bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
روایت حمیده ماحوزی از سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی:
جشنواره ملی مشاعره رضوی امسال سیزده ساله می‌شود؛ رویدادی که با عطر جانفزای ملکوت در استان بوشهر برگزار می‌شود و راوی داستان امام غریب است؛ همان امام معصومی که امروز قبله آمال شیعیان در خراسان به‌شمار می‌رود و ...
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
«قلبی شکست و دور و برش را خدا گرفت/ نقاره می‌زنند... مریضی شفا گرفت/ دیدی که سنگ در دل آیینه آب شد/ دیدی که آب حاجت آیینه را گرفت/ خورشید آمد و به ضریح تو سجده کرد/ اینجا برای صبح خودش روشنا گرفت/ پیغمبری رسید و در این صحن پر ز نور/ در هر رواق خلوت غار حرا گرفت/ از آن طرف فرشته‌ای از آسمان رسید/ پروانه‌وار گشت و سلام مرا گرفت/ زیر پرش نهاد و به سمت خدا پرید/ تقدیم حق نمود و سپس ارتقا گرفت/ چشمی کنار این همه باور نشست و بعد/ عکسی به یادگار از این صحنه‌ها گرفت/ دارم قدم قدم به تو نزدیک می‌شوم/ شعرم تمام فاصله ها را فرا گرفت/ دارم به سمت پنجره فولاد می‌روم/ جایی که دل شکست و مریضی شفا گرفت ...» (رحمان نوازنی).
جشنواره ملی مشاعره رضوی امسال سیزده ساله می‌شود؛ رویدادی که با عطر جانفزای ملکوت در استان بوشهر برگزار می‌شود و راوی داستان امام غریب است؛ همان امام معصومی که امروز قبله آمال شیعیان در خراسان به‌شمار می‌رود و گنبد طلایی‌اش امید دل‌های خسته و رمیده است و ضریح و صحن‌های خوش‌عطرش مامنی برای حاجت‌خواهانی است که از راهی دور با خاطری آزرده و دلی تنگ آمده‌اند تا امام نزد خالق هستی واسطه شود برای گره‌گشایی از مشکلاتشان. این جشنواره محفل عشق، معرفت و اقبال است که هر ساله بر کرانه خلیج آبی فارس در یکی از زیباترین بندرهای جنوبی میزبان اهالی دل است؛ اهالی که کلامشان همه عشق و بیت‌الغزل است. این رویداد امسال میزبان 57 عاشق است. عاشقانی که آمده‌اند تا با زمزمه‌ تغزل‌هایشان روح را از عالم حضیض به عرش سوق دهند و شمه‌ای از زیبایی‌های الهی را در قامت شعر به رخ بکشند. 

این جشنواره هرساله با شور و شوق خاص و با استقبال خوبی برگزار می‌شود. البته برخی معتقدند که این جشنواره برای تاثیرگذاری بیشتر باید تغییراتی در آن صورت بگیرد؛ چراکه به‌دور تکرار افتاده و برای این‌که برای شرکت‌کنندگان و مخاطبانش از تازگی بیشتری برخوردار شود، باید به‌روز شود و با سبک و سیاقی متفاوت‌تری برگزار شود؛ موضوعی که نیاز به تامل و واکاوی دارد. حال سیزدهمین دوره جشنواره ملی مشاعره رضوی امسال هم به سبک و سیاق قبل برگزار خواهد شد. البته باید اشاره کرد که شعر خوب و بامحتوا هیچ‌گاه موجب دلزدگی کسی نمی‌شود و اگر برخی بر این عقیده هستند که باید در جشنواره تغییراتی ایجاد شود؛ به این معنی نیست که جشنواره کارکرد خود را از دست داده، بلکه آنها در پی این هستند که با تدبیر راهکارهای خلاقانه و نوآورانه به تاثیرگذاری و جذابیت آن بیفزایند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی در خصوص برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی به بامداد جنوب گفت: برگزاری این دوره از جشنواره به‌دلیل گرما و مشکل برق از تیرماه به مهرماه موکول شد. در سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی شرکت‌کنندگانی از تهران، بوشهر، فارس، همدان، اصفهان، زنجان، لرستان و کرمانشاه حضور دارند. خوشبختانه استقبال از جشنواره خوب بوده، به‌گونه‌ای که روند حضور شرکت‌کنندگان در آن صعودی است. امسال هم در مجموع ۳۸۰ نفر در جشنواره شرکت کردند که پس از داوری تلفنی در نهایت ۵۷ شرکت کننده به دور پایانی جشنواره راه یافتند که البته باید اشاره کنم یکی از شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره، برگزیده جشنواره دانش‌آموزی مشاعره رضوی است که تیرماه در بوشهر برگزار شد. ان‌شاءالله همه مشاعره‌کنندگان 18 مهرماه از ساعت 8 صبح در هشت گروه در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

حمیده ماحوزی در ادامه با بیان این‌که این رویداد امسال نسبت به سال‌های قبل از نظر کیفی از پختگی ویژه‌ای برخوردار است، افزود: چراکه شرکت‌کنندگان این دوره با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها اندوخته‌اند، از نخبگان فن مشاعره به‌شمار می‌روند، بدون شک این مهم در کیفیت جشنواره بی‌تاثیر نخواهد بود. در این دوره افزون بر تقدیر از هشت برگزیده، از نفرات دوم هر گروه نیز تقدیر به‌عمل می‌آید. همچنین در سیزدهمین دوره جشنواره مانند سال پیش دو خانواده برتر رضوی -که به‌صورت خانوادگی در مشاعره شرکت می‌کنند- خواهیم داشت و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد. از آنجایی که این جشنواره یکی از مطالبات عمومی است با وجود همه مشکلات مالی درصدد برآمدیم که آن را به بهترین نحو برگزار کنیم، امیدوارم رضایت مخاطبان گرامی را به‌دنبال داشته باشد.

وی درخصوص هیات انتخاب این دوره از جشنواره گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته سعید بیابانکی، رضا معتمد، علی هوشمند، رضا احمدی‌فرد، صدیقه مزارعی‌زاده و مرضیه معصومی داوری جشنواره را برعهده دارند. این تیم داوری باسواد که خود از اهالی شعر و ادب هستند، خوشبختانه هر ساله‌ به‌دور از تعصب و با احاطه کامل بر شعر مذهبی به داوری می‌پردازند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که «سال گذشته آقای بیابانکی در گفت‌وگویی که انجام دادند، اشاره کردند که این جشنواره به تکرار افتاده و باید متولیان آن به فکر سبک و سیاق جدیدی برای آن باشند! مثلا از بیت‌خوانی به غزل‌خوانی روی بیاورد! آیا شما در این باره موافق هستید»، توضیح داد: این موضوع در دبیرخانه جشنواره هم مورد بحث قرار گرفته است. از آنجایی که این جشنواره دارای رضایت و استقبال عمومی است و طرفداران خاص خودش را دارد، هیچگاه دچار ملال یا خستگی نخواهد شد و قابلیت‌های خاص خودش را به‌منصه ظهور می‌گذارد. هر سال حضور شرکت‌کنندکان جدید باعث تنوع در این جشنواره می‌شود اما باید اعتراف کرد هر جشنواره برای ماندگاری باید مدام به‌روز شود. در این زمینه ما منتظر دستور دبیرخانه هستیم. امیدواریم که تنوع بیشتری را در این خصوص شاهد باشیم.

ماحوزی در ادامه با تاکید بر این‌که دبیرخانه سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی برای ارتقای کیفیت جشنواره یک نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواهد داشت، امید که رسانه‌ها هم در این زمینه همکاری کنند تا با کمک هم بتوان پیشنهادات شرکت‌کنندکان را برای برگزاری هرچه بهتر دوره‌های آتی جشنواره جمع‌آوری و لحاظ کرد، افزود: ما انتقادات و پیشنهادات را با جان و دل می‌شنویم و آنها را در ادامه راه لحاظ خواهیم کرد. به‌طور قطع ما اگر نقاط ضعف و قوت جشنواره را بدانیم، در ارتقای کیفیت آن نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دو سال اخیر تاکید ویژه‌ای دارد که از کمیت جشنواره‌ها کاسته شود تا از لحاظ کیفی بازدهی قابل قبول و خروجی بامحتوایی داشته باشد. 
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که یکی از بخش‌های جشنواره ملی مشاعره رضوی، بخش خانواده رضوی است که در این بخش شرکت‌کنندگان به‌صورت خانوادگی به مشاعره می‌پردازند، این موضوع چقدر توانسته به نزدیک‌تر شدن افراد جامعه به سیره ائمه اطهار کمک کند، گفت: ما دو سال است که این بخش را در دستور کار قرار دادیم. شک نکنید زمانی که در یک خانواده چند نفر به مشاعره در خصوص یک موضوع می‌پردازند، هم علاقه‌مندی آنها به آن موضوع بیشتر می‌شود و هم این‌که انس آن خانواده با شعر و ادبیات بیشتر از قبل می‌شود. خوشبختانه در این بخش شاهد حضور خانواده‌هایی از خارج از استان هم هستیم. این موضوع در انتظام و عملکرد خانواده تاثیر مثبتی خواهد داشت و همچنین کیفیت این رویداد را از لحاظ کارکرد مشاعره بالا خواهد برد؛ چراکه اعضای خانواده به‌صورت بسیار ویژه‌‌ای از همدیگر تاثیر می‌پذیرند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با بیان این‌که سیزدهمین جشنواره ملی مشاعره رضوی متناسب با امام رضا (ع) که هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت است، هشت برگزیده خواهد داشت، تصریح کرد: البته از دید ما همه شرکت‌کنندگان برنده هستند؛ اما خب این رویداد، یک مسابقه است و شرایط خاص خودش را دارد که تمام دست‌اندرکاران و همکارانم در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جان و دل مایه می‌گذارند که به‌نحو احسن برگزار شود. همچنین از دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) تشکر می‌کنم که هرساله با تمام وجود ما را در برگزاری این جشنواره یاری می‌کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: