bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
با رسیدن فصل سرد سال؛
کم کم به نیمه فصل پاییز نزدیک می‌شویم، زمانی که در شهرهای جنوبی کشور به‌دلیل دیر خنک شدن هوا همچنان از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده شده و این امر باعث می‌شود که احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد شود، بیماری‌هایی که بدون استثنا همه ما به آن دچار شده ایم.
بامداد جنوب:
کم کم به نیمه فصل پاییز نزدیک می‌شویم، زمانی که در شهرهای جنوبی کشور به‌دلیل دیر خنک شدن هوا همچنان از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده شده و این امر باعث می‌شود که احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی و آنفولانزا زیاد شود، بیماری‌هایی که بدون استثنا همه ما به آن دچار شده ایم.
حتما کودکانی را دیده‌اید که به‌علت رعایت نکردن نکات بهداشتی و تغییرات دمای محیط سرما خورده‌اند و کارشان به دکتر و آمپول زدن کشیده شده است اگرچه این بیماری مخصوص بچه‌ها نیست و بزرگ‌ترها نیز دچار سرما خوردگی می‌شوند و انرژی فعالیت روزمره و کارکردن را از دست می‌دهند.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی 
هیچ شکی نیست که ویروس سرماخوردگی در دمای سرد ثبات بیشتری دارد، بنابراین به‌علت شرایط خشک و سرد بیشتر باقی می‌ماند. تفاوت‌هایی بین علائم مرتبط با ویروس سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا وجود دارد اما یکی از این دلایل این است که بدن انسان در زمستان نسبت به ویروس سرماخوردگی حساس است. هوای سرد، رطوبت مجاری بینی را خشک می‌کند و باعث می‌شود که سرایت ویروس بیشتر شود. آنفولانزا و سرماخوردگی و علائمی که در طول بیماری ویروسی دریافت می‌کنیم، اغلب تلاش بدن برای خلاص شدن از شر این ویروس و به حداقل رساندن آسیب است. ویروس، از بینی با عطسه، سرفه از ریه‌ها و گلو، با استفراغ از معده و اسهال از روده‌ها خارج می‌شود و تب باعث می‌شود که ویروس تکثیر شود. موضوع بیماری‌های ویروسی همیشه تا حدودی گیج‌کننده باقی خواهد ماند، زیرا بدن دارای تعداد نسبتا کمی از علائم است که می‌تواند به انواع مختلفی از ویروس‌ها پاسخ دهد.
 تشخیص علائم عفونت آنفولانزا می‌تواند مشکل باشد تا بیماری‌هایی که توسط ویروس‌های دیگر ایجاد می‌شوند، اگر 30 سال یا بالاتر باشید، ممکن است علائم سرماخوردگی باشد. این پیام تحقیقی نشان می‌دهد افراد 30 سال یا بیشتر می‌توانند انتظار داشته باشند در هر دهه دو آنفولانزا برای بقیه عمر داشته باشند. از آنجا که این دو بیماری علائم مشابهی دارند و هر دو در طی فصل سرما می‌آیند، دو بیماری اغلب در ذهن مردم جمع می‌شوند اما چنانچه در این بخش شرح خواهیم داد آنها یکسان نیستند.
با بیش از 200 نوع ویروس شناخته شده بیماری آنفولانزا فرد می‌تواند آمپول آنفلوآنزا بزند. طبق آمار ، تقریبا 90 درصد از همه بیماری‌های آنفولانزا ناشی از ویروس آنفولانزا نیستند، بنابراین ویروس آنفولانزا تنها 14 درصد مواقع فعال هستند.

ساده‌ترین راهکارهای درمان سرماخوردگی
۱- بینی خود را مرتب تخلیه کنید. برای این کار از سرم‌های شست‌وشو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید. اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید. زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید، سوراخ دیگر بینی را با فشار ملایم انگشت ببندید، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید. سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید.
۲ – خود را گرم نگه داشته و استراحت کنید. سعی کنید یکی دو روز اول را استراحت کنید تا هم مانع انتقال ویروس به دیگران شوید و هم راحت‌تر بتوانید خود را درمان کنید. خوردن مایعات گرم هم در این زمان برای‌تان مفید است.
۳ – غرغره کنید. از همان محلول آب نمک برای غرغره هم می‌توانید استفاده کنید. این کار التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را از بین می‌برد.
۴ –در اطراف سینوس‌های دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.
۵- با یک بالش اضافه در زیر سرتان بخوابید. رعایت این نکته باعث بهبودی احتقان مجاری بینی می‌شود، اگر زاویه گردن و تنه بیش از حد تند شود با تغییر مکان بالش این زاویه را تنظیم کنید.
۶- البته بعضی علائم سرماخوردگی را نباید درمان کنید، زیرا این علائم قسمتی از روند طبیعی بهبودی و علائمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند. برای نمونه تب روشی است که بدن شما سعی می‌کند با افزایش درجه حرارت ویروس‌ها را نابود کند. همچنین تب و افزایش درجه حرارت باعث می‌شود پروتئین‌های کشنده میکروب‌ها در خون شما سریع‌تر و موثرتر گردش پیدا کند. سرفه هم علامت دیگری است که مجاری تنفسی شما را از ترشحات غلیظی که ممکن است میکروب‌ها را به ریه و سایر قسمت‌های بدن ببرند پاک می‌کنند. حتی آبریزش بینی بهتر است به میزان کم درمان شود و یا اصلا درمان نشود . داروهای ضداحتقان جریان خون عروق بینی و گلو را کم می‌کند، ولی اغلب افزایش جریان خون بهتر است، چون ناحیه مبتلا را گرم کرده و به تخلیه ترشحات و میکروب‌ها به بیرون از بدن کمک می‌کند.
۷ – وقتی بینی خود را زیاد می‌گیرید، اطراف بینی زخم می‌شود. کمی از کرم دارای منتول در زیر بینی‌تان بزنید که مجاری تنفسی را باز می‌کند و باعث بهبودی پوست ملتهب قاعده بینی هم می‌شود. قطره منتول هم برای این کار مناسب است و آن را از داروخانه‌ها می‌توانید بگیرید.

رژیم غذایی برای درمان بیماری
در ادامه به موادی غذایی اشاره می‌کنیم که بهتر است آنها را در منزل داشته باشیم و به محض بروز علائم سرماخوردگی از آنها استفاده کنیم.
نعناع؛ از آن‌جایی که این گیاه حاوی ماده‌ای است که باعث تسکین، گرفتگی بینی و سرفه‌های شدید می‌شود، بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنیم تا گلودرد را تسکین دهد و عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنیم تا هوای خشک را مرطوب کند.
زنجبیل؛ زنجبیل دم کرده در صورتی که تب و لرز کرده‌ایم بدن را گرم می‌کند. یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنیم.
دارچین؛ همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می‌کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنیم یا چند چوب دارچین بجوشانیم تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به‌عنوان نوشیدنی هم می‌توانیم، استفاده کنیم.

عسل؛ عسل را هر طور که استفاده کنیم، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که روزی یک قاشق چایخوری عسل مصرف می‌کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می‌کنند و خواب بهتری دارند.
لیمو؛ ویتامین C موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آنجا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم‌دار کردن آب از لیمو استفاده کنیم. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چایخوری عسل یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: