bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
در مورد ماجرای مرگ خاشقجی و اعتراف آ‌ل‌سعود به به انجام این قتل در کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه، باید گفت نوع، شکل و برخوردها با این جنایت به‌گونه‌ای بوده که سعودی‌ها نمی‌توانند به‌سادگی بر آن سرپوش بگذارند..
در مورد ماجرای مرگ خاشقجی و اعتراف آ‌ل‌سعود به به انجام این قتل در کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه، باید گفت نوع، شکل و برخوردها با این جنایت به‌گونه‌ای بوده که سعودی‌ها نمی‌توانند به‌سادگی بر آن سرپوش بگذارند چراکه در عربستان هیچ اقدام و کاری بدون هماهنگی و نظر هیات حاکمه به‌ویژه محمد بن‌سلمان قابل اجرا نیست. اعتراف به قتل و دستگیری چند نفر یک فرار به جلو محسوب می‌شود و نه یک اقدام واقعی، بنابراین نباید انتظار داشت این ماجرا به سادگی به پایان خود برسد و ترامپ بتواند با شکل‌دهی به یک خط خاص بن‌سلمان و اطرافیان او را نجات دهد.

البته بخش ‌بزرگی از این مسائل خارج از کنترل ریاض و واشنگتن است و بستگی تام و تمام به رفتار ترک‌ها دارد. در طول روزهای گذشته مقامات عالی‌رتبه سیاسی ترکیه در این مورد تا جایی که توانستند کمتر حرف زدند و سعی کردند مساله را به شکل قضائی پیگیری کرده و رسانه‌های هم‌سو مانند ینی‌شفق را به‌عنوان رسانه‌ای برای خروجی خبرها تعیین کنند. دلیل این مساله هم این بود که صحت خبرها تائید شود، چراکه ینی‌شفق به سیستم هیات حاکمه چسب است. در یکی از معدود دفعات اظهارنظر، پس از بیانیه سعودی‌ها و اعتراف به کشته‌شدن و نه کشتن جمال خاشقجی، رئیس‌جمهور ترکیه چند خط مطرح کرد تا به ریاض و اشنگتن اعلام کند نظر نهایی را آنکارا و شخص او خواهد داد، نه دربار آل‌سعود.

بیان این‌که نکته از طرف اردوغان که ما تحقیقات خود را ادامه خواهیم داد، مبین چند نکته است: 1) آنچه سعودی‌ها در بیانیه خود گفته‌اند، دروغ است! 2) آنکارا ادله کافی برای اثبات این موضوع دارد که خانواده سلطنتی در این قضیه به صورت مستقیم دست داشته‌اند! 3) اردوغان با این اعلام تاکید کرده که هیچ کسی نمی‌تواند بدون نظر و تائید آنکارا ماجرا را به پایان ببرد، این مساله یعنی آن‌که ترکیه همچنان امتیازات بیشتری می‌خواهد. 4) در یکی از یادداشت‌ها نوشتیم که ترکیه می‌خواهد در حوزه روابط بین‌الملل هم امتیازاتی بگیرد، مانند برداشتن فشارها بر قطر! 
با این سطح تحلیل باید تاکید کرد که آنچه در بیانیه سعودی‌ها آمده چندان اثرگذار نخواهد بود، قتل در ترکیه صورت گرفته و قاتلان نیز شناخته شده‌اند. بندهای تنیده شده در اطراف بن‌سلمان به این سادگی‌ها و با بازداشت چند نفری که حتی روح‌شان هم ممکن است تا قبل از این اقدام از آن خبر نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد و این را به‌ویژه سناتورهای دمکرات امریکایی که راه فشار بر ترامپ را یافته‌اند، بهتر از همه می‌دانند. 
ً
برچسب ها: سیاسی ، یادداشت ، سعودی ، ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر: