bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
تخلف ارزی پتروشیمی‌ها تکذیب شد؛
موضوع عرضه ارز صادراتی شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی در سامانه‌ نیما یکی از مباحثی است که در چند ماه اخیر حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشته است؛ در این زمینه رئیس‌جمهور تاکید کرد که برخی صادرکنندگان حتی دولتی و خصولتی، ارز حاصل از صادرات را دیرتر به سامانه نیما تحویل داده و به کشور خیانت می‌کنند.
بامداد جنوب:
موضوع عرضه ارز صادراتی شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی در سامانه‌ نیما یکی از مباحثی است که در چند ماه اخیر حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشته است؛ در این زمینه رئیس‌جمهور تاکید کرد که برخی صادرکنندگان حتی دولتی و خصولتی، ارز حاصل از صادرات را دیرتر به سامانه نیما تحویل داده و به کشور خیانت می‌کنند. در این بین اما گزارش‌های رسیده از پتروشیمی‌ها خصوصا پتروشیمی‌های استان بوشهر حاکی از آن بود که این پتروشیمی‌ها با تزریق به‌موقع میلیون‌ها دلار ارز به سامانه نیما، از افزایش بیشتر نرخ ارز در این سامانه و بازار آزاد جلوگیری کرده‌اند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که بعضی از پتروشیمی‌ها ارز خود را تمام و کمال و به‌موقع در سامانه رسمی دولت عرضه نکرده‌اند و همین مساله سبب کاهش میزان ارز در این بازار و افزایش نسبی در قیمت‌ها شده است.

در همین راستا، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس روز گذشته در نشست خبری خود با بیان این‌که ما در فروش ارز به هیچ‌وجه انحصاری عمل نکردیم، گفت: برخی تهمت‌ها مبنی بر این‌که پتروشیمی‌ها ارز را عرضه نمی‌کنند صحت ندارد و این مساله به‌سادگی قابل پیگیری است.
جعفر ربیعی با اشاره به این‌که اشتغال و درآمد ارزی از مهم‌ترین مسائل حوزه اقتصاد هستند، افزود: پتروشیمی در هر دو موضوع اشتغال و درآمد ارزی پیشتاز است اما متاسفانه طی چند سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا و خروج آنها از برجام با یک جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم؛ بنابراین به حوزه اشتغال و تولید و ارزآوری و صادرات باید با دید بهتری نگاه شود. اگر قبول داریم که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم نیاز به سرباز، لشکر و افسر داریم که همین کارگران شاغل در شرکت‌های تولیدی و صادراتی سربازان این عرصه هستند. یکی از خواست‌ها این بود که متناسب با نقش این سربازان از آنها حمایت شود. آنها نیاز به پشتیبانی دارند، چراکه همه همت خود را صرفه جنگ با دشمن می‌کنند. دشمنانی که می‌خواهند صادرات و ارز کشور ما کم شود، التهاب به وجود آید و کالا کمیاب شود و مردم در معیشت مشکل داشته باشند.
در همین زمینه، معاون هلدینگ خلیج‌ فارس روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که گفته می‌شود شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ هشت هزار تومان به فروش می‌رسانند، گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمار شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را به نرخ هفت هزار و ۷۰۰ تومان در نیما به فروش می‌رسانند.

عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما با نرخ ۷۷۰۰
در ادامه محبی‌فر، معاون مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هفته گذشته شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را وارد نیما نکرده‌اند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی هماهنگ با یکدیگر و هماهنگ با شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نحوه عرضه ارز تصمیم‌گیری می‌کنند. بر همین اساس ابتدا ارز خود را با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و بعد در بازار ثانویه با نرخ هفت هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کرده است. هفته گذشته و از آنجا که تصمیم‌گیری شده نحوه عرضه ارز در بازار کنترل شده باشد، ارز با میانگین حدود هشت هزار تومان عرضه شد.
به‌گفته وی، ممکن است برخی پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکرده باشند که مشکلی نیست. شاید ارزی برای عرضه نداشتند. در حال حاضر پتروشیمی‌ها با همان نرخی که ارز خود را می‌فروشند، خوراک می‌خرند. به‌طور کلی روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ هفت هزار و ۷۰۰ تومان عرضه کرده‌اند. بازار نیما از ابتدا بر مبنای عرضه و تقاضا بود و پتروشیمی‌ها هم به همین صورت عمل کردند. نرخ عرضه پتروشیمی‌ها همواره نسبت به متوسط نرخ نیما کمتر بوده و این شرکت‌ها سعی کردند ارز ارزان‌تری را عرضه کنند.

عرضه نشدن ارز از سوی پتروشیمی‌ها تهمت است
در ادامه ربیعی با اشاره به اخباری مبنی بر این‌که شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را وارد بازار نمی‌کنند، گفت: به‌نظر من این موضوع تهمت و قابل پیگیری است. سهم پتروشیمی‌ها در صادرات غیرنفتی از ۴۸ میلیارد دلار ۱۲ میلیارد دلار است و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در این ماه متعلق به شرکت‌های پتروشیمی است. اگر پتروشیمی‌ها ارز خود را عرضه نکنند، امکان نگه‌داری آن در خارج را ندارند. شبکه بانکی به ما سرویس نمی‌دهد و ما ارز خود را با روش‌های عجیب و غریب وارد کشور می‌کنیم. از سوی دیگر برای تامین خوراک، پرداخت حقوق و... احتیاج به ریال داریم و باید ارز خود را بفروشیم. هم‌چنین بسیاری از شرکت‌های ما بورسی هستند و همه حرکات آنها از سوی بورس کنترل می‌شود.

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای تعامل با تولیدکنندگان
این مقام مسوول در ادامه با اشاره به افزایش صد درصدی تقاضا در بورس کالا در ماه‌های گذشته، گفت: این تقاضا در حالی اتفاق افتاد که ما شاهد رشد اقتصادی نبودیم. در واقع دلیل این تقاضا تفاوت نرخ ارز در بورس و بازار آزاد بود. عده‌ای در بورس با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان مواد اولیه می‌خریدند و در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.
وی درباره سامانه بهین‌یاب، گفت: هر کسی در بورس خرید می‌کند، باید نام خود را به‌عنوان تولیدکننده در بهین‌یاب ثبت کنند. عده‌ای نام خود را ثبت کرده بودند اما تولیدکننده نبودند. ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما چهارماه زمان برد تا شنیده شود. بالاخره وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت در بورس کالا را بردارد. در این بازار تولیدکنندگان اصلی خریدار خواهند بود. ظرف یک ماه بعد از اجرای این قانون میزان تقاضا در بورس کالا کمتر شده و قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است. ما به‌عنوان عرضه‌کننده اعلام کردیم که اگر وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه برسند که ما بخشی از محصولاتمان را به‌صورت مستقیم به تعدادی از مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم، موافق خواهیم بود. ما انگیزه‌ای برای این‌که همه کالای خود را در بورس یا به‌صورت مستقیم بفروش برسانیم، نداریم. هدف ما رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی است. ما قراردادهای بلندمدت در درون بورس را ترجیح می‌دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: