bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷
کابینه دولت دوازدهم به باور بسیاری از کنشگران سیاسی در کشور، بسیار ضعیف‌تر و ناهمگون‌تر از کابینه یازدهم بود، ضعفی که به همراه ناهماهنگی در همه سطوح باعث شد تا کشور در سال جاری در حوزه اقتصادی تاوان آن را بدهد. اما چرا این ضعف بر دولت دوازدهم شخص روحانی مستولی شد و او نتوانست آنگونه که باید و شاید به اداره کشور بپردازد.
احمد حسن‌زاده:
کابینه دولت دوازدهم به باور بسیاری از کنشگران سیاسی در کشور، بسیار ضعیف‌تر و ناهمگون‌تر از کابینه یازدهم بود، ضعفی که به همراه ناهماهنگی در همه سطوح باعث شد تا کشور در سال جاری در حوزه اقتصادی تاوان آن را بدهد. اما چرا این ضعف بر دولت دوازدهم شخص روحانی مستولی شد و او نتوانست آنگونه که باید و شاید به اداره کشور بپردازد. روحانی در جمع بسیار اندک مشاوران و حلقه بسیار تنگی از اطرافیانش گرفتار شد که منافع فردی، گروهی و درونی خود را بر مصالح عمومی و منافع ملی ارجحیت دادند و هیچ وقت هم حاضر نبودند که از این مساله خودداری کنند. در طول یک سال گذشته بارها و بارها در این مورد به روحانی هشدار داده شد که این پوسته سخت را شکسته و حوزه فکری خود را بیش از پیش گسترش دهد، اما او هیچ وقت به این خواسته توجهی نکرد.

 حلقه‌ای که انگار طلبکار هستند و در همان کابینه نخست روحانی نیز هیچ وقت حاضر نشدند واقعیت‌های جامعه را پذیرا باشند. فردی که امروز در قامت رئیس دفتر رئیس‌جمهور قرار دارد و امورات حزبی مانند اعتدال و توسعه را هم در اختیار، سال 1392 هم مدعی بود که اصلاح‌طلبان هیچ نقشی در پیروزی روحانی نداشته‌اند و این حزب چند نفره او و نوبخت بوده‌اند که این مهم را رقم زده‌اند. آنهایی که دستی بر آتش و تحولات پشت صحنه دارند در همین راستا تاکید دارند واعظی که هوس حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را دارد، مخالف اصلی و جدی اصلا اقتصادی کابینه و حضور افراد قدرتمند و کاربلد برای نجات کشور بود. همین آگاهان تاکید دارند که اتاق فکر واعظی شامل یک نفر است و آن هم کسی نیست جز رئیس دفترش که اجازه ارتباط با هیچکس را به رئیس‌جمهور نمی‌دهد. 

او که میانه‌ای با اصلاح‌طلبان ندارد در واقع همه‌کار قوه مجریه است و حالا هم هر چهار وزیر پیشنهادی از طرف او معرفی شده است. در اینکه روحانی با اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس مشورت نکرده، بماند چرا که اصولا نباید انتظار این رویه را داشت اما اینکه واعظی در گفت‌وگو با ایرنا ادعا می‌کند «در فرایند انتخاب افراد پیشنهادی به عنوان وزرای چهار وزارتخانه اقتصاد، کار، صنعت و راه با همه کارشناسان، صاحبنظران، متخصصین امور و نمایندگان مرتبط با موضوع گفت‌وگو و مشورت شده است» را در کنار گلایه محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید بگذارید که گفته است نه با اصلاح‌طلبان و نه با فراکسیون هیچ رایزنی نشده تا واقعیت را دریابید. خلاصه آنکه با این مرکب و اتاق فکری که شیخ حسن روحانی دارد امید اینکه بتواند نام نیکی از خود بر جای بگذارد، بسیار بعید است. 

برچسب ها: سیاسی ، روحانی ، اتاق فکر
نام:
ایمیل:
* نظر: