bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷
باوجود فشارهای بی‌سابقه امریکا؛
حدود دو هفته زمان تا 13 آبان، روز نمادینی که امریکایی‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در گرفته‌اند، باقی‌مانده است. امریکایی‌ها در حالی با تعیین کارگروه‌ها و ایجاد شرایط خاص در حال افزایش فشار بر تهران هستند که به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های آنها تاکنون دستاوردهای مورد انتظار را نداشته است.
فضا به‌نفع ایران تغییر خواهد کردبامداد جنوب - ابوعلی زرین‌قلم:
حدود دو هفته زمان تا 13 آبان، روز نمادینی که امریکایی‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در گرفته‌اند، باقی‌مانده است. امریکایی‌ها در حالی با تعیین کارگروه‌ها و ایجاد شرایط خاص در حال افزایش فشار بر تهران هستند که به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های آنها تاکنون دستاوردهای مورد انتظار را نداشته است. آنها از یک‌سو بزرگ‌ترین شریک سیاسی، نظامی و فکری خود یعنی اروپا را در کنار خود در مورد تحریم‌های ایران ندارند و از سوی دیگر با کشورهایی چون چین و روسیه وارد یک جنگ اقتصادی شده‌اند که این موضوع تمایل پکن و مسکو را برای عمل به درخواست‌های امریکا به‌شدت کم کرده است. این در حالی است که در سوی دیگر سیاست، بسیاری از کشورها نمی‌خواهند فضای ارتباط و کسب و کار با ایران را به رقبای تاریخی خود واگذار کنند و به همین دلیل به سران کاخ سفید تاکید کرده‌اند رفتن از ایران به ضرر منافع ملی آنها خواهد بود و ترجیح خواهند داد که دست به چنین اقدامی نزنند. هند یکی از این کشورهاست که در حوزه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و خرید نفت از ایران معاف شده است. 
این موارد در کنار تلاش‌های بی‌سابقه دیپلماتیک ایران برای فشار بر امریکا باعث شده تا میزان موفقیت تهران بیشتر شده باشد. 

موفقیت ایران در FATF
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ضمن ابراز تاسف از باقی‌ماندن اغلب برنامه‌های عملیاتی، به ایران چهار ماه دیگر (تا فوریه 2019) برای تکمیل اصلاحات مهلت داد.
به گزارش رویترز، گروه ویژه اقدام مالی در آخرین نشست خود در روز جمعه اعلام کرد که ایران تا ماه فوریه مهلت دارد اصلاحات لازم برای رسیدن به استاندارهای بین‌المللی را اعمال کند وگرنه با عوقب آن روبه‌رو خواهد شد. امریکا در این اجلاس تلاش داشت تا اقدامات مقابله‌ای علیه ایران که از تیرماه 1395 و در حین اجرای برجام تعلیق شده بودند را مجدد وضع کند اما این تلاش‌ها با نگاه بی‌طرفانه و فنی اکثریت قاطع اعضای این گروه ناکام مانده است.
در همین حال وزیر امور خارجه امریکا مدعی شد که واشنگتن به فشار خود علیه ایران ادامه خواهد داد.
مایک پمپئو، در ادعاهایی بی‌اساس و با استفاده از سیاست ایران‌هراسی در توئیتی نوشت: امریکا مصمم است که کمپین فشار حداکثری خود علیه نظام ایران را ادامه دهد. 
این در حالی است وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در توئیتی در اعتراض به تحریم‌های اعمالی امریکا علیه ایران نوشته بود: تحریم‌های اخیر ایالات متحده ناقض دو دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات؛ این یعنی اوج بی‌اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم. دشمنی رژیم قانون‌شکن امریکا علیه ایرانی‌ها با اعتیاد به تحریم‌ها تشدید شده است.

سازوکار مالی با ایران به‌زودی اجرائی می‌شود
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که برنامه این اتحادیه برای ایجاد سازکار مالی برای حفظ دادوستد با ایران و دور زدن تحریم‌های جدید امریکا به‌زودی اجرائی خواهد شد.
به گزارش ترند، فدریکا موگرینی، درباره سازوکار مالی برای حفظ روابط تجاری با ایران گفت: این ایده هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در سطح وزیران مطرح شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که سیستم را راه‌اندازی کنند و حال در صدد استقرار آن هستند. من اطمینان دارم که آنها در هفته‌های آینده با موفقیت به این کار ادامه خواهند داد.
وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: باید بگویم که شرکایمان در آسیا به‌خاطر دلایل امنیتی که به آسیا و آسیای مرکزی نیز مرتبط می‌شود، همیشه اشتیاق‌ مضاعفشان را برای کار در راستای حفظ کامل تعهداتشان به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نشان داده‌اند. ما فراموش نمی‌کنیم که ایران نه‌تنها یک کشور خاورمیانه‌ای است، بلکه برای مثال مرز بسیاری با افغانستان دارد و از ارتباطات و منافع زیادی در آسیا برخوردار است. من همیشه منافع و مواضع مشترکمان با شرکت‌های آسیایی‌ برای حفظ برجام و ضرورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را دیده‌ام.

از سوی دیگر، سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه پاریس با حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) و اعلام مفید بودن این پیمان برای امنیت جهانی، بر پایبندی به این توافقنامه بین‌المللی تاکید کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس از بروکسل؛ کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت از برجام که برنامه‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌کند، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد. اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام مخالفت خود را با اقدام رئیس‌جمهوری امریکا برای خروج یکجانبه از برجام اعلام و بر حفظ آن تلاش می‌کنند. این نهاد اروپایی اعلام کرده است که بسته‌هایی را در حمایت از تجارت شرکت‌های خود با ایران و همچنین سازوکار مالی موسوم به SPV برای مصون داشتن تعاملات مالی اروپا با ایران ارائه می‌دهد.

دفاع ویژه روس‌ها از برجام
این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر اقدامات امریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را متناقض قوانین بین‌المللی خواند و از دلایل روسیه برای حفظ برجام و همکاری با ایران گفت.
ماریا زاخارووا در جمع خبرنگاران با بیان این‌که روسیه پیش‌تر موضع صریح خود درباره خروج امریکا از برجام را اعلام کرده است، اظهار کرد: مواضع روسیه در این زمینه بارها از سوی وزیر خارجه و سایر مقامات تکرار شده است. ما معقتدیم برجام فقط مربوط به سیاست نمی‌شود بلکه اوضاع اقتصادی، ثبات جهانی و موضوعات روز در روابط بین‌المللی و نیز فعالیت‌های اقتصادی خارجی روسیه و سایر کشورها را هم در بر می‌گیرد.

زاخارووا با بیان این‌که مشاهده می‌شود که امریکا اقدامات مخربی علیه جامعه جهانی (درباره برجام) صورت می‌دهد که با قوانین بین‌المللی و قطعنامه شورای امنیت که لازم‌الاجراست، مغایرت دارد، ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که برجام صرفا توافقی بین چند کشور نیست بلکه سندی لازم‌الاجراست و ماهیت جهانی دارد. متاسفانه هیچ اقدام سازنده‌ای در کوتاه‌مدت و بلندمدت از سوی امریکا دیده نمی‌شود و این وضعیت باعث تنش بیشتر در منطقه شده است و ما نه تنها شاهد تشنج سیاسی و نظامی در منطقه هستیم بلکه بی‌ثباتی اقتصادی نیز به‌وجود آمده است.
وی در دفاع از برجام افزود: این توافق بین‌المللی با رفع نگرانی‌های سیاسی و نظامی، مسیری برای بهبود همکاری‌ها در عرصه‌های اقتصادی، مالی و انرژی فراهم کرد. پس از این توافق، همکاری‌ها با ایران در آغاز شد، شرکت‌های اروپایی همکاری با شرکای ایرانی را آغاز کردند، در خصوص همکاری‌های خودمان (روسیه) چیزی نمی‌گویم چراکه متاسفانه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی همراه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: