bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
آوای موجی‌ها مخاطبانشان را غافلگیر خواهند کرد؛
بوشهر سرزمینی است که موسیقی‌اش به‌دلیل ساختار و محتوایی که دارد، زبانزد خاص و عام است. چه بسا این موسیقی انیس و مونس جاشویی بوده که در تاریکی شب در میان ناکجاآباد زندگی در دل دریا جایی که جز سیاهی شب و صدای وهم‌آلود موج چیزی نیست..
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
بوشهر سرزمینی است که موسیقی‌اش به‌دلیل ساختار و محتوایی که دارد، زبانزد خاص و عام است. چه بسا این موسیقی انیس و مونس جاشویی بوده که در تاریکی شب در میان ناکجاآباد زندگی در دل دریا جایی که جز سیاهی شب و صدای وهم‌آلود موج چیزی نیست؛ یکه‌ و تنها سکان کشتی را به‌دست چسبانده و یا زمزمه شروه خود را از تنهایی بیرون می‌کشد و به خود تشری از جنس امید می‌زند؛ جاشویی که تمام تبعیض‌ها و بی‌مهری‌ها را یکجادر قالب طنز یزله ریخته و در ورای یزله پای بر زمین می‌کوبد و فریاد می‌کشد... . این موسیقی آیینه تمام‌نمای زندگی مردمانی است که با سنت‌ها و آیین‌ها و شرجی‌های نفسگیر تابستان عجین شده‌؛ مردمانی که برای جزءجزء زندگی خود موسیقی و نوایی برگزیده‌اند تا از این رهگذر از وادی ساز و نوا لحظات نابی را برای شنوندگان بیافریند. 

با این اوصاف، پی می‌بریم که موسیقی جنوب به‌ویژه بوشهر هنری بسیط و پر از راز است که برای رسیدن به کنه اسرارش باید راهی یافت، کندوکاوی کرد. از همین روی بود که هنرمندانی چون محسن شریفیان، محمدرضا بلادی و... روی به غور در پهنه موسیقی اصیل بومی آوردند تا شاید بتواند اندکی از زیبایی‌های معنوی و ساختاری این هنر پرمخاطب را نمایان سازند. البته در کنار این موسیقدانان باتجربه، هنرمندان جوانی نیز برای معرفی و جهانی کردن موسیقی محلی بوشهر پا به عرصه گذاشته‌اند تا به سهم خود در رشد و تعالی موسیقی محلی موثر ظاهر شوند. از این رو، این گروه‌ها دین بزرگی بر گردن موسیقی بوشهر دارند اما در اینجا باید به یک اعتراف تلخ تن داد و آن هم این است که موسیقی محلی این دیار تحت سیطره گسترش روزافزون موسیقی پاپ در سطح استان به انزوا رفته، به‌گونه‌ای که اجرای صحنه‌ای این گروه‌ها در استان خودمان با اقبال کمرنگی روبه‌رو شده که می‌طلبد متولیان امر در این زمینه به آسیب‌شناسی بپردازند و با یک‌سویه نگری بیش از این به موسیقی بومی و محلی لطمه نزنند. بنابراین ضرورت دارد که انجمن موسیقی استان به‌عنوان متولی موسیقی با تشکیل اتاق فکری راهی برای خلاصی موسیقی محلی از این وضعیت بیندیشید؛ چراکه بیشتر گروه‌های موسیقی استان در انتظار هوایی تازه و حمایتی در خور هستند. 

گروه موسیقی «آوای موج» یکی از این گروه‌های موسیقایی است که خیلی زود توانست خود را در دنیای موسیقی اقوام ایران‌زمین مطرح کند و بارها و بارها موجب درخشش نام بوشهر در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی شود. بدون‌شک موسیقی بوشهر شهرتش را مدیون هنرنمایی چنین موسیقدانانی است که در نهایت تبحر، تسلط و استادی و با دل و جان میراث موسیقایی خود را در قالب اجراهای صحنه‌ای، انتشار تک‌آهنگ و آلبوم موسیقی به رخ کشیده‌اند. این گروه‌ها در ماه‌های محرم و صفر فعالیت خود را به حرمت سالار شهیدان و یارانش و... متوقف می‌کنند و تمام برنامه‌ها و غافلگیری خود را به بعد از این دو ماه منتقل می‌سازند و عمدتا می‌کوشند فعالیت‌های خود را با رنگ و لعاب جذاب‌تر و مخاطب‌پسندتری تعریف کنند تا بدین طریق لحظات شادی را برای آنها تعریف کنند. در این گفت‌وگو با بهروز فرح‌شیرازی، مدیر روابط عمومی گروه موسیقی «آوای موج» هم‌کلام شدیم و درخصوص برنامه‌های جدید این گروه سخن گفتیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم.

بعد از پایان ماه صفر ظاهرا گروه موسیقی «آوای موج» توری را با محوریت موسیقی جنوبی برنامه‌ریزی کرده است، در این خصوص برای مخاطبان ما بیشتر توضیح بدهید؟
هرچند ما یک گروه بوشهری هستیم اما باید بپذیریم که موسیقی بوشهر با موسیقی استان‌های همجوار اشتراکات نزدیکی دارد، از این‌رو، ما در این تورکنسرت از همه المان‌های موسیقی استان‌های جنوب کشور شامل خوزستان، هرمزگان، بوشهر و حتی سیستان و بلوچستان استفاده و قطعاتی را تنظیم و تهیه کرده‌ایم. بنابراین نام این تور کنسرت را «جنوبی» گذاشتیم که بر اساس مکاتباتی که با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر صورت داده‌ایم، از یکم و دوم آذرماه از بوشهر آغاز می‌شود. سپس هفتم آذرماه در تالار وحدت تهران، هشتم در اصفهان، نهم در شاهین‌شهر، احتمالا پانزدهم یا بیست و دوم آذرماه هم در شیراز به روی صحنه خواهیم رفت. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این تورکنسرت نخست در گستره جنوب کشور اجرا می‌شود. سپس در دی‌ماه در شمال کشور به‌ترتیب در شهرهای رشت و گرگان اجرا خواهیم کرد و دوباره در تهران برای دوستداران موسیقی جنوبی به روی صحنه می‌رویم. همچنین دی‌ماه صددرصد از آلبوم صوتی‌مان در برج آزادی رونمایی خواهیم کرد.

کمی در خصوص این آلبوم که قرار است در زمستان رونمایی شود، توضیح دهید؟ 
این آلبوم که «جنوبی» نام دارد و مراحلی پایانی تولید را طی می‌کند، به همراه کلیپ‌‌های تصویری از اقلیم و المان‌های بومی بوشهر رونمایی خواهد شد، البته در تهیه آن از همه جنبه‌های موسیقایی و جغرافیایی جنوب استفاده کرده‌ایم که استفاده از جغرافیا در تهیه کلیپ‌های تصویری امری طبیعی و مخاطب‌پسند است، از این‌رو ما از این ظرفیت بهره جستیم تا موسیقی جنوب را در فضایی جذاب برای مخاطبان‌مان ارائه کنیم. البته در تلاش هستیم تا آبان‌ماه مجوز انتشار یکی از قطعات‌مان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کنیم.

گروه «آوای موج» بسیاری از اجراهای خود را در تابستان کنسل کرد، آیا دلیل خاصی باعث این موضوع شد؟
بله. به‌دلیل شرایط نابهنجاری که به‌دلیل یک‌سری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور حاکم شد، ما از اردیبهشت‌‌ماه کنسرت‌های خود را متوقف و کنسل کردیم، چون واقعا مردم از نظر معیشتی و اقتصادی تحت فشار بودند و صلاح دیدیم که در این وضعیت با آنها هم‌ذات‌پنداری کنیم. 

شما از جمله گروه‌های موسیقی هستید که حضور فعالی در جشنواره‌های موسیقایی دارید، آیا در سال جاری در جشنواره خاصی نیز حضور دارید؟
بله، خوشبختانه به‌تازگی دعوت‌نامه‌ای از سوی دبیرخانه جشنواره اقوام ایران‌زمین که از نهم تا چهاردهم آبان‌ماه در قشم برگزار می‌شود، دریافت کردیم که احتمال حضورمان در این رویداد زیاد است، سپس به گرگان می‌رویم و در یازدهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین که از 28 آبان‌ماه تا 6 آذرماه برگزار می‌شود، شرکت خواهیم کرد.

سخن پایانی؟ 
به امید روزهای روشن برای موسیقی بومی و محلی.
اعضای گروه «آوای موج» در این تورکنسرت عبارتند از: محسن آقایی (نوازنده نی‌انبان و سرپرست گروه)، عیسی سلیمیان (خواننده)، علیرضا فرحی (نوازنده پرکاشن)، سیاوش آزاد (نوازنده تمپو)، فرهاد گلگون (نوازنده دم دم)، امین باسره (نوازنده عود)، میثاق نامی (نوازنده قانون)، فرهاد راد (نوازنده ضرب و تمپو)، مجید مرادپور (نوازنده گیتار بیس)، مهدی عبدی (اجرای حرکات آیینی)، حسین برون (مدیر هماهنگی)، احسان میرضیایی (مدیر اجرائی)، زهرا همتی (مدیر مسوول موسسه فروغ فلق)، بهروز فرح‌شیرازی (مدیر روابط عمومی)، قاسم فاله (آهنگساز)، سهند امامزاده و ایمان قاسمی‌زاده (تنظیم کننده).
در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، ماهیت موسیقی بوشهر شاد و ریتمیک است و به‌دلیل همین شاخصه در میان سایر استان‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است و عموما اجراهای گروه‌های موسیقی بوشهری در استان‌های دیگر با توفیق روبه‌رو می‌شود. از این رو، باید معترف شویم که موسیقی محلی بوشهری مجالی مناسب برای ترویج روحیه امید و نشاط در سطح جامعه است که می‌طلبد متولیان فرهنگی بستر مناسب را برای ترویج این هنر ارزنده به‌منظور پویایی جامعه فراهم آورند.

نام:
ایمیل:
* نظر: