bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷
جوابیه بدون عنوان اداره صنعت، معدن و تجارت بوشهر؛
چند روز پیش بود که مطابق با گزارش عملکرد منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در مورد تعداد مجوزهای صادر شده برای سرمایه‌گذاری و همچنین میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان‌های مختلف گزارشی خلاصه نوشتیم. این گزارش از آنجایی که بر اساس آمار و ارقام دولتی منتشر شده، علی‌القاعده مبنایش گزارش‌های همین اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بوده است.
وقتی می‌خواهند از هیچ، چیزی بسازندبامداد جنوب:
چند روز پیش بود که مطابق با گزارش عملکرد منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در مورد تعداد مجوزهای صادر شده برای سرمایه‌گذاری و همچنین میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان‌های مختلف گزارشی خلاصه نوشتیم. این گزارش از آنجایی که بر اساس آمار و ارقام دولتی منتشر شده، علی‌القاعده مبنایش گزارش‌های همین اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بوده است. بر اساس این آمار و ارقام کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در استان بوشهر در طول چهار ماه نخست امسال، هفت میلیارد تومان و تعداد مجوزهای صادرشده هم سه عدد بود تا به این ترتیب رتبه درخشان استان بوشهر با مدیریت مدیرانی که اصلا خواب نمی‌روند و همیشه بیدار و هوشیار هستند، در جایگاه پرافتخار 31 کشور قرار بگیرد، یعنی استانی با این همه پتانسیل، 905 کیلومتر ساحل، صداها فرد متمول و ... از ایلام، کهگیلویه، چهارمحال، اردبیل و خراسان شمالی و جنوبی هم عقب افتاد. در آن گزارش هم این محصول نهایی را نتیجه مدیریت فوق‌ بشری و حرفه‌ای مجموعه استانداری اعلام کردیم که افراد با تخصص بسیار بالا که تجربیات سترگی در حوزه‌های مختلف دارند، آن را عملی کردند. 

ما فقط در این مانده‌ایم که این 10 جلسه‌ای که عبدالکریم گراوند در مورد رفع موانع تولید در هر 10 شهرستان استان گذاشت، خروجی‌اش شد هفت میلیارد تومان؟ فقط پول بنزین، حق ماموریت و نهار و شامی که حضرات در این مراسم‌های گره‌گشای کم‌نظیر صرف کردند بیش از هفت میلیارد تومان بود؟ حالا انگار این گزارش چندان به مذاق حضرات خوش نیامده و به ضرس قاطع می‌گوئیم که اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر را ناچار کرده‌اند که عریضه‌ای در قالب جوابیه مرقوم کنند و بیشتر گزک دست ما جماعت روزنامه‌نگار بدهند تا چیزی بیشتر قلمی کنیم. ما این جوابیه را فقط با گرفتن نیم‌فاصله‌ها بدون هیچ قلم‌خوردگی یا دست بردن در محتوا منتشر می‌کنیم، اما پیش از آن شما را به خواندن این چند نکته هم دعوت می‌کنیم:

نخست؛ خوشحالیم که این سازمان یا اداره محترم، گفتند که نقد پذیر هستند، اما خدا می‌داند ما هیچ نقدی به عملکرد آنها نداریم. وقتی مسوولان اقتصادی و عمرانی استان چیزی از سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و کلا سرمایه‌گذار را فراری می‌دهند و همه را در چشم پیمانکار ملاحظه می‌کنند، انتظاری جز این نیست.
دوم؛ نوشته‌اند: «بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جذابیت‌های بومی بیان شده است و صرفا شاخص صدور پروانه بهره‌برداری آن هم بر اساس آمار چهارماهه...» خوب برادر جان شما با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها، شرایط اقلیمی، فرهنگی و جذابیت‌های بومی، برای ما بفرمائید که کلا چند چند تشریف داریم؟ چرا شما این موارد را به وزارتخانه متبوع خود گزارش نکردید که بنویسند ما به این دلایل فقط توانستیم هفت میلیارد تومان سرمایه جذب کنیم و از استان ایلام و خراسان جنوبی که یکی نصف ما جمعیت، یک دهم ما منابع، صفر ساحل، یک گمرک خشکی دارد و دیگری بیابان برهوت است، عقب‌تریم!

سوم؛ گفته‌اند که استان بوشهر، استانی تجاری است! خوب پس اگر استانی تجاری است، پس لطفا این مناطق ویژه، شهرک‌های صنعتی و فقط نام تجارت بر سازمان صنعت و معدن بماند، چرا که دو دیگر اضافی است. در ضمن حوزه پتروشیمی هیچ ارتباطی با استان و مدیران استانی ندارد. ساز و کارهای آنها فارغ از مدیریت استان بوشهر دیده می‌شود. یک بار هم استاندار قبلی خواست در آبپخش یک کارگاه پتروشیمی احداث کند، که بیچاره وزیر را دنبال کردند!
چهارم؛ در مورد دومی که مرقوم کرده‌اند، هیچ مشکلی نیست، ما قیاسی با دیگر استان‌ها خواهیم کرد تا ملاحظه کنیم که آیا دوباره رتبه‌امان 31 کشور می‌شود یا نه. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود..!

پنجم؛ دوباره منبر پتروشیمی‌ها و اینکه مجوزشان را شما داده‌اید، پس بفرمائید که عسلویه یا خارگ از بوشهر جدا هستند. در سطح عالی کشور از شما خواسته‌اند مجوز صادر کنید، اگر همین کار را هم نمی‌‌کردید که دیگر هیچ. بفرمائید چند تا از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی را شما به‌عنوان سرمایه‌گذار جذب کرده‌اید و چقدر سرمایه‌ آورده‌اند!! 
ششم؛ و اما در مورد آخر، ما امیدواریم که این مجوزها در حد کارگاه ارده‌سازی و روغن‌کنجدگیری و بسته‌بندی خرما نباشد، لطف کرده و در پایان سال اگر ما یادمان نبود، یادآوری کنید تا میزان اشتغال این 30 پروانه و میزان سرمایه‌ای که وارد استان شده را منتشر کنیم. خدا می‌داند ما بخیل نیستیم، فقط از حرکات گوبلزی بدمان می‌آید. 
خلاصه آنکه ما بدمان می‌آید طرف برادر خانمش در خانه نشسته و از فلان شهرداری حقوق می‌گیرد یا حقوق فلان خبرنگار مزدور را از فلان شهرداری پرداخت می‌کند، خدمت به مردم با حرف مفت تحویل دادن جور در نمی‌آید....

مدیر مسئول محترم روزنامه بامداد جنوب 
با سلام
در پاسخ به تیتر نخست آن روزنامه منتشره در 14 مهرماه مبنی بر «فقط ۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بوشهر» به شرح ذیل پاسخ مربوطه ارسال می‌گردد؛ خواهشمند است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات کشور جهت تنویر افکار عمومی نسبت به درج آن در همان صفحه و ستون روزنامه اقدام فرمایید .

این سازمان با در نظر گرفتن اصل انتقادپذیری در راستای پویایی خود ضمن دریافت بازخورد از عوامل محیطی جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به منظور تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد ملی؛ همواره از نقد واقع‌بینانه و منصفانه استقبال می‌نماید .
نقدی که توسط نگارنده‌ی محترم مقاله بر میزان سرمایه‌گذاری در استان بوشهر در مقایسه با سایر نقاط کشور انتشار یافته است به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جذابیت‌های بومی بیان شده است و صرفا شاخص صدور پروانه بهره‌برداری آن هم بر اساس آمار چهارماهه؛ ملاک سنجش توسعه سرمایه‌گذاری منظور گردیده است که در این‌باره بیان چند نکته قابل ذکر می‌باشد .
1-استان بوشهر به لحاظ بافت و سابقه فرهنگی و جغرافیایی به‌عنوان اقلیمی تجاری شناخته شده است و عملکردهای استان در تولیدات صادرات‌گرا یا فعالیت‌های تجاری در حوزه‌های مختلف همچون صنایع معدنی، تولیدات پتروشیمی و ... بیش از 33 درصد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده که این امر گویای جذابیت تجاری و رویکرد واقعی مدیران استانی و سرمایه‌گذاران جهت ایفای نقش مهم در اقتصاد ملی است .

2-نکته دوم اینکه استناد به آمار چهار ماهه در سنجش عملکرد یک مجموعه مستند محکمی نخواهد بود چراکه بر اساس آمار منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (همان مرجعی که نگارنده محترم مقاله بدان استناد نموده است) سال 95 نسبت به سال 94 میزان صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در تعداد 80 درصد، ارزش سرمایه‌گذاری 293 درصد و میزان اشتغال محقق شده 53 درصد رشد نشان می‌دهد و این آمار برای سال 96 نسبت به سال 95 در میزان ارزش سرمایه‌گذاری 406 درصد و میزان اشتغال محقق شده 21 درصد رشد داشته است که این مقدار از رشد در طی دو سال متمادی نشان از تمرکز مدیران استان در بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و افزایش جذب سرمایه‌گذاری بوده است .

3-در مطلب منتشر شده تعداد پروانه‌های صادره با حجم سرمایه‌گذاری اندک مورد نقد قرار گرفته است که در این مورد ذکر این نکته لازم به‌نظر می‌رسد ؛ تعداد زیادی از پروانه‌های صادره در مناطق ویژه طی سال‌های اخیر؛ منجمله شرکت‌های بزرگ پتروشیمی از مرحله حضور سرمایه‌گذار تا صدور جواز تا نظارت بر پیشرفت‌های فیزیکی توسط سازمان پیگیری و تنها صدور پروانه بهره‌برداری توسط آن مناطق انجام گردیده که این امر می‌بایست در قضاوت‌های اینگونه مد نظر قرار گیرد .
4-در پایان نیز اعلام می‌گردد طبق پیش‌بینی‌ها بیش از30 فقره پروانه بهره‌برداری‌؛ با رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال قابل توجه نسبت به سال 96؛ تا پایان سال جاری صادر خواهد شد .

نام:
ایمیل:
* نظر: