bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
مدیر مجموعه سوارکاری نیروگاه اتمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دههی اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته‌است، با این وجود سابقه‌ای طولانی داشته‌است و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به‌شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته‌است..
سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دههی اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته‌است، با این وجود سابقه‌ای طولانی داشته‌است و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به‌شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته‌است، و با این که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می‌کند. این رشته در ایران هم علاقه‌مندان زیاد دارد و همانطور که می‌دانید مسابقات آن در شهرهای شمالی کشور به‌طور مداوم برگزار می‌شود. در چند دهه اخیر به‌خاطر توجه بسیار مردم باشگاه‌های متعددی تاسیس شده است و روند رو به رشدی دارند. اما در استان بوشهر وضعیت مقداری متفاوت است. در چند سال اخیر، سوارکاران خوبی در این استان داشته‌ایم ولی نبود یک مجموعه کامل با امکانات بسیار باعث شده تا سوارکاران استان نتوانند تمرینات منظمی داشته باشند. اما پس از سال‌ها نیروگاه اتمی بوشهر با تجهیزات فراوان مجموعه قدیمی سوارکار بوشهر که معروف به مجموعه بندرگاه است را مجهز کرده است تا سوارکار شهر و استان با خیال راحت تمرینات خود را ادامه بدهند. در همین رابط با مدیر این مجموعه صحبت کردیم تا ببینیم آنها در طول این چند سال چه فعالیتی داشته‌اند. 

در این مجموعه، از تمام ظرفیت‌مان استفاده می‌کنیم
باشگاه سوارکاری بندرگاه (نیروگاه اتمی بوشهر) قدیمی‌ترین باشگاه استان بوشهر و یکی از باسابقه‌ترین باشگاه کشور است. قدمت این باشگاه به قبل از انقلال و زمانی که المانی‌ها در اینجا فعالیت می‌کردند، برمی‌گردد و به همین دلیل این باشگاه در کشور سابقه خوبی دارد. برای این‌که باشگاه همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، مسوولان نیروگاه اتمی بوشهر در این سال‌ها حمایت‌ ویژه‌ای از ما داشته‌اند و آنها این کار در راستای وظیفه اجتماعی و حمایت از ورزشکاران و جوانان استان انجام می‌دهند. ما در این مجموعه سعی می‌کنیم که از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم تا دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و ورزشکاران سوارکاری به خوبی یاد بگیرند. همچنین در راستای اسکان و استراحت افرادی که به مجموعه سوارکاری میایند، مکانی با بهترین امکانات موردنیاز ساخته‌ایم آن افراد مشکلی نداشته باشند. به هر حال در ابتدای راه قرار داریم ولی سعی خود را خواهیم کرد تا همچنان مسیر صعودی خود ادامه دهیم. 

نیروگاه اتمی در هر زمینه‌ای از ما حمایت کرده است
اما از این مسائل که بگذریم، باید گفت که سوارکاری ورزشی است که نیاز به هزینه بالایی دارد. به هر اگر اسبی در هنگام تمرین صدمه ببیند، باید خرج زیادی کنیم تا آن اسب سلامت کامل خود را بدست آورد. در این مجموعه اسب‌های مختلفی با نژادهای متفاوت نگهداری می‌شوند اما بیش از 90 درصد اسب‌های این مجموعه ایرانی هستند و فقط یک اسب با نژاد خارجی در میان آنها حضور دارد. با این وجود برخی از این اسب‌ها متعلق به خود باشگاه هستند و باید برای حفظ و نگه‌داری آنها هزینه کرد. به هر حال نیروگاه اتمی در این رابطه از ما حمایت می‌کند و سعی به بهترین شکل ممکن مشکلات این مجموعه را رفع کند. خدا را شکر در 40 سال گذشته هر مسوولی که در نیروگاه بخش ورزش را در دست داشته است، سعی کرده کمک فراوانی کند تا ورزش این منطقه پیشرفت کند. حتی مسابقاتی که در مجموعه برگزار می‌شود، نیروگاه مسائل مالی آنها را برعهده می‌گیرد تا این مسابقات به بهترین شکل ممکن برگزار شوند. این حرف را به این دلیل می‌گویم که افرادی که در مجموعه کار می‌کنند آنچنان وظع مالی خوبی ندارند که بتوانند این کارها را انجام دهند و به همین دلیل به یک حامی نیازمند بودیم. 

سوارکاری، رشته گران‌قیمتی است
ورزش سوارکاری، ورزشی نیست که بگوییم عمومی است. به طور مثال شما یک توپ و دو دروازه می‌خرید و در زمین قرار می‌دهید، پس از این کار 22 نفر وارد زمین می‌شود و به دنبال این توپ می‌روند اما سوارکاری که یک ورزش گران‌قیمت است، نیاز به علاقه اولیه دارد. به هر حال افراد در این شهر هستند که  از همه چیز خود گذشتند تا بتواند در این رشته به فعالیت خود ادامه دهند. از نظر من، سوارکاری یک ورزش خاص است و تنها راه رسیدن به آن، علاقه اولیه و پول است. باید خیلی به این رشته علاقه داشته باشید تا بتوانید وارد آن شوید وگرنه در حالت عادی این کار بسیار سخت و دشوار است. 

بسیار از شاگردان ما، الان در سطح کشوری فعالیت می‌کنند
ما در طول این سال‌ها، شاگردان زیادی در طول یک سال داشتیم و می‌توانم با قاطعیت بگویم که اکثر سواراکان حرفه‌ای استان، در این مجموعه سوارکاری را یاد گرفته‌اند. حتی بهترین مربی سوارکاری استان در مجموعه ما فعالیت می‌کند، الفبای این ورزش را در این مجموعه یاد گرفته است. حتی الان برخی از سوارکارانی که کار خود را از اینجا شروع کرده بودند، حال در تهران حرف اول را می‌زنند. ما در این سال‌ها همیشه شاگرد داشته‌ایم و در مجموع می‌توان استقبال خوبی هم صورت گرفته است ولی با این وجود سعی کرده‌ایم که تبلیغات این ورزش را در شهر بوشهر افزایش دهیم تا علاقه‌مندان بیشتری به این ورزش روی آورند. حیف است که از این مجموعه فوق‌العاده و با امکانات بالا استفاده نشود. به هر حال هدف ما این است که سوارکاری را همه جوانان و مردم استان آموزش بدهیم چراکه این فرموده کتاب خدا است. 

برای دانش‌آموزان و دانشجویان برنامه‌های مختلفی داریم
در ابتدا از این گفتیم که می‌خواهیم از دانش‌آموزان و دانشجوبان در این رشته استفاده کنیم و آنها را با رشته سوارکاری آشنا کنیم. در همین رابطه سعی خواهیم کرد با آموزش و پروش استان مکاتبات لازم را انجام دهیم تا برخی از کلاس‌های ورزش مدارس در این برگزار کنیم. به هر حال با این کار می‌توانیم استعدادها را پیدا کنیم و به آنها اموزش‌های لازم را بدهیم تا در آینده بتوانند در مسابقات کشوری و بین‌المللی به موفقیت برسند.  به هر حال، هر کاری که ما در این مجموعه انجام می‌دهیم در راستای توسعه ورزش استان است. در این ماه‌ها هم هر روز از ساعت 4 بعد از ظهر تا ساعت 8 شب کلاس‌های برگزار می‌شود. الان همانطور که می‌دانید بهترین زمان برای آغاز کلاس‌ها بود چراکه دما هوا نسبت به ماه‌های قبل پایین‌تر آمده است و اسب و سوارکار با راحتی بیشتری می‌توانند تمرین کنند. کلاس‌های ما تا اردیبهشت سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن به دلیل گرمای هوا به مدت 3 تا 4 ماه تعطیل می‌باشد. 

هدف ما، توسعه و پیشرفت ورزش استان است
از شما و روزنامه خوب و وزین بامداد جنوب تشکر و قدردانی می‌کنیم که از ما حمایت می‌کنید. به هر حال همانطور که گفتم، ما می‌خواهیم ورزش استان روز به روز پیشرفت کند و بچه‌های شهر با ورزش سوارکاری آشنایی بیشتری پیدا کنند. شاید برخی‌ها از سوارکاری بترسند ولی من به شما اطمینان می‌دهم اصلا در مجموعه اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد، از طرفی دیگر خداوند در وجود اسب قدرتی قرار داده است که اسب با استفاده از آن می‌تواند بفهمند که سوار او حرفه‌ای است یا مبتدی. از طرفی دیگر مربیان بسیار باتجربه و آموزش دیده در مجموعه داریم که می‌توانند از همه لحاظ به ورزشکاران کمک کنند. بار دیگر تاکید می‌کنم که بسیاری از ورزشکارانی که در این مجموعه تمرین کرده‌اند، الان در سطح بالایی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و به موفقیت‌های زیادی هم رسیده‌اند. امیدواریم که در مردم شهر و استان بوشهر بیشتر از گذشته به این رشته روی آورند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: