bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷
پزشکان آینده در بوشهر و مشکلات اسکان؛
زندگی خوابگاهی دورانی است که برای سالیان سال در ذهن بسیاری از ساکنان آن خواهد ماند. مرحله‌ای نوین در زندگی دانشجویان با خاطرات فراوان که آنها را با تجربه‌های جدیدی آشنا می‌کند و..
بامداد جنوب - امیرحسین حقیقی:
مدتی است که دانشگاه‌های کشور میزبان دانشجویانی جوان و پرانگیزه از اقصی نقاط مختلف کشور هستند، دانشجویانی که پس از تلاش‌ها و مرارت‌های زیاد سد دشوار کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و برای ورود به عرصه علم و دانش، با شور، اشتیاق و آرزوهای فراوان دنبال ساختن آینده‌ای روشن هستند،‌ قطعا در این میان داشتن سقفی که بدون دغدغه بتوانند زیر آن دوران پر پیچ و خم زندگی دانشجویی را بگذرانند و سختی‌های فراق خانواده را تحمل‌ کنند، ضروری است.

زندگی خوابگاهی دورانی است که برای سالیان سال در ذهن بسیاری از ساکنان آن خواهد ماند. مرحله‌ای نوین در زندگی دانشجویان با خاطرات فراوان که آنها را با تجربه‌های جدیدی آشنا می‌کند و البته شیرینی‌ها و خاطرات زندگی خوابگاهی تنها یک روی سکه است و بر کسی پوشیده نیست که زندگی در خوابگاه به خودی خود با مشکلات و چالش‌های زیادی همراه است در میان این شرایط سخت و طاقت‌فرسا، دانشجویانی در کنار مشکلات زندگی خوابگاهی؛ خواسته یا ناخواسته با مشکلات و کمبود امکانات رفاهی،‌ وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها نیز روبه‌رو می‌شوند. دانشجویان خوابگاهی معمولا آن عده از جوانانی هستند که با تلاش و پشتکار فراوان از گوشه و کنار ایران و شهرها و روستاهای دور افتاده بدون امکانات در دانشگاه‌های دولتی قبول می‌شوند و با قصد ادامه تحصیل هر جا که باشد هر شرایطی را تحمل می‌کنند. البته مشکلات و شرایط بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور از لحاظ امکانات یکسان است اما لازم است توجه اساسی به زندگی خوابگاهی کرد تا شرایط به هر دلیلی موجب نشود که دانشجویی از ادامه تحصیل پشیمان شود یا دچار افسردگی و بیماری‌های روانی شوند.

در شهر بوشهر نیز شاهد دانشگاه‌هایی هستیم که دانشجویان غیربومی برای ماندگاری در این شهر باید این از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند. 
محمدحسین، دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر است، او که عضو شورای صنفی دانشگاه نیز هست به بامداد جنوب گفت: چند وقتی است که اوضاع خوابگاه خوب نیست، در همین رابطه ما درخواستی تهیه کرده‌ایم که مشکلات را در آن نوشته ایم:
«سیستم سرمایشی اکثر واحدها به‌دلیل فرسوده بودن کولرها، دچار بحران جدی است و برای رفع آن باید کولرها تعمیر یا تعویض شوند. یخچال‌های خراب همچنان وجود دارند و برخی واحدها فقط دارای یک یخچال کوچک هستند که کافی نیست. یکی دیگر از مساله‌های خوابگاه، اجاق گازهای فرسوده و خراب می‌باشد که باید به آن رسیدگی شود».
وی در ادامه مشکلات خوابگاه را چنین شرح داده: نبود فرش یا گلیم برای اتاق‌ها یکی از گلایه‌های دانشجویان است که از زمان قدیم بوده است. همچنین خوابگاه‌ها باید سم‌پاشی بشوند، زیرا وجود حشرات موزی یکی از مسائل اصلی اینجا به شمار می‌رود که علاوه بر بهداشت، برای ساکنان آزاردهنده است. تعداد جاروبرقی‌ها هم به اندازه کافی نبوده و کلا دو عدد وجود دارد که کفایت نمی‌کند.

این دانشجوی رشته پزشکی ادامه داد: یکی از مسائل مهم برای دانشجویان پاسخگو نبودن سالن مطالعه از نظر ظرفیت است، اتاق‌های بلا استفاده‌ای وجود دارد و می‌توان با تغییر کاربری آن، استفاده کرد که این مهم با تلاش دست‌اندرکاران این مجموعه انجام می‌شود.
بنا به شواهد گویا، نیروی خدماتی خوابگاه، برای کارهای غیر مرتبط استفاده می‌شود و این پروسه سبب عدم نظافت کافی و به‌موقع محیط خوابگاه می‌شود لذا باید اقدامات لازم برای تکرار نشدن چنین مشکلاتی انجام گیرد، چراکه با توجه به شرایط خاص تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و دشواری دروس این دانشجویان رسیدگی به مساله خوابگاه امری ضروری به‌نظر می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با داشتن بیش از ۲۳۰۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل یکی از دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی کشور به شمار می‌رود.

 از تعداد دو هزار و ۳۶۰ دانشجوی این دانشگاه، ۱۱۴۱ نفر خوابگاهی هستند. ضمن این‌که هشت خوابگاه دانشجویی متشکل از چهار خوابگاه ملکی و چهار خوابگاه استیجاری و مشارکتی کار اسکان این تعداد از دانشجویان را برعهده دارد که وضعیت اجاره‌بهای خوابگاه‌های استیجاری بدین صورت است که ۴۰ درصد از اجاره‌بها را دانشجویان و باقی را دانشگاه می‌پردازد. همچنین یکی از خوابگاه‌ها، محل اسکان دانشجویان متاهل است.
این شرایط که بخشی از دغدغه‌های دانشجویان خوابگاهی بود مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی است، اما درمورد دیگر دانشگاه‌های بوشهر خبرهای بدی به گوش‌ می‌رسد که وضعیت خوابگاهی مناسبی ندارند، اگر در روزهای آینده وضعیت خوابگاه دانشگاه خلیج فارس، آزاد اسلامی و... بهبود پیدا نکرد، حتما گزارشی در این مورد تهیه خواهیم کرد.

زندگی دانشجویی در محیط خوابگاه یکی از بهترین فرصت‌ها برای رشد فکری و اجتماعی هر دانشجویی است که این دوران را تجربه می‌کند. بنابراین خوابگاه را نباید با مسافرخانه اشتباه گرفت، بلکه ایجاد یک شرایط مطلوب برای ادامه تحصیل حق اساسی هر فرد و دانشجو است که به باید به آن احترام گذاشت، اگر چه بر اساس اذعان دانشگاه‌ها طی دو سال اخیر اقدامات چشمگیری با حمایت بخش‌های مختلف به‌خصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای کاهش مشکلات خوابگاه‌ها و افزایش رفاه دانشجویی صورت گرفته است اما همچنان کمبود 75 هزار ظرفیت خوابگاهی در کشور وجود دارد و لازم است وزیر علوم آینده با توجه ویژه به این حوزه و ادامه سیاست‌های حمایتی صندوق رفاه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، کاهش مشکلات خوابگاهی دانشگاه‌ها و استانداردسازی آن گام بردارد، چراکه بی‌توجهی به تامین سقف مناسب برای دانشجویان علاوه بر زیر سوال بردن عدالت آموزشی، ضربه‌ای سنگین به آینده دانشجویان و در نهایت توسعه کشور وارد خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: