، چاره باید اساسی باشد و درمان موقف نباشد.

وی با اشاره به رکود و احتمال تعطیلی تعداد زیادی از آژانس‌های گردشگری، می‌افزاید: شرکت‌های هواپیمایی شرایط فروش بلیت را سخت‌تر از گذشته کرده‌اند، مهلت زمان پرداخت‌های نقدی را از ۱۵ روز به ۵ روز رسانده‌اند. مبالغ ضمانت‌نامه‌های بانکی را نیز افزایش داده‌اند. اوضاع گردشگری چندان مطلوب نیست، اما همینطوری هم نمی‌ماند. مرادی نیز معتقد است اگر دولت برنامه‌ریزی درست و سریعی داشته باشد می‌توان دست‌کم از این موقعیت برای جذب گردشگر خارجی استفاده کرد.

برچسب ها: مسافرت ، پرواز ، توریستی ، آژانس
نام:
ایمیل:
* نظر: