bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
تورم 4/32 درصدی درست است یا 4/13 درصدی؛
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از طریق تلویزیون یا در نشریات و روزنامه‌ها نرخ تورم را رقمی در حدود 10 الی 15 درصد بشنوید. بسیاری از مردم هنگام شنیدن این خبر آن را کذب می‌دانند و معتقدند که تورم باید رقمی بسیار بیشتر از این اعداد باشد...
بامداد جنوب - جواد شکریان:
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از طریق تلویزیون یا در نشریات و روزنامه‌ها نرخ تورم را رقمی در حدود 10 الی 15 درصد بشنوید. بسیاری از مردم هنگام شنیدن این خبر آن را کذب می‌دانند و معتقدند که تورم باید رقمی بسیار بیشتر از این اعداد باشد، زیرا مردم تاثیر مستقیم تورم و گرانی را در سبد خانوار خود و روی سفره‌هایشان حس می‌کنند. این اختلاف در دیدگاه عامه با آمارهای ارائه شده از سوی دولتی‌ها در بسیاری از مواقع سبب ایجاد بی‌اعتمادی مردم به آمارهای اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران می‌شود اما چرا این آمارها با وضعیت زندگی مردم در تناقض است؟

همان‌گونه که گفته شد، شاخص‌های کلی تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار معمولا از سوی شهروندان، با مقاومتی ناخواسته روبه‌رو می‌شود، چراکه احساس می‌کنند با واقعیت‌های روزمره زندگی‌شان همخوانی ندارند. در این گزارش به جزئیات آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار پرداخته شده که احتمالا به درک و پذیرش آنها بیشتر کمک خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، «تورم» کلید واژه مباحث اقتصادی این روزهاست، شاخصی که عموم شهروندان با عنوان گرانی از آن یاد می¬‌کنند. علاوه بر تعیین کیفیت زندگی و معاش آنها در تعیین بسیاری دیگر از عوامل اقتصادی همچون تولید و صادرات و در نهایت رشد اقتصادی هم اثرگذار است.

تورم نقطه به نقطه شهری 4/32 درصد است
اعلام نرخ 4/13 درصدی از سوی مرکز آمار برای مهرماه امسال مطمئنا برای همه پذیرفتنی نیست، چراکه معمولا آن گرانی که ملموس است بسیار بیشتر از اینها به‌نظر می‌رسد. نکته¬‌ای که درباره نرخ 4/13 درصدی لازم است گفته شود، این است که اساسا این نرخ معدل و برآیندی از رشد قیمتی همه کالاها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی آن هم در شهر و روستاست.
ضمن آن‌که اساسا شاخص‌های تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل مربوط به عملکرد دولت است و بیشتر مورد توجه اقتصاددانان است. در عوض آن چیزی که برای شهروندان ملموس‌تر است نرخ‌های تورم نقطه به نقطه است که در زیر به هر دوی آنها پرداخته می‌شود.
مساله‌ای که احتمالا برای اکثر مخاطبان این گزارش اهمیت دارد بررسی نرخ تورم در شهرها و به تفکیک حوزه¬‌های مصرفی و اقلام مختلف است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مهرماه ١٣٩٧ به عدد 6/143 رسیده که نسبت به ماه قبل 8/6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/32 درصد است که نسبت به ماه قبل (7/25 درصد) 7/6 واحد درصد افزایش داشته است.

دخانیات، تفریح و فرهنگ، لوازم‌خانگی و خوراکی‌ها در صدر تورمی‌ها
بر این اساس بیشترین تورم به‌ترتیب در حوزه‌های مصرفی مربوط به دخانیات با 5/45 درصد، تفریح و فرهنگ با 5/18 درصد، کالاها و خدمات متفرقه با 4/17 درصد و خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌‌ها با 1/17 درصد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر کمترین تورم هم در حوزه‌های مربوط به حوزه‌های ارتباطات با تورم 3/9 درصد، هتل و رستوران 4/10 درصد، بهداشت و درمان 5/10 درصد است.

قسمت ملموس‌تر آمارها اما بخش مربوط به تورم نقطه به نقطه است، آماری که نرخ‌‌های قیمتی ماه جاری را با ماه گذشته به مقایسه می‌گذارد. بر این اساس شاخص کل تورم مهرماه امسال نسبت به سال گذشته 4/32 درصد است که حوزه‌های مصرفی دخانیات با 6/158 درصد، تفریح و فرهنگ 1/59 درصد، مبلمان و لوازم خانگی 5/51 درصد و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۴۵ درصد بیشترین تورم را داشته‌اند.
بیشترین اقلامی هم که نسبت به مهرماه سال گذشته بیشترین تورم را تجربه کرده‌اند به ترتیب محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده ۸۹ درصد، میوه و خشکبار 6/75 درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران 7/51 درصد و چای، قهوه، نوشابه و آبمیوه‌ها با 5/49 درصد بودهاند. کم‌نوسان‌ترین اقلام هم آب، برق و سوخت با ۷/۷ درصد تورم بوده‌اند.
بر این اساس و با تمرکز بر جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری برحسب بخش‌های اصلی و بعضی گروه‌ها و طبقات کالایی برای مهرماه ۱۳۹۷، احتمالا جزئیات تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار محسوس‌تر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: